Ν. Δένδιας: Η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να προβάλλει την ύπαρξη απειλής πολέμου από την πλευρά της Τουρκίας
Eurokinissi/Γιάννης Παναγόπουλος
Eurokinissi/Γιάννης Παναγόπουλος

Ν. Δένδιας: Η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να προβάλλει την ύπαρξη απειλής πολέμου από την πλευρά της Τουρκίας

Η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να προβάλλει την ύπαρξη απειλής πολέμου από την πλευρά της Τουρκίας. Είναι το μόνο casus belli που υπάρχει στην παγκόσμια κοινότητα για την άσκηση νόμιμου δικαιώματος. Δεν υπάρχει δεύτερο. Αυτό τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, σε συνέντευξη στο "Βήμα της Κυριακής" και στο "Tovima.gr".
 
«Είμαι βέβαιος», συνέχισε, «ότι δεν υπάρχει Έλληνας υπουργός που να μην το αναφέρει αυτό στον Τούρκο ομόλογό του ως κάτι το απαράδεκτο, τουλάχιστον στην κατ' ιδίαν συνάντηση. Παρόμοια, επίσης απαράδεκτη συμπεριφορά, αποτελεί η επίκληση από την πλευρά της Τουρκίας του τουρκολιβυκού μνημονίου». «Αλλά και η προσπάθεια εγκιβωτισμού της Ελλάδας στο πλαίσιο των 6 μιλίων χωρικών υδάτων, όπως είναι η συνολική τουρκική προσέγγιση που εκδηλώνεται τα τελευταία χρόνια, συνιστά μια συμπεριφορά την οποία η Ελλάδα έχει κάθε λόγο να προβάλλει στο διεθνές ακροατήριο» επισήμανε ο υπουργός.

Ο κ. Δένδιας δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι «η σημερινή κυβέρνηση απάντησε επί του πεδίου στις προκλήσεις, όταν και όπου χρειάστηκε τα προηγούμενα χρόνια» και ότι «υλοποιεί ένα σημαντικό εξοπλιστικό πρόγραμμα για τη θωράκιση της χώρας μας».

Για την «Ατζέντα» 2030», υπενθύμισε ότι ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, την «έχει χαρακτηρίσει ως τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην ιστορία των Ενόπλων Δυνάμεων».

Επιπλέον, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ξεκαθάρισε: «Αποδείχθηκε ότι εάν προσπαθήσεις μια επιθετική δύναμη να την αντιμετωπίσεις με αποσιώπηση, αυτό που θα πετύχεις είναι να σου δημιουργήσει πρόβλημα υπό χειρότερες ακόμη συνθήκες για εσένα. Πρέπει να αναγνωρίσεις έγκαιρα το πρόβλημα και να μπορέσεις να έχεις τη δυνατότητα να το αντιμετωπίσεις».

«Η Ελλάδα είναι μία χώρα η οποία δεν διεκδικεί οτιδήποτε από οιονδήποτε. Είναι μία χώρα η οποία κινείται μέσα στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου, του Καταστατικού Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών, του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας και των υπαρχουσών Διεθνών Συνθηκών» πρόσθεσε ο κ. Δένδιας.

Αναφερόμενος στην τουρκική ρητορική, παρατήρησε μια συνεχή «διεύρυνση των τουρκικών διεκδικήσεων» και συμπλήρωσε: «Για την Ελλάδα η διαφορά είναι μία, είναι συγκεκριμένη, και κατά την ταπεινή μου γνώμη και επιλύσιμη, διότι η Ελλάδα ουδέποτε στην ιστορία της επεδίωξε να αποκλείσει την Τουρκία από τη θάλασσα».

Ο κ. Δένδιας εξήγησε ότι «η Ελλάδα επιδιώκει την προσφυγή στη Χάγη» ξεκαθαρίζοντας παράλληλα «ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα η Ελλάδα να δεχθεί να υπάρξει προσφυγή στη Χάγη επί θεμάτων κυριαρχίας».

Μιλώντας για τον αντιαεροπορικό θολό, ο κ. Δένδιας υπογράμμισε ότι «ο ελληνικός θόλος δεν είναι αντίγραφο του ισραηλινού θόλου, διότι αντιμετωπίζουμε διαφορετική απειλή».

«Ο ισραηλινός θόλος, το 'iron dome', είχε ως αρχική αποστολή την αντιμετώπιση πυραυλικών επιθέσεων. Ο ελληνικός θόλος πρέπει να διευρυνθεί και να αντιμετωπίζει σε πολύ μεγάλο βαθμό και επιθέσεις από drones και πιθανώς μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό. Είναι διαφορετική η απειλή που έχει να αντιμετωπίσει. Διότι πολλά drones, μικρά αλλά πάρα πολύ επικίνδυνα, κινούνται χαμηλά και με χαμηλές ταχύτητες».

Ξεκαθάρισε ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό «με συνεργασία συστημάτων» ενώ συνέχισε λέγοντας: «Η λογική είναι να πάμε σε μια ολιστική προσέγγιση, δηλαδή να υπάρχει ένα σύστημα το οποίο αναγνωρίζει, προτεραιοποιεί και αντιμετωπίζει τις απειλές που η Ελλάδα, με βάση τον στρατηγικό της σχεδιασμό, προβλέπει ό,τι ενδέχεται να αντιμετωπίσει. Αυτό συνιστά μία αλλαγή γενεάς και μία αλλαγή αντίληψης. Διότι μέχρι τώρα, η βασική αντίληψη της Ελλάδας είναι ότι στον αέρα την προστατεύει η Πολεμική Αεροπορία της».

Για την Πολεμική Αεροπορία ανέφερε ότι με «τα αεροπλάνα 4,5 και 5ης γενιάς θα είναι η ισχυρότερη που είχαμε ποτέ» και «απελευθερωμένη από το καθήκον της αντιαεροπορικής άμυνας της χώρας, να μπορεί να αναλάβει πιο πολύπλοκους ρόλους».

Επανάλαβε ότι δεν του έχει γίνει πρόταση για την Προεδρία της Δημοκρατίας ενώ διευκρίνισε: «Το να απαντήσω σε υποθετικό ερώτημα, όπως ξέρετε, είναι η μεγαλύτερη παγίδα στην οποία μπορεί να πέσει ένα πολιτικό πρόσωπο. Την αντίληψή μου για το ζήτημα της Προεδρίας, την ξέρετε. Σέβομαι απολύτως τον θεσμό και εκτιμώ ότι τουλάχιστον μέχρι τις γιορτές είναι πρόωρο να το συζητάμε. Υπάρχει Πρόεδρος της Δημοκρατίας και δεν είναι θεμιτό να κάνουμε αυτή τη συζήτηση».

Για τη Συρία, διαπίστωσε ότι «υπάρχει μια νέα πραγματικότητα» επισημαίνοντας ότι «ουδείς θα θρηνήσει το καθεστώς Άσαντ». Όμως «η διάδοχη κατάσταση μιας κακής πραγματικότητας δεν είναι πάντα καλύτερη. Είδαμε τι συνέβη στο Ιράκ μετά την πτώση του Σαντάμ Χουσεΐν. Αυτό που τον διαδέχθηκε ήταν ένα χάος με εμφύλιο πόλεμο, με βία, με θανάτο».

Για τη Λιβύη αντίστοιχα, ο κ. Δένδιας ανέφερε ότι «μετετράπη σε failed state, και αυτή τη στιγμή η Συρία είναι σε αυτή τη φάση. Θα πρέπει με μεγάλη προσοχή να παρατηρήσουμε τι θα προκύψει από την κατάσταση που διαδέχτηκε τον Άσαντ, και από εκεί και πέρα να εκφέρουμε γνώμη».

Εκτίμησε ότι προς το παρόν «η παρούσα συριακή κρίση δεν πρόκειται να εξελιχθεί, όπως φαίνεται αυτή τη στιγμή, ως πρόβλημα, κυρίως στο Μεταναστευτικό».

«Έχουμε και ως Ελλάδα και ως Ευρωπαϊκή Ένωση μεγάλη υποχρέωση προστασίας των χριστιανικών πληθυσμών της Συρίας, αλλά και της Μέσης Ανατολής. Και έχουμε υποχρέωση προστασίας των θρησκευτικών μνημείων της Χριστιανοσύνης, εμείς δε ειδικά, της Ορθόδοξης Χριστιανοσύνης στη Μέση Ανατολή. Δεν μπορούμε, ούτε να νίπτουμε τα χείρας μας, ούτε να θεωρούμε ότι αφορά κάποιον άλλον, ό,τι και αν σημαίνει αυτό».

Για την αποστρατεία της ηγεσίας της διεύθυνσης Υγειονομικού όλων των Επιτελείων, ο κ. Δένδιας επισήμανε ότι «πρόσφατα περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας για το συγκεκριμένο στρατιωτικό νοσοκομείο ήταν αδιανόητα και ουδεμία εξήγηση μπορούσε να τα δικαιολογήσει. Από την πρώτη στιγμή άλλωστε, έδωσα εντολή για πλήρη διερεύνηση των συγκεκριμένων καταγγελιών». Όπως συμπλήρωσε, «η πολιτική ηγεσία ενός υπουργείου δεν είναι παρατηρητής των όσων συμβαίνουν στον τομέα ευθύνης της, ακόμα και αν χρειαστεί να προκληθούν δυσαρέσκειες και πικρίες»:

Για το νομοσχέδιο για τα στρατιωτικά νοσοκομεία, υπενθύμισε ότι έχει ήδη παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο και αναμένεται να εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή εντός του Ιανουαρίου του 2025. «Είναι», είπε, «μία μεγάλη μεταρρύθμιση στον χώρο των Στρατιωτικών Νοσοκομείων και εντάσσεται στο πλαίσιο της Άτζέντας 2030'. Αποσκοπεί στην πλήρη αναδιοργάνωση και ουσιαστική αναβάθμιση των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών, τόσο στους εν ενεργεία και εν αποστρατεία στρατιωτικούς, όσο και στον γενικό πληθυσμό, με την αντιμετώπιση παθογενειών».

«Μεταξύ άλλων» πρόσθεσε, «προβλέπονται πρωτοποριακές για την Ελλάδα υπηρεσίες Υγείας στον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως η Ίδρυση Μονάδας Πολεμικού Τραύματος και η ίδρυση Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων, η αναβάθμιση του Κέντρου Φροντίδας ΑμεΑ κ.ά.. Διασφαλίζει ακόμη την οικονομική αυτοτέλεια των στρατιωτικών νοσοκομείων, την ορθή κοστολόγηση ιατρικών υπηρεσιών και την αντιμετώπιση λειτουργικών προβλημάτων και εισάγει δείκτη διασφάλισης ποιότητας, η οποία θα ελέγχεται επίσης από ανεξάρτητο από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας Οργανισμό. Με λίγα λόγια, πρόκειται για μια αλλαγή σελίδας στην παρεχόμενη υγειονομική περίθαλψη».