Κυρ. Μητσοτάκης: Θα κλείσει σήμερα τη συζήτηση για το ν/σ για την «ισότητα στον πολιτικό γάμο»
Βουλή

Κυρ. Μητσοτάκης: Θα κλείσει σήμερα τη συζήτηση για το ν/σ για την «ισότητα στον πολιτικό γάμο»

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα κλείσει σήμερα τη συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργού Επικρατείας: «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις». Θα προηγηθούν οι τοποθετήσεις των πολιτικών αρχηγών. 

Η επέκταση της δυνατότητας σύναψης γάμου και σε πρόσωπα του ιδίου φύλου, υλοποιεί τη συνταγματική αρχή της ελευθερίας και τη συνταγματική αρχή της ισότητας, αναφέρει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην έκθεσή της επί του νομοσχεδίου «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις».

Ψηφίζεται το βράδυ το νομοσχέδιο για τα ομόφυλα ζευγάρια – Οι αντιδράσεις και τα «όχι»

Ψηφίζεται το βράδυ με ονομαστική ψηφοφορία το νομοσχέδιο για την ισότητα στον πολιτικό γάμο. Θα προηγηθούν οι ομιλίες των πολιτικών αρχηγών αλλά και του Αντώνη Σαμαρά, ενώ ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα κλείσει τη συζήτηση στη Βουλή.

Η επέκταση της δυνατότητας σύναψης γάμου και σε πρόσωπα του ιδίου φύλου, υλοποιεί τη συνταγματική αρχή της ελευθερίας και τη συνταγματική αρχή της ισότητας, αναφέρει η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην έκθεσή της επί του νομοσχεδίου «Ισότητα στον πολιτικό γάμο, τροποποίηση του Αστικού Κώδικα και άλλες διατάξεις».

Παρά την ευρύτατη συναίνεση που συγκεντρώνει το νομοσχέδιο για τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών η συζήτηση στην ολομέλεια ξεκίνησε με ενστάσεις και εντάσεις.

Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μάριος Σαλμάς δήλωσε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο για την ισότητα στον γάμο, διότι διαφωνεί στο δικαίωμα να θέλουν να έχουν και να υιοθετούν παιδιά ομόφυλα ζευγάρια. Και ο βουλευτής της ΝΔ Χαράλαμπος Αθανασίου δήλωσε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο και ότι το ζήτημα της προστασίας των παιδιών προβάλλεται προσχηματικά.

Καταψηφίζει το νομοσχέδιο και ο βουλευτής της ΝΔ. Ευριπίδης Στυλιανίδης τονίζοντας ότι η νομοθέτηση του γάμου των ομοφυλόφιλων ζευγαριών, κλονίζει αναμφισβήτητα το επιτυχημένο μοντέλο της ελληνικής παραδοσιακής οικογένειας.

«Δεν ξέρω πότε η έννοια της οικογένειας έχασε την ιερότητά της και φτάσαμε στο σημείο να θεωρείται οκ ένα παιδί να μην πει ποτέ μαμά, ούτε πότε ο βράχος των παιδικών μας χρόνων, ο πατέρας, έγινε ανώνυμο σπέρμα», δήλωσε η βουλευτής της ΝΔ, Άννα Καραμανλή.

«Η κοινωνία αλλάζει και εξελίσσεται , χωρίς την άδεια του κοινοβουλίου[…] Απευθύνομαι στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, ψηφίζουμε την ισότητα στο γάμο, όχι κόντρα στην πολιτική μας αντίληψη και στην κοινωνική παράδοση, αλλά ακριβώς επειδή πιστεύουμε στην παράδοση και στην κοινωνική συνοχή» υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος.

«Η προτροπή του πρωθυπουργού, που είναι το δεύτερο μείζον θέμα, προς τους βουλευτές της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας να απέχουν από την ψηφοφορία, είναι πράγματι πρωτόγνωρη. Εμείς λοιπόν σας το λέμε ότι είτε το ψηφίσουν ή δεν το ψηφίσουν εντός αιθούσης, δηλαδή με “παρών” ή με “κατά”, είτε απέχουν στην κοινωνική συνείδηση και στην πολιτική ιστορία θα έχουν καταγραφεί ότι είναι κατά του νομοσχεδίου της κυβέρνησης» τόνισε ο επικεφαλής της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Σωκράτης Φάμελλος.

Αντιπαράθεση ξέσπασε όταν ο Σωκράτης Φάμελλος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι φέρνει το νομοσχέδιο για να καλύψει την κατακραυγή για το κράτος δικαίου στην Ευρώπη. «Ανθέλληνες είναι όσοι δεν υπερασπίζονται τη δημοκρατία και το κράτος δικαίου, όσοι προσβάλλουν την Ελλάδα στις διεθνείς λειτουργίες, όσοι προσβάλλουν τους πολίτες και τις ανεξάρτητες αρχές. Μέχρι πού θα φτάσετε; Πόσο μακριά είναι ο κατήφορος του ψευδοεκσυγχρονιστή; Και το λέω και για εσάς προσωπικά» είπε ο κ. Φάμελλος.

Από την πλευρά του ο κ. Σκέρτσος ανέφερε: «στα θέματα του κράτους δικαίου όταν μιλάει ο ΣΥΡΙΖΑ έχω να πω δύο ονόματα: Καμμένος και Πολάκης[…] οι φωνές προδίδουν αμηχανία και υποκρισία. Έχετε δει εσείς κάποιον βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας να πηγαίνει στην Ευρώπη και να υπογράφει ψηφίσματα για διακοπή πόρων; Είναι πατριωτική στάση αυτή;
Και έχετε θράσος και κουνάτε το δάχτυλο; Το ηθικό πλεονέκτημα σας κατέστρεψε και εξακολουθείτε να κουνάτε το δάχτυλο και στην κοινωνία και στη Νέα Δημοκρατία. Ντροπή σας».

Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Παύλος Χρηστίδης, τόνισε «υπάρχει υπουργός Επικρατείας 1 και υπουργός Επικρατείας 2. Ο υπουργός Επικρατείας 1, ο οποίος έρχεται σήμερα εδώ για να στηρίξει το νομοσχέδιο και ο υπουργός Επικρατείας 2 ο οποίος ισχυρίζεται ότι το νομοσχέδιο είναι αντισυνταγματικό».

«Ο τίτλος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, περί ισότητας στον γάμο παραπλανά. Στο όνομα της ισότητας και της μη διάκρισης αναγνωρίζετε στην πράξη την εμπορική παρένθετη μητρότητα» υποστήριξε η βουλευτής του ΚΚΕ, Βιβή Δάγκα.

«Ενώσαμε τη Νέα Αριστερά, την Πλεύση Ελευθερίας, το ΠΑΣΟΚ, το ΣΥΡΙΖΑ και τη Νέα Δημοκρατία απέναντι στην Ελληνική Λύση. Είμαστε κεντρικός πόλος απέναντι σας, ό, τι και να κάνετε» τόνισε ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος.

«Είναι μια μέρα νίκης ενός κινήματος που έλκει την καταγωγή του από πολύ μακριά, από τις διεκδικήσεις για τη γυναικεία χειραφέτηση» υπογράμμισε η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Έφη Αχτσιόγλου.

«Πρόοδος για εμένα, κύριοι συνάδελφοι, ξέρετε τι είναι; Είναι ο Έλληνας να έχει καλές παροχές υγείας που δεν τις έχει. Είναι να έχει ένα σύγχρονο σιδηρόδρομο που δεν τον έχει» δήλωσε ο βουλευτής των Σπαρτιατών Πέτρος Δημητριάδης.

«Είναι αδιανόητο να παραβιάζουμε το ιερό δικαίωμα κάθε παιδιού να μεγαλώσει με πατέρα και μητέρα, όπως ο Δημιουργός Θεός το προόρισε από τη φύση του» ο βουλευτής της Νίκης Τάσος Οικονομόπουλος.

«Καλέστε τους βουλευτές σας όλους στην ονομαστική ψηφοφορία που έπρεπε να την έχετε ζητήσει εσείς, στην ονομαστική ψηφοφορία που εμείς δεν έχουμε αρκετούς βουλευτές για να τη ζητήσουμε» ανέφερε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας Ζωή Κωνσταντοπούλου.

Την ίδια ώρα, ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, ζήτησε ονομαστική ψηφοφορία για το νομοσχέδιο για τον γάμο ομόφυλων ζευγαριών. Όπως δήλωσε στο ραδιόφωνο της Εκκλησίας της Ελλάδος: «ο ελληνικός λαός είναι δημοκρατικός και δίδαξε τη δημοκρατία από αρχαιοτάτων χρόνων. Καλό θα ήταν, λοιπόν, στην πλήρη ελεύθερη έκφραση της Δημοκρατίας που εμφορείται το ελληνικό κοινοβούλιο, η συγκεκριμένη ψηφοφορία να είναι ονομαστική».

Η Ιερά Σύνοδος έχει εκφράσει την αντίθεσή της με το νομοσχέδιο.

Η Επιστημονική Υπηρεσία, στην έκθεσή της αναφέρει μεταξύ άλλων ότι:

-«Με το άρθρο 3 του νοµοσχεδίου (Σύναψη γάμου από πρόσωπα του ίδιου φύλου - Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 1350 Αστικού Κώδικα) τροποποιείται το άρθρο 1350 παρ. 1 ΑΚ, και ορίζει ότι ο γάµος συνάπτεται µεταξύ δύο προσώπων διαφορετικού ή ίδιου φύλου. Με την εν λόγω επέκταση της δυνατότητας σύναψης γάµου και σε πρόσωπα του ίδιου φύλου, το νοµοσχέδιο υλοποιεί τη συνταγµατική αρχή της ελευθερίας (άρθρο 5 παρ. 1 Συντ.) και τη συνταγµατική αρχή της ισότητας (άρθρο 4 Συντ.), σύµφωνα µε την οποία, από συνταγµατική άποψη, το νοµοθετικό αυτό πλαίσιο (της διαφοράς φύλου ως στοιχείου για το υποστατό του γάµου) δεν κείται εκτός των ορίων των άρθρων 4 παρ. 1, για την αρχή της ισότητας, και 5 παρ. 1, για την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας. Κατ' εφαρµογή του άρθρου 21 παρ. 1 του Συντάγµατος, οι νέες ρυθµίσεις οργανώνουν µορφές έννοµης αναγνώρισης και προστασίας και σε άλλες περιπτώσεις σχέσεων που εµπίπτουν στην έννοια της οικογένειας, σύµφωνα και µε τη νοµολογία του ΕΔΔΑ. Σηµειωτέον ότι το Συµβούλιο της Επικρατείας, επιβεβαιώνοντας τη συµβατότητα της καθιέρωσης του συµφώνου συµβιώσεως ανεξαρτήτως φύλου των µερών µε το άρθρο 21 του Συντάγµατος, δέχεται ότι η εν λόγω συνταγµατική διάταξη έχει προεχόντως κατευθυντήριο χαρακτήρα και ερµηνεύεται σε συνδυασµό µε τις συνταγµατικές αρχές της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας, της ισότητας και της προστασίας της ιδιωτικής ζωής».

-Ως προς το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επισηµαίνεται ότι τα θέµατα της προσωπικής κατάστασης, στην οποία υπάγονται οι σχετικοί µε τον γάµο κανόνες, αποτελεί τοµέα που εµπίπτει στην αρµοδιότητα των κρατών µελών. Υπό την έννοια αυτή, το ευρωπαϊκό δίκαιο δεν επιβάλλει, αλλά επιτρέπει, τη θέσπιση από τα κράτη µέλη ρυθµίσεων για τον γάµο µεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου.

-Με σειρά αποφάσεων του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ), ορίζεται ότι τα κράτη µέλη υποχρεούνται να αναγνωρίζουν τον γάµο µεταξύ προσώπων του ίδιου φύλου που έχει συναφθεί εντός άλλου κράτους µέλους, προς τον σκοπό άσκησης των δικαιωµάτων που αντλούν από το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

-Αντιστοίχως, έχει γίνει δεκτό ότι αν το πιστοποιητικό γέννησης ενός παιδιού αναφέρει δύο γονείς του ίδιου φύλου (µε ένα εκ των δύο Ευρωπαίο πολίτη), πρέπει «το σύνολο των κρατών µελών» να αναγνωρίζει τη σχέση γονέα παιδιού, δηλαδή να αναγνωρίζει αµφότερους τους αναφερόµενους ως γονείς, για την άσκηση των ελευθεριών του δικαίου της Ένωσης.

-Ως προς την Ευρωπαϊκή Σύµβαση Δικαιωµάτων του Ανθρώπου, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο έχει δεχθεί ότι τα συµβαλλόµενα κράτη έχουν την υποχρέωση να αναγνωρίζουν και να προστατεύουν µε νοµικό καθεστώς τις οικογενειακές σχέσεις των οµόφυλων ζευγαριών, η επιλογή όµως ως προσήκουσας αναγνώρισης, µεταξύ γάµου και, κατ' ελάχιστο, αστικής ενώσεως, εναπόκειται στο εθνικό δίκαιο.

Ως προς την υιοθεσία, η Επιστημονική Υπηρεσία επισημαίνει ότι η ισχύουσα νοµοθεσία (τόσο ο ΑΚ όσο και ο ν. 4356/2015) δεν ρυθµίζει τη δυνατότητα υιοθεσίας από οµόφυλο ζεύγος. Από τη σιωπή του νοµοθέτη, ο οποίος αν και γνώριζε το ζήτηµα, δεν το ρύθµισε, συνάγεται ότι δεν χωρεί ανάλογη εφαρµογή των σχετικών διατάξεων στο σύµφωνο συµβίωσης όσον αφορά την κοινή υιοθεσία ανήλικου τέκνου.

-Ως προς την ιατρικώς υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, στην έκθεση επισημαίνεται ότι ενδεχομένως εγείρεται ζήτηµα άνισης µεταχείρισης οµόφυλων έγγαµων προσώπων, ανάλογα µε το αν πρόκειται για ζεύγος γυναικών ή ανδρών ,κατά παράβαση του άρθρου 4 παρ. 2 Συντ.

-Το άρθρο 11 του Νοµοσχεδίου (Γονεϊκή σχέση που έχει δημιουργηθεί στο εξωτερικό) καταλαµβάνει όχι µόνο γονεϊκές σχέσεις που έχουν καταχωρισθεί σε δηµόσια έγγραφα ή δικαστική απόφαση τρίτης χώρας έως την έναρξη ισχύος του παρόντος, αλλά και γονεϊκές σχέσεις που θα δηµιουργηθούν και θα καταχωρισθούν, κατά τα ανωτέρω, στο µέλλον. Υπό την έννοια αυτή, και ανεξαρτήτως της νοµικής υποχρέωσης αναγνώρισής τους, δυνάµει της ΕΣΔΑ και της νοµολογίας του ΕΔΔΑ, γεννάται προβληµατισµός αν µε την προτεινόµενη ρύθµιση τυγχάνουν, κατ' αποτέλεσµα, δυσµενέστερης µεταχείρισης Έλληνες πολίτες στην ηµεδαπή, η ίδρυση γονεϊκών σχέσεων των οποίων δεν αναγνωρίζεται από το ελληνικό δίκαιο ή έχει κριθεί άκυρη, επειδή λαµβάνει χώρα µε τρόπο που δεν ρυθµίζεται ή δεν επιτρέπεται από το εθνικό δίκαιο, µολονότι αυτοί τελούν υπό όµοιες, κατά τα λοιπά, συνθήκες.