Τι σηματοδοτεί το χαρτοφυλάκιο μεταφορών και τουρισμού για την Ελλάδα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSI
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΜΗΤΣΟΣ/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ/EUROKINISSI

Τι σηματοδοτεί το χαρτοφυλάκιο μεταφορών και τουρισμού για την Ελλάδα

Μετά από πολύμηνες παρασκηνιακές διαπραγματεύσεις, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε τους «συνοδοιπόρους» της, Επιτρόπους, για τα επόμενα πέντε χρόνια, κατά τα οποία η Ευρώπη καλείται να ισορροπήσει πάνω στο τεντωμένο σκοινί των γεωπολιτικών αναταράξεων και των οικονομικών προκλήσεων. Για την Ελλάδα, που διεκδικούσε να βρεθεί στην «καρδιά» των εξελίξεων, επελέγη το χαρτοφυλάκιο των μεταφορών και του τουρισμού, με τον Απόστολο Τζιτζικώστα να έχει οριστεί ως επίτροπος της χώρας, από τον Κυριάκο Μητσοτάκη.

Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν περίεγραψε τις αρμοδιότητές του, σημειώνοντας ότι «ο Απόστολος Τζιτζικώστας θα είναι υπεύθυνος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό. Θα είναι επίσης υπεύθυνος για την κινητικότητα των αγαθών και των ατόμων», δίνοντας, όμως και το στίγμα, που επιζητούσε η ελληνική κυβέρνηση, αυτό της ανταγωνιστικότητας, που αποτελεί το μείζον για την Ευρωπαϊκή Ένωση τα επόμενα χρόνια. Όπως είπε, ο Έλληνας Επίτροπος θα διαχειριστεί ένα χαρτοφυλάκιο στο οποίο «υπάρχουν βασικοί τομείς για την ανταγωνιστικότητα, αλλά και για μεταβάσεις για τη σύνδεση των ανθρώπων και την προώθηση των τοπικών οικονομιών».

Η Αθήνα δηλώνει εξαιρετικά ικανοποιημένη, καθώς, όπως επισημαίνεται από κυβερνητικά χείλη, για πρώτη φορά εδώ και αρκετά χρόνια η Ελλάδα αναλαμβάνει ένα τόσο «βαρύ» χαρτοφυλάκιο. Κυβερνητικά στελέχη υπογραμμίζουν ότι το χαρτοφυλάκιο των Μεταφορών έχει διευρυμένες αρμοδιότητες, διαχειρίζεται σημαντικούς πόρους και στηρίζεται από έναν μεγάλο γραφειοκρατικό μηχανισμό στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Και αυτό ήταν επιλογή του Πρωθυπουργού, η Ελλάδα να αναλάβει ένα χαρτοφυλάκιο με δική του υπηρεσιακή Γενική Διεύθυνση (General Directorate) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε την ικανοποίησή του, σημειώνοντας ότι ο ίδιος ο τίτλος, που περιλαμβάνει τον Τουρισμό αποτελεί μεγάλη επιτυχία της χώρας μας. «Καταφέραμε και πείσαμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι ο Τουρισμός αξίζει τον δικό του χώρο στις ευρωπαϊκές πολιτικές. Και ο χώρος του είναι ελληνικός, καθώς η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη και μπορεί να συμβάλει με προτάσεις και πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση του βιώσιμου τουρισμού και της βελτίωσης των υποδομών», υπογράμμισε. 

Υπάρχει, όμως και μια ακόμη διάσταση, που η ελληνική κυβέρνηση «διαβάζει» στην επιλογή του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου και αφορά στο γεωπολιτικό «βάρος» της χώρας. «Το χαρτοφυλάκιο αναδεικνύει τη γεωπολιτική σημασία της Ελλάδας και της στρατηγικής της θέσης, ως χώρα-πύλη, για το εμπόριο, την ενέργεια και τη δικτύωση, τόσο προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη, όσο και ως βορειοανατολικό άκρο της Μεσογείου», επεσήμανε σε ανάρτησή του ο Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς η Αθήνα εκτιμά ότι αντανακλά την αναβάθμιση της θέσης της και τον ρόλο της στη διασυνδεσιμότητα και τις μεταφορές, κυρίως προς τις χώρες των Βαλκανίων, οι οποίες βρίσκονται σε ευρωπαϊκή τροχιά, αποκτώντας έτσι «απρόσκοπτη σύνδεση με την Κεντρική Ευρώπη, τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα».

Η ενίσχυση του ρόλου και της θέσης της Ελλάδας στις διαδρομές μεταφορών και ενέργειας, που αποτελεί, άλλωστε και στόχο της ελληνικής πολιτικής, αλλά και η ανάδειξη του ρόλου της ως γέφυρα με τη Μέση Ανατολή και την Βόρεια Αφρική, επιβεβαιώνουν τη σημασία του συγκεκριμένου χαρτοφυλακίου για τις ελληνικές επιδιώξεις.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επέμεινε και στο θέμα της διαχείρισης ευρωπαϊκών πόρων μέσω της συγκεκριμένης θέσης, υπογραμμίζοντας ότι «το χαρτοφυλάκιο της Ελλάδας χειρίζεται σημαντικά έργα και κοινοτικούς πόρους, όπως το Connecting Europe Facility (CEF), το χρηματοδοτικό εργαλείο της Ε.Ε. για στρατηγικές επενδύσεις στα δίκτυα μεταφορών, την ενέργεια και τα ψηφιακά.

Πρόκειται για το ΕΣΠΑ των δικτύων». Επισημαίνει, μάλιστα, τους χρηματοδοτικούς πόρους, που διαχειρίστηκε την περασμένη εξαετία, λέγοντας ότι κατά την περίοδο 2021-2027 χειρίζεται πόρους της τάξης των 26 δισ. ευρώ για τον τομέα των μεταφορών. Ιδιαίτερης σημασίας για την Ελλάδα και το θέμα της ναυτιλίας, που συμπεριλαμβάνεται στις αρμοδιότητες του χαρτοφυλακίου Μεταφορών και Τουρισμού, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να σημειώνει ότι «κινητικότητα και συνδεσιμότητα δεν νοούνται χωρίς θαλάσσιες μεταφορές».