Η τεχνολογία συνάντησε τον Καρυοθραύστη

Η τεχνολογία συνάντησε τον Καρυοθραύστη

Το στοιχείο του παραμυθιού περιπλέκεται με την πραγματικότητα στον «Καρυοθραύστη» και η φανταστική ιστορία εκτυλίσσεται μία αόριστη παραμονή Χριστουγέννων. Ο χρονικός προσδιορισμός δίνει το πλαίσιο, μόνο που το μαγικό στοιχείο της ιστορίας του μπαλέτου εμφιλοχωρεί σε κάθε χρονική στιγμή και άπτεται ποικίλων μέσων για την παρουσίασή του.

Ο λόγος για τον «Καρυοθραύστη κι εγώ», μία πρωτοποριακή παράσταση πολυμέσων για σόλο πιάνο με χορό και ψηφιακά κινούμενα σχέδια, απευθυνόμενη σε όλες τις ηλικίες, την οποία δημιούργησε η ρουμανικής καταγωγής σολίστ του πιάνου Αλεξάντρα Νταριέσκου, με στόχο να προσεγγίσει το νεότερο κοινό και να χτίσει γέφυρες με όσους δεν είναι ακόμη εξοικειωμένοι με την κλασική μουσική. Όπως και έγινε κατά την παρουσίαση της μουσικής παράστασης στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, στο πλαίσιο του διημέρου Piano Days.

Κοινό προερχόμενο κυρίως από την παιδική ηλικία (κυρίως κοριτσάκια) είχε «γεμίσει» την αίθουσα με γλυκές φωνές και μικρά βήματα τα οποία τα έντυναν κάθε είδους παραλλαγές μπαλαρίνας (σ.σ. το υπόδημα) ενώ την τιμητική τους είχαν τα πολύχρωμα στεκάκια στα λεπτά μαλλιά των κοριτσιών. Το σβήσιμο των φώτων υπαγόρευσε την κατεύθυνση του βλέμματός τους στη σκηνή η οποία φωτιζόταν ήδη από περίβλημα φώτων στο πιάνο με ουρά.

Με τις πρώτες νότες που προήλθαν από το άγγιγμα της Νταριέσκου στο πιάνο, ξεκίνησε με τη βοήθεια της τεχνολογίας να εκτυλίσσεται η αφήγηση του «Καρυοθραύστη» επάνω σε διαφανή οθόνη, ευρισκόμενη μεταξύ του πιάνου και του κοινού. Καθώς οι νότες ξεπηδούσαν από το πιάνο επηρέαζαν εν μέρει την κατεύθυνση του (ψηφιακού) χιονιού ενώ η σύνδεση πραγματικού και ψηφιακού κόσμου επετεύχθη αφότου στη σκηνή βγήκε και ξεκίνησε να χορεύει η Ιmogen-Lily Ash ως η μικρή Κλάρα η οποία άλλωστε πρωταγωνιστεί στον «Καρυοθραύστη».

Από την παράσταση «Ο Καρυοθραύστης κι εγώ». Screen Grab/ YouTube/ Megaron - The Athens Concert Hall

Παραμονή Χριστουγέννων σε μία γερμανική πόλη, ο νονός της Κλάρα της κάνει δώρο έναν κινούμενο στρατιώτη που λειτουργεί ως καρυοθραύστης. Όταν η γιορτή τελειώνει και οι καλεσμένοι φεύγουν, η Κλάρα κοιμίζει στο σαλόνι τον Καρυοθραύστη και παράλληλα βυθίζεται κι εκείνη στην αγκαλιά του Μορφέα και μεταφέρεται σε έναν παραμυθένιο κόσμο: το χριστουγεννιάτικο δέντρο μεγαλώνει και όλα τα παιχνίδι – ανάμεσά τους και ο Καρυοθραύστης – ζωντανεύουν και ρίχνονται στη μάχη με μεγάλα ποντίκια που εισβάλλουν στο δωμάτιο. Ο Καρυοθραύστης κερδίζει τη μάχη και μεταμορφώνεται σε έναν όμορφο πρίγκιπα.

Κατόπιν, η Κλάρα και ο Πρίγκιπας - Καρυοθραύστης ξεκινούν ένα μαγικό ταξίδι κατά το οποίο περνούν από την Βασίλισσα του Χιονιού αλλά και από την Χώρα των Ζαχαρωτών με την νεράιδα Ζαχαρένια, χορεύουν με φόντο μια ιδεατή πόλη και διασχίζουν το δρόμο αγκαλιά και επάνω σε ένα ποδήλατο.

Από την παράσταση «Ο Καρυοθραύστης κι εγώ». Screen Grab/ YouTube/ Megaron - The Athens Concert Hall

Στον ονειρικό αυτό κόσμο ρέει άπλετο το ρομαντικό στοιχείο και η Κλάρα δεν θέλει να αποχωριστεί τον Καρυοθραύστη της. Μόνο που το παραμύθι δεν διαρκεί επ άπειρον, την Ημέρα των Χριστουγέννων η Κλάρα ξυπνά στο σπίτι με την οικογένειά της και το μόνο που κρατά στα χέρια της είναι ο Καρυοθραύστης, η κούκλα που της είχε χαρίσει ο νονός της. Όσα έζησε φυλάσσονται στην καρδιά της όπου έχει καταφύγιο ο ρομαντισμός.

Το προσωπικό στοιχείο δεν θα μπορούσε να εκλείψει από μία τέτοια παράσταση· όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της Νταριέσκου, η ίδια εμπνέει το κοινό αφηγούμενη τη δική της ιστορία ως Κλάρα: από μικρό κορίτσι σε πιανίστα συναυλιών. Η μουσική περιλαμβάνει αποσπάσματα της πρωτότυπης παρτιτούρας του Τσαϊκόφσκι σε ενορχήστρωση των Mikhail Pletnev, Stefan Esipoff, Percy Grainger και τρεις ολοκαίνουργιες διασκευές του Gavin Sutherland.

Όσο για την πρεμιέρα της παράστασης ο «Καρυοθραύστης κι εγώ» (The Nutcracker and I), έγινε το 2017 στο Barbican Centre του Λονδίνου κι έπειτα γνώρισε επιτυχία σε Ευρώπη, Αυστραλία, Κίνα, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και ΗΠΑ, όπου και παρουσιάστηκε σε σημαίνοντες συναυλιακούς χώρους προσελκύοντας συνολικά πάνω από 70.000 θεατές.

Κεντρική φωτ.: Από την παράσταση «Ο Καρυοθραύστης κι εγώ» @NigelNorrington. Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών