Του Γιώργου Φιντικάκη
Τη δική του προσωπική ατζέντα ενόψει εκλογών ακολουθεί ο υπουργός Υποδομών Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, που επιδιώκει να δρομολογήσει νέα έργα αλλά με χρήματα… τρίτων.
Τελευταίο κρούσμα, η προσπάθειά του, να αποκτήσει τον έλεγχο, στο ταμείο ύψους 188 εκατ. ευρώ, της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε., για προεκλογικά έργα, εντελώς άσχετα με το αντικείμενο της. Τέτοιο για παράδειγμα λέγεται ότι είναι η επιδίωξή του να... τοποθετήσει ξύλινο δάπεδο στο παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης, από το λιμάνι έως τον Λευκό Πύργο, στα πρότυπα της ανάπλασης της νέας παραλίας της πόλης.
Έτσι σε επιστολή του προς το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατίας Οδού, με ημερομηνία 10 Ιανουαρίου, ο κ. Σπίρτζης ζήτησε από τα μέλη του, να μη δεσμεύουν τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας για τα έργα συντήρησης του οδοστρώματος του αυτοκινητοδρόμου, τα οποία πρέπει να γίνουν, προκειμένου τα κονδύλια αυτά να διατεθούν αλλού.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο υπουργός, εκτός από την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, εξετάζει να χρηματοδοτήσει με κονδύλια από τα ταμειακά διαθέσιμα της Εγνατίας, την αναβάθμιση τελωνείων, την κατασκευή άλλων οδικών έργων στη Βόρεια Ελλάδα, κ.ο.κ.
Το επιχείρημά του λέγεται ότι είναι πως δεν έχει την παραμικρή λογική, να αναλώσει η Εγνατία, χρήματα για τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, όταν αυτό προβλέπεται ως υποχρέωση του αυριανού παραχωρησιούχου, εκείνου δηλαδή που θα κερδίσει τον εν εξελίξει διαγωνισμό αποκρατικοποίησης.
Ο αντίλογος, ωστόσο, είναι ότι έργα βαριάς συντήρησης του οδοστρώματος της Εγνατίας δεν έχουν ουδέποτε πραγματοποιηθεί, οι φθορές είναι ήδη εμφανείς, γεγονός που απομειώνει την αξία του αυτοκινητοδρόμου, και στην ουσία μποϊκοτάρει την αποκρατικοποίηση, κάτι το οποίο επιδιώκει εξαρχής ο κ. Σπίρτζης, παρ'' ότι αποτελεί μια από τις βασικές μεταμνημονιακές υποχρεώσεις.
Στον «πάγο» η αποκρατικοποίηση
Ένα σχεδόν χρόνο μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας, ο υπουργός παίζει ακόμη καθυστερήσεις προκειμένου να αποφύγει ενόψει εκλογών το πολιτικό κόστος από τη λειτουργία δεκάδων μετωπικών και πλευρικών σταθμών διοδίων. Ενώ ο ίδιος είχε υποχρεωθεί τον περασμένο Ιούνιο, και υπό τις πιέσεις των δανειστών, να δεσμευτεί «με πολύ… πόνο» ότι θα εξαιρέσει την Εγνατία από το σύστημα εφαρμογής ηλεκτρονικών διοδίων που ο ίδιος δρομολογεί για όλη την Ελλάδα, έκτοτε κάνει ό,τι μπορεί για να μποϊκοτάρει τη λειτουργία σε αυτόν, των νέων συμβατικών σταθμών που υποτίθεται ότι θα λειτουργούσαν από 1η Ιανουαρίου 2019.
Σαν αποτέλεσμα κανένα χρονοδιάγραμμα δεν τηρείται, ούτε για τους σταθμούς διοδίων που θα έπρεπε μέχρι σήμερα να έχουν κατασκευασθεί, ούτε για εκείνους που θα έπρεπε να έχουν αδειοδοτηθεί (οι άδειες δίνονται με μεγάλη καθυστέρηση), ούτε για την αδειοδότηση των 33 σηράγγων της Εγνατίας, εκ των οποίων πολλές δεν είναι πιστοποιημένες καθώς είχαν κατασκευαστεί στα πρώτα χρονικά στάδια του έργου, όταν δεν υπήρχε η σχετική ανάγκη.
Ανακατεύεται στα εσωτερικά του ΟΑΣΑ
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών παίζει το δικό του πολιτικό παιχνίδι. Του χρεώνεται, ακόμη και από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, ότι στην αγωνία του να μην απολέσει κρίσιμη κυβερνητική ύλη, μέσω της οποίας ασκεί εξουσία, επιχειρεί να κάνει κουμάντο στα εσωτερικά των αστικών συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ), εξαγγέλλει νέους διαγωνισμούς για αεροδρόμια όπως για αυτό της Καλαμάτας, και γενικά κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να μη χάσει τον έλεγχο τομέων που έχουν μεταφερθεί στο υπερ-Ταμείο.
Εδώ και καιρό είναι γνωστή στους δανειστές η κόντρα του με το τελευταίο, γι'' αυτό και λέγεται ότι την επόμενη εβδομάδα, κατά τις συναντήσεις που θα έχουν οι εκπρόσωποί τους με την ελληνική κυβέρνηση για τη δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση, θα μεταφέρουν στον υπουργό Υποδομών-Μεταφορών τη δυσαρέσκειά τους για τη στάση του.
Εξάλλου οι αποκρατικοποιήσεις παραμένουν μια από τις μεγάλες εκκρεμότητες της μεταμνημονιακής εποχής, ενώ επίκειται και η τοποθέτηση νέας διοίκησης στον ΟΑΣΑ, και η απομάκρυνση της προηγούμενης, επιλογής Χρ. Σπίρτζη, γεγονός που δεν αποκλείεται να τροφοδοτήσει νέες εντάσεις. Πέρυσι πάντως η αντικατάσταση της κας Φρ. Σταυράκη, επίσης επιλογής του υπουργού, από τη θέση της προέδρου των ΕΛΤΑ, λέγεται ότι του προκάλεσε έντονη δυσαρέσκεια.
Επίσης, εν αγνοία του υπερ-Ταμείου, προανήγγειλε ότι προχωρά σε διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Είναι ένα από τα 23 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που παραμένουν στον έλεγχο του Δημοσίου, μετά την παραχώρηση των 14 στη γερμανική Fraport, με τον υπουργό να εξαγγέλλει την αυτόνομη αξιοποίησή του, όταν το υπερ-Ταμείο εξέταζε να κάνει διαγωνισμούς σε «πακέτα».
Παλαιότερα επίσης, ο υπουργός είχε καταθέσει και ψηφίσει τροπολογία στη Βουλή, για την επιβολή υψηλών προστίμων στον ΟΑΣΑ αν δεν εκτελούνται στην ώρα τους τα δρομολόγια. Το Ταμείο ενημερώθηκε εκ των υστέρων, από τα μέσα ενημέρωσης. Προ μερικών επίσης μηνών, κατά τη διάρκεια συζήτησής του με στελέχη της ΣΤΑΣΥ και συνδικαλιστές, ο κ. Σπίρτζης είχε δηλώσει ότι κάνει προσπάθειες προκειμένου ο έλεγχος των συγκοινωνιών να περάσει ξανά στο υπουργείο του.