Π. Σκουρλέτης: Ο ΣΥΡΙΖΑ κινείται στο πλαίσιο μιας πολιτικής που δεν ασπάζεται

Π. Σκουρλέτης: Ο ΣΥΡΙΖΑ κινείται στο πλαίσιο μιας πολιτικής που δεν ασπάζεται

«Η χώρα μας χρησιμοποιήθηκε ως πειραματόζωο για την εφαρμογή μιας σειράς ακραίων πολιτικών, που προωθούσαν την απορρύθμιση στην αγορά εργασίας, φτωχοποιούσαν ευρύτατα στρώματα της κοινωνίας και υλοποιούσαν ένα σκληρό σχέδιο εσωτερικής υποτίμησης», σημείωσε ο υπουργός Εσωτερικών, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα «F&M Voice».

Μεταξύ άλλων, ο Πάνος Σκουρλέτης ανέφερε ότι η Ελλάδα ήταν μια «καλή ευκαιρία» για την υιοθέτηση της ΔΝΤ- τεχνογνωσίας και πως ο ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας οδηγηθεί σε έναν επώδυνο συμβιβασμό το καλοκαίρι του 2015, κινείται στο πλαίσιο μιας πολιτικής που δεν ασπάζεται.

Για τους συμβασιούχους καθαριότητας οκτάμηνης διάρκειας επανέλαβε ότι η κυβέρνηση σκοπεύει να προκηρύξει θέσεις μόνιμης απασχόλησης μέσω ΑΣΕΠ, ενώ όσον αφορά τις άλλες περιπτώσεις θα πρέπει να πιστοποιηθεί η πραγματική εργασιακή τους σχέση.

Τέλος, εξέφρασε τη γνώμη ότι ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να επιδιώκει στρατηγικές συνεργασίες με άλλα κόμματα, αλλά επισήμανε ότι δεν βλέπει για την ώρα να υπάρχουν οι προϋποθέσεις.  

Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Εσωτερικών:

-Σας ικανοποιεί η απόφαση του Eurogroup της περασμένης Πέμπτης; Το θέμα του χρέους δεν τέθηκε στη βάση που προσδοκούσε η ελληνική πλευρά...

Μετά την τελευταία απόφαση, βρισκόμαστε πιο κοντά στον επιδιωκόμενο στόχο μας, που είναι η έξοδος στις αγορές. Η απόφαση είναι αισθητά καλύτερη, από αυτή που μας πρότειναν το περασμένο Μάιο και εξασφαλίζει όρους σταθερότητας για το προσεχές μέλλον. Ελπίζω η αναπτυξιακή πορεία της χώρας το επόμενο διάστημα να είναι τέτοια που να μας δώσει ένα νέο αέρα στην προσπάθεια της χώρας να απεμπλακεί από τα μνημόνια.

-Αν η Ελλάδα είναι «πειραματόζωο», όπως έχετε παραδεχθεί, γιατί πρέπει να συνεχίσει να παραμένει εγκλωβισμένη στο… εργαστήριο του Βερολίνου;

Δεν νομίζω πως είναι δύσκολο να συμφωνήσει κάποιος με τη διαπίστωση πως η χώρα μας χρησιμοποιήθηκε ως πειραματόζωο για την εφαρμογή μιας σειράς ακραίων πολιτικών, που προωθούσαν την απορρύθμιση στην αγορά εργασίας, φτωχοποιούσαν ευρύτατα στρώματα της κοινωνίας και υλοποιούσαν ένα σκληρό σχέδιο εσωτερικής υποτίμησης. Σας θυμίζω πως η Ευρώπη «πιάστηκε στον ύπνο», μετά την κατάρρευση της Lehman Brothers, καθώς δεν διέθετε την τεχνογνωσία για να απαντήσει στην νέα κρίση. Η Ελλάδα ήταν μια «καλή ευκαιρία» για την υιοθέτηση της ΔΝΤ- τεχνογνωσίας. Το πρόβλημα, σήμερα, δεν είναι να αποδράσει η Ελλάδα από την Ε.Ε., αλλά να αλλάξει ρότα η ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αν δεν το κάνει, τότε το Brexit ίσως να είναι μόνο η αρχή. Άλλωστε είναι αφέλεια να πιστεύει κανείς πως, εκτός της Ε.Ε. οι συσχετισμοί είναι ευνοϊκότεροι. Αυτό που απαιτείται, είναι σχέδιο και συμμαχίες, για να αποτραπεί η εμπέδωση της Ευρώπης των πολλών ταχυτήτων, καθώς και η εγκατάλειψη των ακραίων πολιτικών λιτότητας.

-Πώς συμβαίνει να μη θεωρεί ο ΣΥΡΙΖΑ τη λιτότητα ως μονόδρομο, αλλά σε αυτόν να βαδίζει και η σημερινή κυβέρνηση;

Ο ΣΥΡΙΖΑ, έχοντας οδηγηθεί σε έναν επώδυνο συμβιβασμό το καλοκαίρι του 2015, κινείται στο πλαίσιο μιας πολιτικής που δεν ασπάζεται. Ταυτόχρονα είναι αναγκασμένος να διαχειριστεί τα αδιέξοδα των καταστροφικών πολιτικών της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑΣΟΚ, που οδήγησαν στη σημερινή χρεοκοπία της χώρας. Το στοίχημα για την κυβέρνηση είναι να δημιουργήσει τους όρους απεμπλοκής από τα μνημόνια.

-Δεν ακούγεται, τουλάχιστον, προκλητική η «απειλή» του Ισπανού υπουργού Οικονομικών, Luis de Guindos, ο οποίος την επομένη του Eurogroup, δήλωσε σε δημοσιογράφους πως η αποδέσμευση της δόσης των 8,5 δισ. ευρώ δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, εάν η Ελλάδα δεν παράσχει ασυλία σε τρεις ξένους αξιωματούχους που είχαν τοποθετηθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, αλλά σήμερα διώκονται;

Δεν είναι μέσα στις αρμοδιότητες του Ισπανού υπουργού Οικονομικών να προβαίνει σε τέτοιου είδους δηλώσεις.

-Μπορείτε να μας δώσετε ορισμένα στοιχεία από τη μεθοδολογία που θα ακολουθήσετε για τη μονιμοποίηση των συμβασιούχων; Με ποιον ακριβώς τρόπο θα ξεπεραστούν τα νομικά και συνταγματικά εμπόδια; Ποιες κατηγορίες συμβασιούχων θα υπαχθούν στη ρύθμιση;

Το ερώτημά σας είναι εξαιρετικά επίκαιρο, μετά την τελευταία απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Να διευκρινίσουμε, όμως, πως άλλη είναι η περίπτωση των συμβασιούχων καθαριότητας οκτάμηνης διάρκειας -σε αυτούς  αναφέρεται το Ελεγκτικό Συνέδριο- και άλλες οι περιπτώσεις των χιλιάδων συμβασιούχων, οι οποίοι επί χρόνια απασχολούνται στις ίδιες θέσεις, μέσα από συνεχώς ανανεούμενες συμβάσεις. Για μεν τους πρώτους, σκοπεύουμε να προκηρύξουμε θέσεις μόνιμης απασχόλησης μέσω ΑΣΕΠ. Όσον αφορά τις άλλες περιπτώσεις, αφού καταλήξουμε σε κάποια σαφή κριτήρια, θα πρέπει να πιστοποιήσουμε την πραγματική εργασιακή τους σχέση. Η λύση που επεξεργαζόμαστε θα είναι συμβατή με το Σύνταγμα, αλλά και με την Ευρωπαϊκή Οδηγία, που απαγορεύει την κατάχρηση της σύμβασης.

-Απλή αναλογική στις εθνικές κάλπες και σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Τι θα αλλάξει και σε ποιο βαθμό;

Όσον αφορά τις εθνικές εκλογές, ο νόμος είναι γνωστός και θα εφαρμοσθεί από τις μεθεπόμενες εκλογές, σε αντίθεση με τις αυτοδιοικητικές εκλογές, στις οποίες προβλέπεται, εφόσον ψηφισθεί, να εφαρμοσθεί στις επόμενες. Αν και δεν έχει πάρει την τελική της μορφή η πρόταση νόμου, το βασικό της στοιχείο είναι ότι τα δημοτικά και περιφερειακά συμβούλια θα εκλέγονται από την πρώτη Κυριακή με βάση τη πραγματική δύναμη της κάθε παράταξης. Η καθιέρωση της απλής αναλογικής θα ωθήσει σε νέες συνθέσεις και συνεργασίες. Η Αυτοδιοίκηση προσφέρεται για τέτοιου είδους συνεργασίες. Άλλωστε, το επιβάλλει και το διευκολύνει η τοπική διάσταση των προβλημάτων.

-Θα πρέπει η κυβέρνηση να επιδιώξει στρατηγικές συνεργασίες με άλλους πολιτικούς χώρους; Κι αν ναι, με ποιους;

Οι συνεργασίες, για να είναι φερέγγυες, πρέπει να βασίζονται σε προγραμματικές συγκλήσεις. Οι στρατηγικές συγκλήσεις είναι κάτι ακόμη πιο βαθύ, προϋποθέτουν μεγαλύτερες συμπτώσεις. Προφανώς, η υπόθεση αυτή αφορά τους όμορους πολιτικά χώρους. Ναι, πρέπει ο ΣΥΡΙΖΑ να επιδιώκει στρατηγικές συνεργασίες, αν και δεν βλέπω για την ώρα να υπάρχουν οι προϋποθέσεις. 

-Επειδή χειριστήκατε για αρκετούς μήνες τα θέματα της ενέργειας, είστε ικανοποιημένος από τη συμφωνία με τους δανειστές για το «ενεργειακό πακέτο»; Υπήρχαν περιθώρια για καλύτερα αποτελέσματα στη διαπραγμάτευση;

Νομίζω πως μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της κυβέρνησης είναι ότι κατόρθωσε να εξασφαλίσει τον δημόσιο χαρακτήρα των δικτύων της χώρας, του ΑΔΜΗΕ. Γνωρίζω, επίσης, πως οι δανειστές, στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης, άνοιξαν ζητήματα, τα οποία οι ίδιοι είχαν συμφωνήσει πως είχαν κλείσει στην πρώτη αξιολόγηση. Δεν ξέρω αν η συμφωνία θα μπορούσε τελικά να ήταν καλύτερη, το σίγουρο είναι πως θα έπρεπε να ήταν καλύτερη.

-Οι πολιτικοί σας αντίπαλοι σάς κατηγορούν ότι οδηγήσατε τη ΔΕΗ σε δεινή οικονομική θέση. Οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τη συμφωνία με τους Θεσμούς, πάντως, θα λέγαμε ότι «κονταίνουν» ακόμη περισσότερο την επιχείρηση, εφόσον το 40% των λιγνιτών θα πρέπει να μεταβιβαστεί. Πού πιστεύετε ότι μπορεί να οδηγήσουν οι αποκρατικοποιήσεις στον ενεργειακό τομέα;

Οι πολιτικοί μας αντίπαλοι είναι σίγουρο πως έχουν μεγάλο θράσος. Είναι  αυτοί που απαξίωσαν τη ΔΕΗ τα προηγούμενα χρόνια, τη φόρτωσαν με πέντε δισ. ευρώ δάνεια, όπως ακριβώς έκαναν με τη χώρα, που τη χρεοκόπησαν. Αλήθεια, που πήγαν αυτά τα χρήματα; Γιατί δεν προχώρησε η διασύνδεση της Κρήτης; Γιατί δεν αναπτύχθηκε η «ΔΕΗ Ανανεώσιμες»; Το μόνο που ξέρανε, είναι να τρώνε με δέκα μασέλες. Η δε πρότασή τους για τη λεγόμενη «μικρή ΔΕΗ» συνιστούσε την απόλυτη απαξίωση και περιθωριοποίηση της ΔΕΗ. Ακόμη και τώρα, που εφαρμόστηκε με επιτυχημένο τρόπο το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ, εισηγούνται την ιδιωτικοποίησή του. Είναι απόλυτα ιδεοληπτικοί και δογματικοί. Το σχέδιο που είχαμε διατυπώσει εναλλακτικά  προς τις ιδιωτικοποιήσεις ήταν αυτό των συμπράξεων. Το μέλλον θα δείξει, ποιος είχε δίκιο.

-Κατά τη θητεία σας στο υπουργείο Ενέργειας, είχατε επισημάνει πολλές φορές την ανάγκη ενός ενεργειακού σχεδιασμού, ο οποίος ακόμη δεν υπάρχει. Γιατί δεν προλάβατε να τον ολοκληρώσετε;

Στοιχεία ενός εθνικού σχεδιασμού είχαν διαμορφωθεί, όπως οι στόχοι για τη διείσδυση των ΑΠΕ στο εθνικό ενεργειακό μείγμα. Επίσης το θεσμικό πλαίσιο για την «αγορά στόχο» (target model), το νέο πλαίσιο λειτουργίας των ΑΠΕ, η προώθηση της διασύνδεσης των νησιών μας. Η δουλειά αυτή ολοκληρώνεται από τη σημερινή ηγεσία του υπουργείου.