Την άνοιξη του 2019 ο Ουκρανός πιανίστας Λούμπομυρ Μέλνυκ (γενν. 1948) είχε δώσει συναυλία στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός». Θυμάμαι τον κορμό του σώματός του να «κλείνει» προς το πιάνο και τα δάχτυλά του να αγγίζουν με σιγουριά τα πλήκτρα με τρόπο τέτοιο ώστε από αυτά να ηχεί η «συνεχής μουσική» («continuous music»), η νέα πιανιστική γλώσσα της οποίας ο Μέλνυκ είναι εμπνευστής και πρωτοπόρος. Πρόκειται για μια καινοτόμο τεχνική που απαιτεί υψηλού επιπέδου δεξιότητες, προκειμένου να απελευθερωθεί η «φυσική φωνή» του οργάνου.
Αυτού του είδους η μουσική θα «πλημμυρίσει» στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, όπου ο Ουκρανός πιανίστας θα δώσει συναυλία την Τετάρτη 18 Οκτωβρίου (20:30), εισάγοντας τους παρευρισκόμενους στο μουσικό του σύμπαν, στη μουσική του που έχει τις ρίζες της στο κλασικό πιάνο.
«Υπάρχει μια πράξη δημιουργίας. Για να συμβεί αυτή η πράξη της δημιουργίας κάθε μέρα, το σώμα του πιανίστα, και όχι μόνο τα δάχτυλα, αλλά ολόκληρο το σώμα πρέπει να μεταμορφωθεί. Διότι για να γίνουν αυτές οι πολύ μικρές αλλαγές και οι πολύ μικρές αποφάσεις που παίρνω όταν δημιουργώ μουσική ή όταν παίζω μουσική, πρέπει να συμβαίνουν με μεγαλύτερη ταχύτητα χρόνου από οποιαδήποτε άλλη μουσική. Το μυαλό πρέπει να ελέγχει πολλά πράγματα.
Έτσι, οι αποφάσεις συμβαίνουν σε μια άλλη διάσταση από αυτή που κάνουν τα δάχτυλα. Ένα μέρος του μυαλού μου ελέγχει τα δάχτυλα, ένα μέρος του μυαλού μου ελέγχει το χέρι μου, ένα μέρος του μυαλού μου ελέγχει ολόκληρο το σώμα μου, ένα μέρος του μυαλού μου σκέφτεται κάτι άλλο και ένα μέρος του μυαλού μου συνδυάζει τα πάντα. Για να μπορέσει το σώμα να φτάσει σε αυτό το τεράστιο σύμπαν, το οποίο είναι τεράστιο, πρέπει να αλλάξει. Αυτό είναι το νόημα της συνεχούς μουσικής» όπως έχει σημειώσει για τη μουσική του και την τεχνική του ο Λούμπομυρ Μέλνυκ, συνδέοντας την τεχνική του με το πιάνο με την εθνική του ταυτότητα:
«Αυτή η μουσική δεν θα υπήρχε καθόλου αν δεν ήμουν Ουκρανός. Το χαρακτηριστικό μας είναι ότι έχουμε την τάση να θυσιάζουμε τους εαυτούς μας. Οι Ουκρανοί αυτοθυσιάζονται για πράγματα που είναι σημαντικά γι' αυτούς», είχε δηλώσει ο Ουκρανός συνθέτης και πιανίστας.
Έχει επηρεαστεί από συνθέτες όπως ο Λιστ και ο Μπραμς, καθώς και από την ανατολική φιλοσοφία και τη μινιμαλιστική μουσική. Το αποτέλεσμα είναι ένα μουσικό υβρίδιο, ένα ιδιαίτερο κράμα από σύγχρονες «ρομαντικές» αρμονίες και μελωδικό υλικό. Ο ίδιος, έχει επίσης την ικανότητα να παράγει 19,5 νότες το δευτερόλεπτο σε κάθε χέρι, είναι πλέον και επίσημα ο πιο γρήγορος πιανίστας που έχει ηχογραφηθεί.
Έχει χαρακτηρίσει τη «συνεχή μουσική» που γράφει ως «ένα εντελώς-εντελώς διαφορετικό σύμπαν πιάνου από οτιδήποτε έχει υπάρξει προηγουμένως». Εκτός από τη μουσική του για πιάνο, έχει συνθέσει μουσική δωματίου και ορχηστρικά έργα, το corpus των έργων του αριθμεί σε περισσότερα από 120.
Οι διακρίσεις δεν λείπουν στη μουσική του πορεία. Το 1985 σημείωσε δύο παγκόσμια ρεκόρ, καταγεγραμμένα σε φιλμ και με πλήρη ήχο, στο Sigtuna Stiftelsen στη Σουηδία, διατηρώντας ταχύτητες πάνω από 19,5 νότες ανά δευτερόλεπτο σε κάθε χέρι.
Πηγή φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Η συναυλία του Λούμπομυρ Μέλνυκ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (ΜΜΑ) πραγματοποιείται στο πλαίσιο της σειράς «Γέφυρες» (επικεφαλής: Δημήτρης Μαραγκόπουλος), και είναι παραγωγή του ΜΜΑ και της Plissken & Τhe Hub Events.
Οι τιμές των εισιτηρίων κυμαίνονται μεταξύ 9 και 45 ευρώ, πληροφορίες και εισιτήρια τηλεφωνικά (210 7282333) και ηλεκτρονικά (www.megaron.gr).
Πηγή κεντρικής φωτ.: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών