Ανοίγει ο δρόμος για ξένα πανεπιστήμια στην Ελλάδα
Shutterstock
Shutterstock

Ανοίγει ο δρόμος για ξένα πανεπιστήμια στην Ελλάδα

Η τολμηρή μεταρρυθμιστική ατζέντα της κυβέρνησης Μητσοτάκη ξεκινά από τα πανεπιστήμια. Με ένα γενναίο άλμα προς τα εμπρός, κάτι που δεν έχει τολμήσει κανείς πρωθυπουργός από τη μεταπολίτευση και μετά, ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε την ίδρυση παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα μέσα από διακρατικές εκπαιδευτικές συμφωνίες με άλλες ευρωπαϊκές ή μη χώρες.

Εξήγγειλε συγκεκριμένα ότι «οι διακρατικές συμφωνίες του άρθρου 28 του Συντάγματος προσφέρουν σήμερα τη δυνατότητα, με την ευθύνη της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, να υπάρξει αναγνώριση ξένων πανεπιστημίων που θα ήθελαν να επενδύσουν στην Ελλάδα. Κάτι τέτοιο, θα ξεκαθάριζε την κατάσταση στο σημερινό τοπίο της μεταλυκιακής εκπαίδευσης».

Επί της ουσίας, καταργείται μερικώς, η παγκόσμια ελληνική ιδιαιτερότητα, να έχει το Κράτος το μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση.

Κάτι που θα ολοκληρωθεί με την αναθεώρηση του άρθρου 16, για το οποίο ο πρωθυπουργός έριξε το γάντι στον Ν.Ανδρουλάκη, λέγοντας «θυμόμαστε την υπαναχώρηση του ΠΑΣΟΚ και προσωπικά του Γιώργου Παπανδρέου, όταν είχαμε ευκαιρία να αλλάξουμε το άρθρο 16, εύχομαι πραγματικά κύριε Ανδρουλάκη, να μην ξανακάνετε το ίδιο λάθος αυτή τη φορά. Και μαζί να πάμε να βρούμε τους 180 βουλευτές, για να σταματήσει επιτέλους αυτή η ελληνική ιδιαιτερότητα του κρατικού μονοπωλίου στην ανώτατη εκπαίδευση».

Είναι πολύ σαφές αυτό που κάνει ο πρωθυπουργός. Ξεκινά τις μεταρρυθμίσεις από τον πιο δύσκολο τομέα, εκεί όπου οι θύλακες ακινησίας, αντίστασης σε αλλαγές και καθυστερήσεων είναι από τους πιο ισχυρούς. Εκεί επιλέγει να κάνει τη μεγάλη τομή. Και το κάνει «με το καλημέρα» της νέας κυβέρνησης, τώρα που το πολιτικό του κεφάλαιο είναι άθικτο, προτού αρχίσει να ξοδεύεται.

«Είναι ιστορική στιγμή. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προέβη σε μια από τις γενναιότερες εξαγγελίες που έχει κάνει Έλληνας πρωθυπουργός. Η νέα κυβέρνηση προτίθεται να επιτρέψει τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα στο πλαίσιο διακρατικών εκπαιδευτικών συμφωνιών με άλλες ευρωπαϊκές ή τρίτες χώρες. Με τον τρόπο αυτό η παγκόσμια ελληνική ιδιαιτερότητα, το μονοπώλιο του κράτους στην ανώτατη εκπαίδευση καταργείται μερικώς. Η ολοκληρωτική κατάργηση θα επέλθει με την αναθεώρηση του άρθρου 16. Εάν η εξαγγελία αυτή πραγματοποιηθεί τότε η Ελλάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις να μετατραπεί σε σημαντικό εκπαιδευτικό προορισμό και να ξεφύγει από τον εκπαιδευτικό απομονωτισμό της», αναφέρει σε ανάρτηση του ο Τάσος Αβραντίνης.


Το Liberal είχε από καιρό αναδείξει τη δυνατότητα που παρέχουν τα νομικά εργαλεία, προκειμένου να λειτουργήσουν ξένα πανεπιστήμια στην Ελλάδα αύριο το πρωί, που λέει ο λόγος, εφόσον η κυβέρνηση αποφάσιζε ότι έφθασε η ώρα να καταργηθεί το μονοπώλιο του κράτους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στο θέμα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός είχε αναφερθεί αναλυτικά με άρθρο του το 2020, ο Τάσος Αβραντίνης.

«Στο Σύνταγμα, ως γνωστόν, και πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 110 προβλέπεται η διαδικασία της αναθεώρησης των διατάξεών του. Πρόκειται για την εν στενή εννοία αναθεώρηση του Συντάγματος. Ωστόσο, υπάρχει και μια άλλη «υποδόριος», θα έλεγε κανείς, ή σιωπηρή οιονεί, αναθεώρηση, που το έρεισμά της βρίσκεται στο άρθρο 28 του Συντάγματος. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια λανθάνουσα αναθεωρητική διαδικασία, που ενεργοποιείται μόνο στην περίπτωση ειδικών διεθνών συνθηκών. Πιο συγκεκριμένα, το άρθρο 28 στην πρώτη παράγραφο ορίζει ότι «Oι γενικά παραδεγμένοι κανόνες του διεθνούς δικαίου, καθώς και οι διεθνείς συμβάσεις, από την επικύρωσή τους με νόμο και τη θέση τους σε ισχύ σύμφωνα με τους όρους καθεμιάς, αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη διάταξη νόμου».

Πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η συγκεκριμένη διάταξη; Η Ελλάδα θα μπορούσε να συνάψει διακρατικές συμβάσεις με όσες χώρες επιθυμεί, με αντικείμενο την ελεύθερη εγκατάσταση των πανεπιστημίων του ενός συμβαλλόμενου κράτους στο άλλο συμβαλλόμενο κράτος. Εφόσον μάλιστα οι χώρες με τις οποίες θα συμβληθεί το ελληνικό κράτος είναι μέλη της Ε.Ε. οι διεθνείς αυτές συμβάσεις της χώρας θα βρίσκουν επιπλέον έρεισμα και στο ενωσιακό δίκαιο, κυρίως στη Συνθήκη Λειτουργίας της Ε.Ε. και στον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ.

Το κρατικό μονοπώλιο που καθιερώνει το άρθρο 16 αποτελεί το σημαντικότερο εμπόδιο για την ποιοτική αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας και ταυτόχρονα αποστερεί την οικονομία από τεράστια έσοδα. Θα πρέπει επί του θέματος λοιπόν να σκεφτούμε πιο τολμηρά.

ΥΓ.: Με διακρατικές συμβάσεις θα μπορούσε ακόμη η κυβέρνηση να αναγνωρίσει αυτομάτως χωρίς καμιά περαιτέρω διαδικασία την ισοτιμία και την αντιστοιχία των πτυχίων που χορηγούν αλλοδαπά πανεπιστήμια σε Έλληνες πολίτες. Θα τελειώναμε έτσι μια και καλή με τη γραφειοκρατία και το εκπαιδευτικό «δασμολόγιο» του αντιδραστικού ΔΟΑΤΑΠ, ο οποίος αυθαίρετα και παράνομα κρατά σε ομηρία δεκάδες χιλιάδες νέους ανθρώπους. Εδώ βεβαίως υπάρχουν και πιο απλές λύσεις...».

Διαβάστε ακόμα:

Κυρ. Μητσοτάκης σε Ν. Ανδρουλάκη: Να βρούμε τους 180 βουλευτές για τη μεταρρύθμιση του άρθρου 16 στην Παιδεία

Ν. Ανδρουλάκης για αναθεώρηση άρθρου 16: Θετικό το ΠΑΣΟΚ σε μια ουσιαστική μεταρρύθμιση

ΔΑΠ-ΝΔΦΚ: Καθοριστικό ρόλο στη μάχη κατά του brain drain η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων