Νέες ταινίες: Ευγένεια, παραβατικότητα και Καπετάν Μιχάλης

Νέες ταινίες: Ευγένεια, παραβατικότητα και Καπετάν Μιχάλης

Ποια μορφή έχει η ευγένεια και πόσο διαρκεί; Μένει η παραβατικότητα στην αφάνεια; Ποια η μεταφορά του Καπετάν Μιχάλη στην 7η Τέχνη; Πρόκειται για ερωτήματα που θέτουν τρεις από τις συνολικά έξι ταινίες που προβάλλονται στους κινηματογράφους από την Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου. Καλύπτουν ευρεία θεματική γκάμα και συμπληρώνονται από την ταινία δράσης «Αquaman: Το Χαμένο Βασίλειο» του Τζέιμς Γουάν με την ιστορία να εκτυλίσσεται στην Ατλαντίδα, την ελληνική ταινία «Η Περιπέτεια του Βλέμματος» του Δημήτρη Αθανίτη ο οποίος πειραματίζεται στην ίδια τη φόρμα του σινεμά. Στις νέες ταινίες και το animation «Κατάκ: Η Γενναία Φάλαινα» των Κριστίν Νταλέρ - Ντιπόν και Νιλά Λεμέ.  

 Παραβατικοί 

«Ενώνει» το έγκλημα τους διαπράττοντες, πόσο ισχύει μία συμφωνία που αφορά στα χρήματα και ποια η ισχύ τους ώστε να διαταράξουν τα θεμέλια μιας φιλίας; Ερωτήματα σαν αυτά θέτει η ταινία «Παραβατικοί» του Ροντρίγκο Μορένο, που αποτελεί και επίσημη πρόταση της Αργεντινής για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

«Ένας από εσάς διέπραξε ένα έγκλημα, ο καθένας είναι ύποπτος» αναφέρεται στην ταινία. Ύποπτος είναι ένας φιλήσυχος τραπεζικός υπάλληλος που κλέβει σεβαστό ποσό από το χρηματοκιβώτιο και ζητά από κολλητό του συνάδελφο να κρύψει τα χρήματα ώστε να τα μοιραστούν μόλις εκείνος αποφυλακισθεί. Υπάρχει εξίσωση μεταξύ των τριών χρόνων φυλάκισης και της μη καταβολής εργασίας αφότου βγει από τη φυλακή; Για να πετύχει το σχέδιο απαιτείται να μη σπάσει κανείς τους στον ανακριτή. Θα τους λυγίσει ο έρωτας;

Η επιβίωση της ευγένειας

Τιμημένη με το Βραβείο της Ένωσης Κριτικών του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου 2023 είναι η ταινία «Η επιβίωση της ευγένειας» του Ρολφ ντε Χέερ, ένα αντιαποικιακό arthouse δράμα με ηρωΐδα μία μαύρη γυναίκα δραπετεύει από ένα κελί στο οποίο έχει εγκαταλειφθεί στη μέση της ερήμου και κατευθύνεται προς την πόλη, όπου εν αγνοία της την περιμένουν νέες μορφές αιχμαλωσίας.

Συγκεκριμένη χρωματική γκάμα με έμφαση στα γήινα χρώματα, η ταινία καταδεικνύει (και με τη συνυποδηλωτική της σημασία) ότι η απελευθέρωση από μία κατάσταση ενέχει επίσης κινδύνους εγκλωβισμού, καθότι η βιαιότητα παραμονεύει σε κάθε γωνιά και εκδηλώνεται με κάθε ευκαιρία. Αποτελεί επίσης ένα σχόλιο για  το ποιες συμπεριφορές διαιωνίζονται και ποιες με δυσκολία επιβιώνουν. Δημιουργούνται αναχώματα στην ευγένεια και περιτριγυρίζεται από τη βία. Είναι όμως γοητευτική η ευγένεια, βρίσκει τη χαραμάδα να ξετρυπώσει και να περάσει στους επόμενους.

Καπετάν Μιχάλης 

Στην 7η Τέχνη περνά ο «Καπετάν Μιχάλης», το κλασικό έργο του Νίκου Καζαντζάκη, σε διασκευή και σκηνοθεσία Κώστα Χαραλάμπους με πρωταγωνιστή τον Αιμίλιο Χειλάκη. Κάθε είδους πλάνα και συγκεκριμένη χρωματική γκάμα με έμφαση στη γη για μία παραγωγή η οποία, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας παραγωγής, αποτελεί «μια πιστή αναπαράσταση της εποχής με γυρίσματα σε όλο το εύρος της Κρητικής τοπιογραφίας και που επιχειρεί να διαδώσει εντός και εκτός συνόρων το αέναο Κρητικό φρόνημα για ελευθερία και αυτοδιάθεση».

Η υπόθεση εκτυλίσσεται στην Κρήτη, το 1889 -λίγο πριν την Κρητική Επανάσταση- με κεντρικό πρόσωπο τον Καπετάν Μιχάλη, έναν ασυμβίβαστο Κρητικό.

Κεντρική φωτ.: Από την ταινία «Η επιβίωση της ευγένειας». Πηγή φωτ.: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης