Σ. Ζαχαράκη: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα καινοτόμο πρόγραμμα επιμόρφωσης παιδαγωγών των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών 

Σ. Ζαχαράκη: Για πρώτη φορά στην Ελλάδα καινοτόμο πρόγραμμα επιμόρφωσης παιδαγωγών των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών 

Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης των παιδαγωγών που εργάζονται σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς  με έμφαση σε ζητήματα που αφορούν την υποστήριξη της ανάπτυξης των μικρών παιδιών θα σχεδιαστεί και θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τα πανεπιστημιακά τμήματα Πρώιμης Παιδικής Αγωγής και Φροντίδας και μια πολυμελή ομάδα πανεπιστημιακών. Παράλληλα, οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα πλαισιωθούν από ειδικά εκπαιδευμένους ψυχολόγους οι οποίοι θα συντονίζουν ομάδες συμβουλευτικής γονέων στα πρώτα και πλέον κρίσιμα στάδια της ζωής των παιδιών τους. 

Τα παραπάνω αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, σύμφωνα με το οποίο, το πρόγραμμα, θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 100 βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς, αρχής γενομένης από τον ερχόμενο Μάρτιο με διάρκεια έως τον Μάιο του 2026 και στη συνέχεια σε συνεργασία και με το υπουργείο Εσωτερικών, θα εφαρμοστεί πανελλαδικά. Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό έργο, για τα ελληνικά αλλά και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, που φιλοδοξεί να αναβαθμίσει ολιστικά τη λειτουργία των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών.

Η εναρκτήρια συνάντηση εργασίας του προγράμματος πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 29 Νοεμβρίου στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, παρουσία της υπουργού Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφίας Ζαχαράκη, του Πρύτανη του Πανεπιστήμιου, Παναγιώτη Καλδή, του Αντιπρύτανη Έρευνας και Καινοτομίας, κ. Πέτρου Καλαντώνη και του Επιστημονικά Υπεύθυνου του Προγράμματος και Πρόεδρο του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία, Κωνσταντίνου Πετρογιάννη.

Αναλυτικότερα, στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης που έχει υπογραφεί μεταξύ του Πανεπιστημίου του υπουργείου στο θα αναπτυχθούν δράσεις που εντάσσονται σε τέσσερις κύριους άξονές:

1/ Επιμόρφωση των  παιδαγωγών σε ζητήματα ανάπτυξης των παιδιών

  • Επιμόρφωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας σε ζητήματα που αφορούν τους τέσσερις βασικούς τομείς ανάπτυξης των παιδιών, δηλαδή τη  γνωστική, γλωσσική, ψυχοκοινωνική και κινητική ανάπτυξη, καθώς και τη σημασία της έγκαιρης ανίχνευσης αναπτυξιακών δυσκολιών  καθώς και της πρώιμης παρέμβασης.
  • Επιμόρφωση των παιδαγωγών για την εφαρμογή συμπεριληπτικών πρακτικών στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς με στόχο την εξασφάλιση ποιοτικής και ισότιμης αγωγής και φροντίδας για τα παιδιά με αναπηρία ή αναπτυξιακές διαταραχές. 

2/ Σχεδιασμός και στάθμιση ψυχομετρικού εργαλείου 

  • Σχεδιασμός ψυχομετρικού εργαλείου για τον ανιχνευτικό έλεγχο της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας, το οποίο θα στοχεύει στον πρώιμο εντοπισμό τυχόν διαταραχών ή καθυστερήσεων με στόχο την πρόληψη δυσμενών συνεπειών στην μεταγενέστερη ακαδημαϊκή πορεία, αλλά και γενικότερη ανάπτυξη των παιδιών. 

3/Δημιουργία ομάδων συμβουλευτικής γονέων

  • Θα αναπτυχθεί πρόγραμμα συμβουλευτικής υποστήριξης προς τους γονείς των παιδιών πρώιμης ηλικίας που είναι εγγεγραμμένα στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς που θα συμμετέχουν στο πιλοτικό πρόγραμμα με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίησή τους για θέματα ανάπτυξης των παιδιών. 

4/Δράσεις που εστιάζουν στην επαγγελματική ανάπτυξη και ψυχολογική ενδυνάμωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας

  • Ομάδες αναστοχαστικής εποπτείας, οι οποίες θα στηρίξουν την προώθηση της συνεργασίας μεταξύ παιδαγωγών, την ανταλλαγή γνώσεων, ανησυχιών, δυσκολιών και προκλήσεων, και την επαγγελματική ανάπτυξη του παιδαγωγικού προσωπικού. 
  • Δράσεις που προάγουν την υποστήριξη και ενδυνάμωση των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας σε ζητήματα διαχείρισης δυσφορικών συναισθημάτων που απορρέουν από τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του επαγγέλματος, και την αποτελεσματική εφαρμογή στρατηγικών αυτοφροντίδας. 

«Για πρώτη φορά δημιουργούμε στην Ελλάδα ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης των παιδαγωγών που εργάζονται σε βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς  ώστε να προάγουμε την ανάπτυξή των παιδιών στα τέσσερα πρώτα πιο κρίσιμα χρόνια της ζωής. Για έμενα έχει μεγάλη βαρύτητα ότι αυτή η δράση πραγματοποιείται σε συνεργασία με ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο και συγκεκριμένα με το τμήμα Πρώιμης Παιδικής Αγωγής και Φροντίδας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής», αναφέρει η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, ΣοφίαΖαχαράκη.

Όπως προσθέτει, «το 2025 αποτελεί βασική μας προτεραιότητα η αναβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν οι βρεφικοί, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί και αυτό αποτελεί μέρος ενός στρατηγικού σχεδίου για την υποστήριξη της πολύπλευρης και ολιστικής ανάπτυξης των παιδιών έως και 4 ετών. Κύριοι πυλώνες του στρατηγικού μας  σχεδιασμού είναι επίσης η συνεργασία μας με το Διεθνές Πανεπιστήμιο της Ελλάδας για τη δημιουργία παιδαγωγικού προγράμματος στους βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς και φυσικά το Πιλοτικό Πρόγραμμα Παιδικής Πρώιμης. Aυτά τα τρία έργα είναι κομβικής σημασίας για το μέλλον των παιδιών μας».

Από την πλευρά του, ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, Καθηγητής Παναγιώτης Ε. Καλδής, υπογράμμισε ότι η ολιστική προσέγγιση που θα επιχειρηθεί μέσα από το έργο θα έχει ως αποτέλεσμα τη μετάβαση σε ένα σύγχρονο και ποιοτικότερο πλαίσιο λειτουργίας των βρεφονηπιακών και παιδικών σταθμών και υποστήριξης της οικογένειας καθώς και της ανάσχεσης της υπογεννητικότητας στη χώρα.

Ο επιστημονικά υπεύθυνος του έργου Καθηγητής Κωνσταντίνος Πετρογιάννης ανέφερε πώς: «Το έργο που υλοποιεί το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής αποτελεί μια καινοτόμο πρωτοβουλία για την ενίσχυση της ποιότητας στην προσχολική αγωγή και φροντίδα στην Ελλάδα. Στόχος μας είναι η ολιστική υποστήριξη της ανάπτυξης των παιδιών πρώιμης παιδικής ηλικίας, μέσα από την πρώιμη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών με εστίαση στην γνωστική ανάπτυξη, την παροχή ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων για παιδαγωγούς και γονείς, καθώς και τη διαμόρφωση τεκμηριωμένων προτάσεων για τη βελτίωση των υπηρεσιών προσχολικής αγωγής. Το πρόγραμμα αποτελεί σταθμό στην ιστορία των δομών αγωγής και φροντίδας στην πρώιμη παιδική ηλικία καθώς είναι η πρώτη φορά που χρηματοδοτείται και εφαρμόζεται ένα τέτοιο έργο».