Tου Τάσου Ευαγγελίου
Οι σχέσεις κυβέρνησης - Ιβάν Σαββίδη αναδείχθηκαν μέσα από την περίπτωση της ένοπλης εισόδου του, εκ Ρωσίας προερχόμενου, επιχειρηματία αλλά δεν είναι σημερινές και δεν είναι οι μόνες. Η Ν.Δ. κατηγόρησε και κατηγορεί την κυβέρνηση τονίζοντας ότι οι σχέσεις αυτές είναι αμφίδρομες και ως εκ τούτου βασίζονται σε διευκολύνσεις προκειμένου από την πλευρά τους οι νέοι ολιγάρχες να τη στηρίξουν και δια των επενδύσεων σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
Της υπόθεσης Ιβάν Σαββίδη είχε προηγηθεί μια άλλη, αν και χρονικά, ως προς την εμφάνιση στο προσκήνιο ταυτίζονται εξαιτίας της ανεπιτυχούς κυβερνητικής προσπάθειας να ορίσει τη λειτουργία των καναλιών και να παραχωρήσει τέσσερις μόνο πανελλαδικές τηλεοπτικές άδειες μέσω ενός διαγωνισμού, που τελικά τινάχθηκε στον αέρα από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Πρόκειται για την υπόθεση του κατασκευαστή Χρήστου Καλογρίτσα που ενώ κέρδισε μια εκ των τεσσάρων αδειών αποδείχθηκε τελικά ότι δεν διέθετε τα απαραίτητα χρήματα. Η υπόθεση έμεινε γνωστή ως «υπόθεση βοσκοτόπια» αναδεικνύοντας όμως τις σχέσεις του επιχειρηματία με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Αν και κουμπάρος του υπουργού Άμυνας, ο Πάνος Καμμένος είχε προαναγγείλει την αδυναμία του Χρήστου Καλογρίτσα να ανταποκριθεί στις οικονομικές απαιτήσεις του εγχειρήματος. Άλλωστε, ο Πάνος Καμμένος εξ αρχής είχε ταχθεί υπέρ του Ιβάν Σαββίδη και στην περίπτωση αυτή όπως επιβεβαιώνεται και από τον φάκελο συμμετοχής του επιχειρηματία στον τότε διαγωνισμό.
Το γεγονός όμως ότι χτύπησε την άδεια χωρίς να διαθέτει την απαραίτητη οικονομική επιφάνεια, έφερε στο προσκήνιο διάφορες υποθέσεις του, θέτοντας στο μικροσκόπιο και τη λειτουργία μιας τράπεζας, της Τράπεζας Αττικής. Έφερε στο προσκήνιο και μια σειρά περιπτώσεων ανάληψης έργων από την κατασκευαστική του εταιρεία.
Μπαράζ δημοσιευμάτων έκαναν λόγω για καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων αυτών, για αδυναμία υλοποίησής του κλπ. Έκαναν όμως λόγω και για φωτογραφικές διαδικασίες που επέτρεπαν στον κατασκευαστή να είναι ο μειοδότης. Ένα εξ αυτών των έργων είναι και η κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος, το οποίο «σαλαμοποιήθηκε», κόπηκε σε μικρότερα κομμάτια (οκτώ για την ακρίβεια) τέσσερα εκ των οποίων, το μισό έργο δηλαδή, πέρασαν στα χέρια του Χρήστου Καλογρίτσα με εκπτώσεις που άνω του 50%.
Ο υιός Καλογρίτσα είναι κουμπάρος του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, ο οποίος έσπασε το εν λόγω οδικό έργο σε οκτώ κομμάτια, δηλώνοντας στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, στις 9 Φεβρουαρίου 2017 ότι η σαλαμοποίηση «δεν είναι κατάτμηση αλλά διαδοχικοί διαγωνισμοί ενός μεγάλου ενιαίου έργου, που όχι μόνο πρέπει να γίνεται για να διευρύνεται ο ανταγωνισμός αλλά προβλέπεται και στην κοινοτική οδηγία».
Ξεπερνώντας το γεγονός ότι τα έργα δεν έχουν ξεκινήσει καν αν και ήταν έτοιμα ως προς τις διαδικασίες για την ανάθεσή τους από τα τέλη του 2014 ήρθε η χθεσινή ερώτηση πέντε βουλευτών της Ν.Δ., με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο του κόμματος Κωστή Χατζηδάκη, να αποκαλύψει ότι υπάρχει παρέμβαση της αρμόδιας ευρωπαϊκής επιτροπής.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους βουλευτές της Ν.Δ., «με επιστολή της προς την αρμόδια διαχειριστική επιτροπή για τα έργα του ΕΣΠΑ, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει σειρά κρίσιμων ερωτημάτων για τον τρόπο δημοπράτησης του οδικού έργου Πάτρα - Πύργος».
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν η ευρωπαϊκή επιτροπή «αναφερόμενη στην απόφαση του Υπουργείου, κάνει λόγο για κατάτμηση του έργου, αλλά και αφύσικες εκπτώσεις οι οποίες θα έπρεπε να δικαιολογηθούν, όπως απαιτεί νόμος που μάλιστα ψηφίστηκε από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. (4412/16)».
Ενδεικτική της θέσης της ευρωπαϊκής επιτροπής είναι η, σύμφωνα με τους βουλευτές της ΝΔ., αντίθεσή της στην κατάτμηση και οι επισημάνσεις πως «σε παρόμοιες περιπτώσεις, ανάλογες αποφάσεις, λειτούργησαν αρνητικά για την ολοκλήρωση των έργων».
Τέλος, η επιτροπή διατυπώνει σοβαρά ερωτήματα, διότι ενώ παρατηρήθηκαν, αφύσικες εκπτώσεις, το υπουργείο Υποδομών δεν ζήτησε αυτές να δικαιολογηθούν.
Οι ενστάσεις αυτές χτυπούν για μια ακόμη φορά το μαλακό υπογάστριο της κυβέρνησης και όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν κύκλοι της Πειραιώς «τεμαχίζουν το ηθικό πλεονέκτημα της αριστεράς» βάζοντας στο κάδρο έναν ακόμη τομέα του κράτους.
Οπότε το ερώτημα που θέτει η Ν.Δ και κατ'' επανάληψη είχαν καταθέσει όσοι αντιτάχθηκαν στις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν και λειτούργησαν υπέρ συγκεκριμένου κατασκευαστή είναι «τι έχει να πει ο κ. Σπίρτζης για τις σοβαρές ενστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε σχέση με τον τρόπο δημοπράτησης του οδικού έργου Πάτρα - Πύργος»;