Κυρ. Μητσοτάκης: Σε έξι μήνες, η Θεσσαλονίκη θα έχει το πιο όμορφο μετρό της Ευρώπης
Eurokinissi / ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Eurokinissi / ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Θεσσαλονίκη

Κυρ. Μητσοτάκης: Σε έξι μήνες, η Θεσσαλονίκη θα έχει το πιο όμορφο μετρό της Ευρώπης

Το Νοέμβριο θα εγκαινιαστεί η λειτουργία της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης και στη μελέτη επέκτασής του που εκπόνησε η εταιρία «Ελληνικό Μετρό» δίνεται προτεραιότητα στην κάλυψη της Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να βγει, επιτέλους, η συγκεκριμένη περιοχή από την απομόνωση δεκαετιών, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

«Σε έξι μήνες από τώρα θα μπορέσουμε να παραδώσουμε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, αλλά και στους επισκέπτες το πιο σύγχρονο, κατά πάσα πιθανότητα, σίγουρα το πιο όμορφο μετρό οποιαδήποτε ευρωπαϊκής πόλης. Και το λέω αυτό σε μία πόλη η οποία έχει δοκιμαστεί πολύ από προσδοκίες οι οποίες διαψεύστηκαν στο παρελθόν. Το Μετρό Θεσσαλονίκης, επιτέλους γίνεται πράξη», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός, κατά την παρουσίαση της Μελέτης Ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης, στο Καραπάντσειο Πνευματικό Κέντρο. 

Η Μελέτη αυτή προβλέπει μέχρι το 2040 την κατασκευή δύο γραμμών μετρό, συνολικού μήκους 48 χιλιομέτρων με 44 σταθμούς, που θα καλύπτουν όλο το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης και τη γύρω ζώνη και θα εξυπηρετούν καθημερινά 678.000 επιβάτες.

Ο πρωθυπουργός είπε ότι δεν πρέπει σε καμιά περίπτωση να πολιτικοποιούνται οι συζητήσεις για αυτά τα έργα, γιατί, όπως παρατήρησε, «τα δεδομένα είναι αυτά τα οποία θα μας υποδείξουν πού πρέπει να πάμε το μετρό και με ποια προτεραιότητα θα πρέπει να σχεδιαστούν τα επόμενα έργα».

«Η κυβέρνηση επενδύει στη βιώσιμη αστική κινητικότητα για τα μέσα μεταφοράς. Η Αττικό μετρό μετονομάστηκε σε Ελληνικό μετρό αφού διαχειρίζεται και το έργο της Θεσσαλονίκης και σε έξι μήνες θα παραδοθεί στους πολίτες το πιο σύγχρονο και όμορφο μετρό ευρωπαϊκής πόλης», τόνισε ο πρωθυπουργός.

«Δεν σταματούμε εδώ. Ο σκοπός της μελέτης που εκπόνησε η Αττικό Μετρό είναι τεκμηριωμένη και υποδεικνύει τις προτεραιότητες της επόμενης ημέρας για την επέκταση του μετρό και τη διάδραση με τα αστικά λεωφορεία καθώς και τον περιορισμό του αποτυπώματος άνθρακα. Οι συζητήσεις αυτές δεν πρέπει να πολιτικοποιούνται».

Με αφορμή την παρουσίαση της μελέτης και ενόψει των ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου, ο πρωθυπουργός σχολίασε ότι το αποτύπωμα της Ευρώπης φαίνεται και στη χρηματοδότηση του Μετρό αλλά και «στη δυνατότητα να διεκδικήσουμε πόρους στο μέλλον» για να τονίσει ότι «οι διεκδικήσεις αυτές δεν γίνονται με προχειρότητα και ευχολόγια αλλά με δεδομένα και σχέδιο».

«H κυβέρνηση επενδύει στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς»

Έχουμε πια στη διάθεσή μας μια πολύ τεκμηριωμένη πρόταση για τον τρόπο που θα επεκταθεί το μέτρο, άλλα και σε άλλα συστήματα των μέσων μεταφοράς, σημείωσε ο κ. Μητσοτάκης, αφού υπογράμμισε τη βούληση της κυβέρνησης να επενδύσει στα ΜΜΜ της χώρας.

Για τα αστικά λεωφορεία, σημείωσε ότι έχει γίνει σημαντική δουλειά ως προς την εξυγίανση του ΟΑΣΘ, ενώ περισσότερα λεωφορεία κυκλοφορούν στην πόλη όπως και τα νέα, ηλεκτρικά λεωφορεία.

Όσον αφορά την επέκταση του μετρό, είπε ότι «τα δεδομένα θα μας δείξουν πού πρέπει να γίνουν τα επόμενα βήματα για το Μετρό» κάνοντας ειδική αναφορά στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη που πρέπει να καλυφθεί με σύγχρονα μέσα μεταφοράς και την προτεραιοποίηση για να γίνει εκεί η επέκταση του Μετρό.

Η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη βγαίνει από μια «απομόνωση δεκαετιών»

Σύμφωνα με τη Μελέτη, προκρίνεται η κατασκευή δεύτερης υπόγειας γραμμής, ώστε να καλυφθούν οι δυτικοί Δήμοι της πόλης και οι περιοχές Τούμπα και Χαριλάου, αλλά και περαιτέρω επεκτάσεις της πρώτης γραμμής, αφενός προς τη Σταυρούπολη και αφετέρου προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία». 

«Η δυτική Θεσσαλονίκη, η βορειοδυτική Θεσσαλονίκη μάλλον για να είμαι πιο ακριβής, επιτέλους βγαίνει από μια απομόνωση δεκαετιών, όταν για πολλά χρόνια μπορεί να αισθανόσασταν παραμελημένοι, ενδεχομένως δήμοι ενός “κατώτερου Θεού” σε σχέση με τον Δήμο Θεσσαλονίκης ή την ανατολική Θεσσαλονίκη. Αυτή η κυβέρνηση αποδεικνύει το έμπρακτό της ενδιαφέρον για τη δυτική και τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη.

Και η προτεραιοποίηση του Μετρό στους δικούς σας δήμους δεν είναι απλά μια πολιτική απόφαση. Είναι η απόδειξη του γεγονότος ότι εδώ έχουμε τον πιο νεανικό πληθυσμό σε ολόκληρη την χώρα και, σε ένα γενικότερο περιβάλλον δημογραφικής συρρίκνωσης, πόλεις και δήμους οι οποίοι μεγαλώνουν και οι οποίοι πρέπει να καλυφθούν με σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που προτεραιοποιούμε τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη ως προς την επέκταση του Μετρό», επισήμανε κατά την ομιλία του ο πρωθυπουργός.

Ευρωεκλογές

Αναφερόμενος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ο κ. Μητσοτάκης υπογράμμισε τη σημασία του «αποτυπώματος» της Ευρώπης «το βλέπουμε παντού και στη χρηματοδότηση του Μετρό και στη δυνατότητα να διεκδικήσουμε πόρους στο μέλλον» για σημαντικά έργα υποδομής και όχι μόνο. «Οι διεκδικήσεις αυτές δεν γίνονται με προχειρότητα ή μόνο με ευχολόγια και γενικές διακηρύξεις. Απαιτούν γνώσεις ευρωπαϊκής πραγματικότητας. Απαιτούν τεκμηρίωση. Απαιτούν καλές προσωπικές σχέσεις».

«Και έρχονται και πατάνε, φυσικά, πάνω στο γεγονός ότι το κύρος της πατρίδας μας πια έχει αναβαθμιστεί και δεν αντιμετωπίζεται η Ελλάδα ως το “μαύρο πρόβατο” της Ευρώπης αλλά ως ένας ισότιμος εταίρος, ο οποίος και αυτός με την σειρά του συνδράμει στην ίδια την βελτίωση και την πρόοδο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ας μην το ξεχνάμε, λοιπόν, αυτό όταν θα προσέλθουμε στις κάλπες της 9ης Ιουνίου για να αναδείξουμε ευρωβουλευτές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίον ψηφίζουμε. Και να θυμηθούμε ποια είναι η παράταξη η οποία υπηρέτησε την ευρωπαϊκή ιδέα και ποια είναι η κυβέρνηση και το κόμμα που απέδειξε έμπρακτα ότι ξέρει να εργάζεται στην Ευρώπη προς όφελος των Ελλήνων πολιτών, να διεκδικεί, χωρίς να φωνασκεί και να φέρνει έμπρακτα αποτελέσματα χωρίς να λαϊκίζει.

Εύχομαι, λοιπόν, κλείνοντας, η μελέτη αυτή να οδηγήσει σύντομα στη δρομολόγηση συγκεκριμένων έργων, τα οποία και θα ανακοινώσουμε όταν είμαστε έτοιμοι και με το καλό, ως προς το “Ελληνικό Μετρό”, θα ξαναβρεθούμε στα εγκαίνια του Μετρό της Θεσσαλονίκης πριν το τέλος του έτους.

Για να διεκδικήσει κανείς τους πόρους αυτούς, «απαιτεί γνώσεις της ευρωπαϊκής πραγματικότητας, τεκμηρίωση, καλές σχέσεις. Η Ελλάδα δεν είναι πλέον το μαύρο πρόβατο της Ευρώπης αλλά εταίρος ο οποίος συμβάλλει στη βελτίωση της Ευρώπης. Αυτό μην το ξεχάσουμε όταν προσέλθουμε στις κάλπες της 9ης Ιουνίου».

Στρατηγικό σχέδιο για το μέλλον της Θεσσαλονίκης

Η ΜΑΜΘ είναι μία γενική συγκοινωνιακή μελέτη με αντικείμενο τον συνεκτικό σχεδιασμό των μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη με ορίζοντα το 2040 και την ανάπτυξη συνεργειών ανάμεσα στα διαφορετικά μέσα μαζικής μεταφοράς, λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που θα επιφέρουν η έναρξη λειτουργίας του Μετρό το προσεχές φθινόπωρο και άλλα έργα, όπως το Flyover.

Στόχοι είναι η αύξηση της χρήσης των ΜΜΜ, ώστε να εξυπηρετούν τουλάχιστον το 50% των μετακινούμενων, η βελτίωση της ποιότητας ζωής και καθημερινότητας των πολιτών μέσω της κυκλοφοριακής ανακούφισης του κέντρου, η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των μεταφορών και η διευκόλυνση των ασφαλών μετακινήσεων σε ολόκληρο το Πολεοδομικό Συγκρότημα και την περιαστική ζώνη.

Με βάση τον υφιστάμενο προγραμματισμό, η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, που θα τεθεί σε λειτουργία τον Νοέμβριο, θα έχει μήκος 9,6 χιλιόμετρα, θα διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς και το αμαξοστάσιο της Πυλαίας, ενώ οι επιβάτες θα εξυπηρετούνται από συρμούς τελευταίας τεχνολογίας. Με την επέκταση προς την Καλαμαριά, που είναι υπό κατασκευή και αναμένεται να παραδοθεί κατά το δεύτερο μισό του επόμενου έτους, θα προστεθούν στο δίκτυο 4,8 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής και πέντε σταθμοί.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της «Ελληνικό Μετρό ΑΕ», μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης προς την Καλαμαριά το Μετρό θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 313.000 επιβάτες, ενώ η κίνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης θα μειωθεί κατά περίπου 57.000 οχήματα, με αποτέλεσμα οι ρύποι διοξειδίου του άνθρακα να περιοριστούν κατά 212 τόνους ανά ημέρα.