Το Selenicereus wittii είναι ένα τροπικό λουλούδι του Αμαζονίου που ανθίζει μια φορά τον χρόνο για διάστημα 12 ωρών, η κοινή του ονομασία... «φεγγαρολούλουδο». Στην Ελλάδα το φαινόμενο δεν είναι σπάνιο, έκανε όμως την εμφάνισή του προεκλογικά και με τη μορφή δημοσκοπικών εταιρειών. Σήμερα η αξιωματική αντιπολίτευση εμφανίζεται να ζητά έρευνα για δημοσκοπικές εταιρείες, για τα ΜΜΕ και για «χειραγώγηση της κοινής γνώμης» από την κυβέρνηση, ξεχνώντας τα βοσκοτόπια το ΣΥΡΙΖΑ channel και τα «φεγγαρολούλουδα».
Ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να θέσει θέμα δημοσκοπήσεων και δημιουργίας κοινού μετώπου κατά της κυβέρνησης, μετά την επιλογή του ΚΙΝΑΛ να δηλώσει πως θα στηρίξει την πρόταση για σύσταση εξεταστικής επιτροπής για χειραγώγηση της κοινής γνώμης, για χρηματοδότηση Μέσων Ενημέρωσης και τη λειτουργία μιας εταιρείες δημοσκοπήσεων, έρευνα της οποίας είχε ενοχλήσει την ηγεσίας του τρίτου κόμματος της Βουλής.
Ο Αλέξης Τσίπρας άνοιξε το θέμα την προηγούμενη εβδομάδα, αν και δεν έπαψε ποτέ, ούτε ως κυβέρνηση, ούτε και ως αντιπολίτευση, να επιτίθεται διαρκώς στα Μέσα Ενημέρωσης και της εταιρείες δημοσκοπήσεων. Μόνο τον Σεπτέμβριο εμφανίσθηκε να... ρίχνει νερό στο κρασί του, έχοντας την εικόνα της μείωσης της διαφοράς με την Κυβέρνηση λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών του Αυγούστου που προκάλεσαν ρωγμές στο προφίλ της.
Για αυτό και απαντώντας σε σχετική ερώτηση στη ΔΕΘ δήλωνε ότι «Το τι θα εμπιστευτούν οι πολίτες θα το δούμε στην κάλπη» προσθέτοντας πως «Για τις μετρήσεις δεν έχω αγωνία. Πάντα έχουμε μία υποεκτίμηση στις μετρήσεις σε σχέση με την κάλπη. Να μην πάω μακριά, ας πάω στο 2019. Μας έδιναν 24% και ο ΣΥΡΙΖΑ πήρε 32%. Δεν ανησυχώ λοιπόν. Άλλωστε η περίοδος που διανύουμε δεν είναι προεκλογική» και συμπληρώνοντας «Στις μετρήσεις υπάρχει μια πάγια τακτικής υποτίμησης της δύναμης του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με την κάλπη. Δεν ανησυχώ γι’ αυτό».
Ανάλογη στάση τηρούσε και τον Ιούνιο όταν παρουσιάστηκαν στοιχεία δημοσκοπικά που έδιναν το κόμμα του να είναι δεύτερο μεν αλλά σε ποσοστά ανάλογα με αυτά των εκλογών του 2019, γεγονός που εξυπηρετεί τον επικεφαλής του ΣΥΡΙΖΑ ως προς τη διαχείριση της επόμενης ημέρας όπως αυτή προβλέπεται με τα σημερινά δεδομένα να διαμορφωθεί στις επόμενες, διπλές κάλπες.
Σε συνέντευξή του δήλωνε σχετικά με τις δημοσκοπήσεις ότι τα ποιοτικά στοιχεία δείχνουν «τεράστια δυσαρέσκεια της πλειοψηφίας των πολιτών απέναντι στην κυβέρνηση για τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης» τονίζοντας πως του ίδιου του αρέσει να μελετά τις δημοσκοπήσεις αλλά περισσότερο του αρέσει να τις διαψεύδει στην πράξη...
Βέβαια, το ίδιο έλεγε και το 2019, πριν τις ευρωεκλογές όταν σημείωνε πως «τα εκλογικά αποτελέσματα τα κρίνουν οι ψηφοφόροι. Όχι, οι δημοκόποι και οι δημοσκόποι». Οι δημοκόποι απέτυχαν. Οι δημοσκόποι όμως έπεσαν ή τουλάχιστον πλησίασαν τα αποτελέσματα τόσο στις ευρωεκλογές, όσο και στην εθνικές.
Σήμερα, ο Αλέξης Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ βάζουν και πάλι μπροστά τη μάχη κατά της ελίτ, των συμφερόντων της διαφθοράς, από κοντά δε και αυτή κατά των Μέσων Ενημέρωσης και των εταιρειών δημοσκόπησης που όπως υποστηρίζουν χρηματοδοτούνται από το κράτος και παρουσιάζουν στοιχεία και συμπεράσματα που ευνοούν την κυβέρνηση συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό στη χειραγώγηση της κοινής γνώμης.
H VOX POP και η Bridging Europe
Το αίτημα όμως για σύσταση εξεταστικής επιτροπής φέρνει μνήμες τις περιόδου διακυβέρνησης της χώρας από τη σημερινή αξιωματική αντιπολίτευση τόσο σε σχέση με τη στάση της αναφορικά με τη ΜΜΕ όσο και τις εταιρείες δημοσκοπήσεων που έκαναν την εμφάνισή τους για να δώσουν την εικόνα μια ελάχιστης διαφοράς η οποία δημιουργούσε την αίσθηση πως ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε να γυρίσει το εκλογικό παιχνίδι.
Η VOX POP και νωρίτερα η Bridging Europe αποτύπωναν έρευνες που έδιναν αποτελέσματα διαφορετικά με το σύνολο των υπολοίπων εταιρειών, κυρίως δε διαφορετικά με το αποτέλεσμα των εκλογών. Αποτέλεσαν όμως την αιχμή του δόρατος στις προεκλογικές εκστρατείες του Αλέξη Τσίπρα αλλά και στις συσκέψεις του τότε Μεγάρου Μαξίμου όπως ο Χριστόφορος Βερναρδάκης μετέφερε στους συνεργάτες του την αίσθηση μια αναμενόμενης και εν πολλοίς σχεδόν εκτιμώμενης ανατροπής άμεσα συνδεδεμένης και με την αδυναμία του Κυριάκου Μητσοτάκη να έχει μετά τις εκλογές του Ιουλίου του 2019 αυτοδύναμη κυβέρνηση.
Η πρώτη εταιρεία, ΙΚΕ, συστάθηκε το 2018 από συνεργάτη του Χριστόφορου Βερναρδάκη και υποψήφιο βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ το 2015. Τα στοιχεία που έδινε έδειχναν ρελάνς της σημερινής αξιωματικής αντιπολίτευσης ενώ έφτασε στο σημείο να απασχολήσει και το ΕΣΡ ως προς τη νομιμότητά της.
Ο ιδρυτής και εκπρόσωπός της δήλωνε μετά την παταγώδη αποτυχία στις ευρωεκλογές γιατί έπεσε έξω στις προβλέψεις τονίζοντας τα εξής:
«Ενώ είχαμε καλά δημογραφικά στοιχεία, δεν πιάσαμε τη συσπείρωση του ΣΥΡΙΖΑ διότι ίσως υπήρχε ένα πρόβλημα με το πιθανολογικό μοντέλο, με την πιθανότητα απόκρισης των ερωτηματολογίων μας», με τους παρουσιαστές να ζητούν διευκρινίσεις και τον ίδιο να αναφέρει:
«Σε απλά ελληνικά σημαίνει ότι αυτήν τη στιγμή πλέον έχουμε τη σοφία και μπορούμε πολύ εύκολα να το πούμε εκ των υστέρων, να δούμε με τις σταθμίσεις που κάναμε με το πραγματικό αποτέλεσμα, που κινήθηκε η συσπείρωση του ΣΥΡΙΖΑ, τι έγινε με τα δημογραφικά και στις περιφέρειες, εμείς δεν είχαμε τη δυνατότητα να δούμε τη συσπείρωση του ΣΥΡΙΖΑ διότι όλες μας οι μεταβλητές ελέγχου μας έδειχναν ότι το αποτέλεσμα θα είναι αυτό».
Η εταιρεία αυτή, λίγα 24ωρα πριν ανοίξουν οι κάλπες, είχε δημοσιοποιήσει έρευνα στη «Νέα Σελίδα» που έδειχνε κλείσιμο της ψαλίδας μεταξύ Ν.Δ. Και ΣΥΡΙΖΑ στο 1,2%,
Η άλλη εταιρεία ιδρύθηκε από στέλεχος του ΣΥΡΙΖΑ, ενεργό και σήμερα. Η Bridging Europe την περίοδο μετά την ανάληψη της προεδρίας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη και ενώ η δυναμική που καταγραφόταν αποτυπώθηκε στις εκλογές, μείωνε τις ζημιές για την τότε κυβέρνηση και υποστήριζε την προσπάθεια να προχωρήσει η διαδικασία της αδειοδότησης των καναλιών από τον Νίκο Παππά και την παροχή 4 αδειών που οδήγησε στα βοσκοτόπια του Χρ. Καλογρίτσα και τη σημερινή έρευνα για το ΣΥΡΙΖΑ channel.
Τα... βοσκοτόπια και η χειραγώγησης της κοινής γνώμης
Στο αίτημα για σύσταση εξεταστικής επιτροπής, που σημειωτέον ανταποκρίνονται θετικά τα κόμματα της αντιπολίτευσης αναφέρει ότι ζητείται «να εξεταστούν τα κριτήρια βάσει των οποίων δόθηκαν περί τα 42 εκατ. ευρώ σε ΜΜΕ, από τις λίστες Πέτσα 1 και 2, η αποτυχημένη εκ του αποτελέσματος εμβολιαστική καμπάνια του υπουργείου Υγείας, η χρηματοδότηση της Enterprise Greece για τη διεθνή καμπάνια προβολής της κυβέρνησης, καθώς και η χρηματοδότηση με δημόσιο χρήμα του ιδιοκτήτη δημοσκοπικής εταιρείας Opinion Poll, τα αποτελέσματα της οποίας έχει αρνηθεί να ελέγξει η κυβερνητική πλειοψηφία στο πλαίσιο της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, παρά το αίτημα και τα ατράνταχτα σχετικά στοιχεία που προσκόμισε η αξιωματική αντιπολίτευση».
Επί της ουσίας φέρνει στο προσκήνιο τα ΜΜΕ επιχειρώντας να αναδείξει σχέσεις ανταλλαγής με την κυβέρνηση, μέσω της διαφήμισης που σημειωτέον αφορά την πανδημία ειδικά την πρώτη φάση αυτής όταν επιχειρήθηκε να αναδειχθεί η ανάγκη της αυτοπροστασίας, της προσωπικής υγιεινής και των αποστάσεων.
Και αυτό, τη στιγμή που η ανάκριση για την υπόθεση που αφορά στην προσπάθεια δημιουργίας του ΣΥΡΙΖΑ channel και των καταγγελιών του πάλαι ποτέ συντρόφου και «καπετάνιου» Χρήστου Καλογρίτσα για το πως επιχειρήθηκε να του δοθεί μια εκ των τεσσάρων τηλεοπτικών αδειών, προκειμένου να υποστηριχθεί πολιτικά η τότε κυβέρνηση και νυν αξιωματική αντιπολίτευση.
Ως προς τα υπόλοιπα σκέλη το θέμα εστιάζεται στην opinion poll που αποτελεί και τον λόγο για τον οποίο το ΚΙΝΑΛ συντάχθηκε με το αίτημα της εξεταστικής, με αποτέλεσμα σήμερα να ταυτίζεται με τον ΣΥΡΙΖΑ όχι από την κυβέρνηση αλλά από τις διαρροές της Κουμουνδούρου και τις αναφορές σε «κοινό μέτωπο» καθώς και στο τέλος του «αντισύριζα μετώπου»...
Δεν είναι η μόνη εταιρεία με την όποια τα βάζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Τον Ιανουάριο του 2021 η Αυγή κατήγγειλε την εταιρεία marc, που τη Δευτέρα δημοσιοποίησε μια ακόμη έρευνα αυτή τη φορά στο ANT1 όπου αποτυπώνεται αφενός νέο άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ, αφετέρου ότι ο ΣΥΡΙΖΑ αδυνατεί να εισπράξει την όποια φθορά προκαλούν οι συνεχείς κρίσεις. Όπως χαρακτηριστικά έγραφε «Η εταιρεία MARC χρυσοπληρώνεται από την ΕΡΤ για να κάνει έρευνες γνώμης και η ΕΡΤ τις αγοράζει τρεις φορές πάνω από τις συνηθισμένες τιμές που κυκλοφορούν στην αγορά».
Ο ΣΥΡΙΖΑ με την εμπλοκή της Opinion επιχειρεί να στείλει μήνυμα προς τις εταιρείες δημοσκοπήσεων και να δημιουργήσει συνθήκες ανάλογες με την περίοδο που ως κυβέρνηση είχε τη δυνατότητα να στριμώχνει εταιρείες όπως έκανε και με μη αρεστά Μέσα Ενημέρωσης. Ένα είδος εκφοβισμού ανάλογο ενδεχομένως με αυτόν που επιχειρεί κατά πολιτικών και μη προσώπων και το οποίο επαναφέρει τη λογική «ή τους τελειώνουμε ή μας τελειώνουν».
Πού αποσκοπούν Τσίπρας – ΣΥΡΙΖΑ
Οι υψηλοί τόνοι είναι μονόδρομος για την αξιωματική αντιπολίτευση και την ηγεσία της. Τα στοιχεία των δημοσκοπήσεων δείχνουν ότι η εξουσία απομακρύνεται και ως εκ τούτου στόχος γίνεται η διατήρηση καλών ποσοστών μέσω της συσπείρωσης στο εσωκομματικό περίοδο. Το συνέδριο που δύσκολα θα αποφευχθεί εκ νέου η διεξαγωγή του αγχώνει τον Αλέξη Τσίπρα και τους συνεργάτες του.
Η μόνη λύση για να καμφθούν οι εσωκομματικές αντιδράσεις και να μην μετατραπεί το συνέδριο σε αρένα ξεκαθαρίσματος λογαριασμών (όπως είχε προαναγγείλει ο Π. Πολάκης) είναι η συσπείρωση μέσω της ακραίας ρητορικής. Η σκανδαλολογία που προστίθεται αφορά κυρίως το ενδεχόμενο να προσκολληθούν κάποιοι νέοι ψηφοφόροι που αρέσκονται στις θεωρίες συνωμοσίας και στο κυνήγι των... διεφθαρμένων.
Στην πλειοψηφία της πάντως η κοινωνία δείχνει να αδιαφορεί. Γυρνά την πλάτη στους εραστές του εμφυλίου και κοιτά προς το μέλλον ζητώντας προτάσεις, κυρίως λύσεις, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τις κρίσεις που δείχνουν τάσεις επανάληψης αυξάνοντας τις δυσκολίες στο σύνολο αλλά και ατομικά για τον κάθε πολίτη.