Στο επίκεντρο η καθημερινότητα με «όχημα» την τεχνολογία
Eurokinissi / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Eurokinissi / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Μεταρρυθμίσεις

Στο επίκεντρο η καθημερινότητα με «όχημα» την τεχνολογία

Με αφετηρία την περίοδο της πανδημίας, που επιτάχυνε τις εξελίξεις και την είσοδο της τεχνολογίας στη λειτουργία του κράτους, η κυβέρνηση έθεσε ως προτεραιότητα τον ψηφιακό μετασχηματισμό, με στόχο την καλυτέρευση της σχέσης κράτους-πολίτη, την απλοποίηση των διαδικασιών, την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας και εν τέλει, τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Το gov.gr ήταν από την αρχή κιόλας, το πιο εμφατικό επίτευγμα του ψηφιακού μετασχηματισμού, το πιο άμεσο και «ορατό» στον καθένα. Από τα ηλεκτρονικά ραντεβού για τον εμβολιασμό, στα πιστοποιητικά εμβολιασμού και νόσησης, στη δημιουργία του wallet, με την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης στο κινητό, τις ψηφιακές υπεύθυνες δηλώσεις και την ένταξη στο πρόγραμμα και των δήμων, που στέλνουν πλέον στο e-mail το πιστοποιητικό γέννησης, ήταν μερικά από τα βήματα, που γλίτωσαν από αρκετές ουρές, τηλεφωνήματα και ταλαιπωρία, πολλούς από εμάς.

Συνολικά, 1607  υπηρεσίες «βρίσκονται» σήμερα στο gov.gr και 3270 διοικητικές διαδικασίες στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «MITOS».

Προφανώς, το «στοίχημα» του ψηφιακού μετασχηματισμού δεν κερδίζεται μόνο με αυτά, αλλά είναι μια αρχή για τον πολίτη. Για την ίδια την κυβέρνηση ορόσημο αποτελεί ο πρώτος «Ψηφιακός Βοηθός» - «mAigov» Τεχνητής Νοημοσύνης που εγκαινιάστηκε στο gov.gr, για να διευκολύνει περισσότερο την καθημερινότητα των πολιτών, να απλουστεύσει και να επιταχύνει τη διάδρασή τους με το Δημόσιο και να συνεισφέρει στην εξοικείωση του μέσου πολίτη με την ηλεκτρονική πύλη του κράτους.

Χθες, ο Υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου παρουσίασε -καταρχάς στον ΚυριάκοΜητσοτάκη, σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου και κατόπιν στους δημοσιογράφους- την πρώτη μεγάλης κλίμακας εφαρμογή ΤΝ για τον ελληνικό Δημόσιο. Στόχος, όπως επισημάνθηκε, είναι να συμβάλλει στον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης και να διασφαλίσει ότι σε μια εποχή καταιγιστικών αλλαγών, το Δημόσιο μπορεί να συμβαδίζει με τις σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις.

Με το mAigov οι πολίτες μπορούν να συνομιλήσουν με τον «Ψηφιακό Βοηθό» τόσο από  το κινητό τους τηλέφωνο, όσο και από τον ηλεκτρονικό τους υπολογιστή. Υποβάλλουν το ερώτημά τους σε φυσική γλώσσα, γραπτά ή φωνητικά, ώστε ο «Ψηφιακός Βοηθός» να τους βοηθήσει να εντοπίσουν με τρόπο απλό και φιλικό την υπηρεσία που ψάχνουν, ενώ στο τέλος της «συνομιλίας» έχουν τη δυνατότητα να αξιολογήσουν την εφαρμογή.

Το mAigov Beta παρέχει -αυτή τη στιγμή- τη δυνατότητα εξυπηρέτησης έως 240 συνομιλιών στα ελληνικά ανά λεπτό, ενώ κάθε συνομιλία δεν υπερβαίνει τα πέντε λεπτά. 

Το έργο χρηματοδοτήθηκε με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, οι οποίοι προβλέπονται για την ενίσχυση του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας. Ανάδοχος του έργου είναι ο ΟΤΕ με υπεργολάβους την Accenture και την UBITECH η οποία έκανε την υλοποίηση, ενώ τεχνολογικός πάροχος είναι η Microsoft με την τεχνολογία Azure Open AI.

Το πρώτο chatbot του ελληνικού Δημοσίου σχεδιάστηκε χρησιμοποιώντας τεχνολογίες αιχμής που βασίζονται σε μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης και υπολογιστικού νέφους και υλοποιήθηκε σύμφωνα με το Πρότυπο Υπεύθυνης Τεχνητής Νοημοσύνης της Microsoft.

Πρόκειται για την πρώτη εφαρμογή που αξιοποιεί Τεχνητή Νοημοσύνη στο Δημόσιο και μία από τις πρώτες ανάλογες υπηρεσίες στην Ευρώπη. 

Το gov.gr είναι ίσως το πιο γνωστό τεχνολογικό «εργαλείο» στους πολίτες, ωστόσο δεν είναι το μόνο.

Στον κυβερνητικό σχεδιασμό αποτελεί αιχμή ο ψηφιακός μετασχηματισμός της δικαιοσύνης, με στόχο και την επίσπευση της απονομής της, αλλά και της παιδείας, που θα έχει ως αποτέλεσμα να πλησιάσει πλέον τα στάνταρς των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών συστημάτων. Ταυτόχρονα, ήδη επιχειρείται η αξιοποίηση όλων των τεχνολογικών εργαλείων στην Πολιτική Προστασία, για τον έγκαιρο εντοπισμό και την αντιμετώπιση πυρκαγιών και φυσικών καταστροφών. 

Εκτός από τον εκσυγχρονισμό των λειτουργιών του κράτους, όμως, αυτό, που απαιτείται και αποτελεί εξίσου δύσκολο εγχείρημα, είναι η εκπαίδευση των πολιτών, όλων των ηλικιών, ώστε να έχουν τις απαιτούμενες δεξιότητες για την αξιοποίηση της τεχνολογίας αυτής. Και το «στοίχημα» σε αυτό, είναι να μη μείνει κανείς έξω από τις εξελίξεις.