Η ματιά πέφτει ευθύς στο κέντρο της σύνθεσης, στον στεφανωμένο ιππέα με μωβ ρούχο, απεικονιζόμενο με τρόπο τέτοιο ώστε να υπογραμμίζονται οι ικανότητές του. Πρόκειται για τον Αλέξανδρο Γ’, τον Μέγα Αλέξανδρο, ο οποίος είχε επιλέξει το κυνήγι ως το θέμα της τοιχογραφίας που θα διακοσμούσε τον τάφο του αποθανόντα πατέρα του, Φιλίππου Β’ – θέμα το οποίο πρόβαλε τις αρετές του νεκρού βασιλιά τον οποίο παρατηρούσε στη σκηνή του κυνηγιού λιονταριού, δίπλα από εκείνη του Μ. Αλεξάνδρου.
Με πορφυρό ένδυμα και επιχρυσωμένο δόρυ, ο Φίλιππος Β΄ απεικονίζεται έφιππος και αφοσιωμένος στο κυνήγι του λιονταριού, που, στην προκειμένη τοιχογραφία, αποτελεί την πιο δραματική σκηνή. Το λιοντάρι έχει περικυκλωθεί από τον έφιππο Φίλιππο, τον στρατηγό του Μ. Αλεξάνδρου, Πτολεμαίο Σωτήρα, και τον παιδικό φίλο του Μ. Αλεξάνδρου, Ηφαιστίωνα. Ο Φίλιππος Β΄ δείχνει στο κοινό μόνο την αριστερή πλευρά του προσώπου του, ο Μ. Αλέξανδρος στην διπλανή σκηνή έχει πορεία ευθύγραμμη όπως ο χρόνος, συμβολίζοντας, πιθανώς, τη συνέχεια του Φιλίππου Β’, το δικαίωμά του να διαδεχθεί τον πατέρα του στον μακεδονικό θρόνο.
Όσο για τις άλλες σκηνές, δίπλα από εκείνη με τον Φίλιππο Β', απεικονίζεται μία σκηνή του κυνηγιού αρκούδας, στις υπόλοιπες δύο, εκκινώντας από τα αριστερά προς τα δεξιά, το κυνήγι ελαφιών και το κυνήγι κάπρου.
Τα παραπάνω είναι όσα απεικονίζονται στο σημαντικότερο και μεγαλύτερων διαστάσεων ζωγραφικό έργο του κλασικού κόσμου που έχει αποκαλυφθεί, μέχρι σήμερα, την τοιχογραφία με το κυνήγι· κοσμεί τη ζωφόρο της πρόσοψης του βασιλικού Τάφου του Φιλίππου Β΄ στις Αιγές, σε μία έκταση ύψους 1,16 μ. και πλάτους 5,56 μ. Η εν λόγω τοιχογραφία βρέθηκε στο επίκεντρο του επιστημονικού ενδιαφέροντος και οσονούπω, στο πλαίσιο ημερίδας, θα γίνουν γνωστά νέα στοιχεία για τα αρχαία χρώματα, την τεχνοτροπία και την εικονογραφία της εμβληματικής αυτής τοιχογραφίας των Αιγών, αλλά και γενικότερα για τη μνημειακή ελληνική ζωγραφική του 4ου αι. π.Χ.
Ο λόγος για το επιστημονικό πρόγραμμα «Η τοιχογραφία με το κυνήγι από τον Τάφο ΙΙ στη Βεργίνα: μια καινοτόμος διεπιστημονική προσέγγιση για τη μελέτη και την απεικόνιση ενός ζωγραφικού αριστουργήματος της κλασικής αρχαιότητας», με φορείς συνεργασίας το υπουργείο Πολιτισμού, την Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και την αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας από κοινού με το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Το διεπιστημονικό έργο φέρει την ονομασία «ReVis», έχει ως επιστημονική υπεύθυνη την Δρα Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη, και αποτελεί την πρώτη ολοκληρωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη μελέτη της τοιχογραφίας των Αιγών, αξιοποιώντας πρωτοποριακές, μη επεμβατικές, διαγνωστικές και απεικονιστικές τεχνικές.
Επάνω μέρος: Αρχαιολογικός χώρος των Αιγών. Πρόσοψη Τάφου Φιλίππου Β’. Η τοιχογραφία με το κυνήγι (Φωτ. Χρίστος Σιμάτος). Κάτω μέρος: Ψηφιακή αποκατάσταση της τοιχογραφίας βασιζόμενη στα αποτελέσματα του έργου ReVis (Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη, Χρίστος Σιμάτος). Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
Όπως αναφέρει το υπουργείο Πολιτισμού, απώτερος στόχος της έρευνας είναι η ακριβέστερη κατανόηση της τεχνικής και της εικονογραφίας της τοιχογραφίας, καθώς και η πρόταση μιας νέας ψηφιακής αποκατάστασης σε φυσικές διαστάσεις, βασιζόμενη στα αρχαιομετρικά δεδομένα της έρευνας και συνδυάζοντας εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (Χρίστος Σιμάτος, εικαστικός) και σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία (Εμμανουήλ Μπιτσάκης, ζωγράφος).
Τα αποτελέσματα της έρευνας από όλες τις ομάδες που συμμετείχαν στο έργο θα ανακοινωθούν στη διεθνή ημερίδα, θα παρουσιαστούν, επίσης, οι διαγνωστικές μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν στην επιτόπια εξέταση της τοιχογραφίας, η οποία πραγματοποιήθηκε στον Αρχαιολογικό Χώρο των Αιγών (μνημείο UNESCO) τον Μάρτιο του 2023. Στο τέλος της επιστημονικής ημερίδας, διακεκριμένοι επιστήμονες θα σχολιάσουν τη νέα πρόταση αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι.
Αρχαιολογικός χώρος των Αιγών. Πρόσοψη Τάφου Φιλίππου Β’. Εξέταση της τοιχογραφίας με μη-καταστροφικές μεθόδους διάγνωσης (MAXRF, XRD) από την ομάδα του εργαστηρίου XRAYlab, ISPC/CNR της Catania, και του ΙΠΣΦ «ΔΗΜΟΚΡΙΤΟΣ» (Φωτ. Χρίστος Σιμάτος). Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
Η διεθνής επιστημονική ημερίδα με θέμα «The Aigai Hunt Frieze Revealed: An Interdisciplinary Investigation and Digital Reconstruction», θα πραγματοποιηθεί στις 5 Απριλίου 2025, στο πλαίσιο της υλοποίησης και της ολοκλήρωσης του ερευνητικού έργου ReVis.
Εικαστικές συνθέσεις προβολής διεθνούς ημερίδας. Λεπτομέρειες από την τοιχογραφία, τις διαγνωστικές τεχνικές και την ψηφιακή αποκατάσταση. Πηγή φωτ.: ΥΠΠΟ
Το έργο που έλαβε χρηματοδότηση από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.) υλοποιείται σε συνεργασία με το Κέντρο Φυσικών Ερευνών «Δημόκριτος», Ινστιτούτο Πυρηνικής και Σωματιδιακής Φυσικής, με επικεφαλής τον Διευθυντή Ερευνών Δρα Ανδρέα Καρύδα, και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας, με επιστημονική επί τόπου υπεύθυνη την Προϊσταμένη Τμήματος Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και Μουσείων Δρα Αναστασία Γεωργιάδου. Το ReVis έχω εξασφαλίσει πρόσβαση στις προηγμένες τεχνολογικά πειραματικές υποδομές της Ευρωπαϊκής Κοινοπραξίας IPERION-HS/MOLAB.
Κεντρική φωτ.: Τμήμα της ψηφιακής αποκατάστασης της τοιχογραφίας βασιζόμενη στα αποτελέσματα του έργου ReVis (Χαρίκλεια Μπρεκουλάκη, Χρίστος Σιμάτος). Πηγή φωτ.: Υπουργείο Πολιτισμού