Έξι νέες ταινίες και δύο επανεκδόσεις συναντάμε από την Πέμπτη 14 Σεπτεμβρίου στους θερινούς κινηματογράφους και τις χειμερινές κινηματογραφικές αίθουσες. Ανθρώπινες σχέσεις, μυστήριο, φόνοι και τρομοκρατία διατρέχουν τις νέες ταινίες σε μία εκ των οποίων ενυπάρχει το όνομα της Αγκάθα Κρίστι.
Στις νέες ταινίες και το ντοκιμαντέρ-κινηματογραφικό οδοιπορικό σε Ευρώπη και Αμερική του Αλέξανδρου Μερκούρη για τη μεσογειακή διατροφή με τίτλο «Το Τέλειο Γεύμα», η κωμωδία «Γάμος Αλά Ελληνικά 3» που ακολουθεί την Ελληνοαμερικάνα Νία Βαρντάλος να αναζητά τις ρίζες του εκλιπόντα πλέον πατέρα της, σε ένα ταξίδι που τη συνοδεύει όλη η οικογένειά της, καθώς και το animation «Οι Αχώριστοι».
Στις επανεκδόσεις συναντάμε με νέες ψηφιακές κόπιες την νοτιοκορεατική νέο νουάρ ταινία «Oldboy» (2004) του Παρκ Τσαν-γουκ ο οποίος ξετυλίγει την ιστορία ενός άνδρα που απάγεται, μένει φυλακισμένος για μία 15ετία δίχως να γνωρίζει ούτε τους απαγωγείς ούτε την αιτία, ενώ η παρακολούθηση και ο έλεγχος στη ζωή του συνεχίζεται και κατόπιν της απελευθέρωσής του.
Σε επανέκδοση και η αισθηματική κομεντί «Μανχάτταν» (1979) του Γούντι Άλλεν με τον ίδιο στον πρωταγωνιστικό ρόλο· εκείνον ενός νευρωτικού τηλεοπτικού σεναριογράφου που συνάπτει σχέση με μια 17χρονη μαθήτρια αλλά εν τέλει ερωτεύεται την ερωμένη του καλύτερού του φίλου.
Μυστήριο στη Βενετία
To μυστήριο δεν θα μπορούσε να απουσιάσει από τις νέες ταινίες και αυτής της εβδομάδας. Ο λόγος για το βασισμένο στο μυθιστόρημα της Αγκάθα Κρίστι, «Μυστήριο στη Βενετία» του Κένεθ Μπράνα, με τον Ηρακλή Πουαρό (Κένεθ Μπράνα) σε μία ακόμη περιπέτεια: έναν ακόμη φόνο που συνεπάγεται την επιθυμία και συνάμα καθήκον του Πουαρό να βρει το πρόσωπο που διέπραξε την ανθρωποκτονία. Χαρακτηριστά τα πλάνα όπου κλειδώνουν εκ των έσω τις πόρτες, προκειμένου κανείς να μην βγει έως ότου βρεθεί ο άνθρωπος που έγινε θύτης: «κανείς δεν θα φύγει αν δεν δω ποιος το έκανε».
Η ιστορία εκτυλίσσεται στη μεταπολεμική Βενετία όπου μεταβαίνει ο απορυσθείς – πλέον – από την ενεργό δράση, Ηρακλής Πουαρό, δεχόμενος την πρόσκληση της διάσημης συγγραφέως μυστηρίου, Αριάδνης Όλιβερ, να παρευρεθεί σε μια σεάνς στο στοιχειωμένο παλάτι μιας τραγουδίστριας όπερας.
«Ηρακλή Πουαρό, ανακάλυψα κάτι. Είμαι ο εξυπνότερος άνθρωπος και δεν βγάζω άκρη. Ζητώ βοήθεια από τον δεύτερο εξυπνότερο [...] Είδα ένα εκατομμύριο από τα λεγόμενα μέντιουμ και είναι απατεώνες» είναι τα λόγια με τα οποία η Όλιβερ ξεκινά την πρόσκλησή της στο Πουαρό.
Ο θάνατος ενός εκ των συμμετεχόντων πυροδοτεί την έρευνα του Πουαρό, αυτομάτως ο φωτισμός στα πλάνα μεταβάλλεται, γίνεται πιο χαμηλός, ενώ ο ήχος εντείνει τα στοιχεία θρίλερ. Η ταυτότητα του δολοφόνου αναζητείται ταυτόχρονα με τη μεταβλητότητα των ανθρωπίνων σχέσεων και ειδεχθών γεγονότων που ενδεχομένως να ενδυναμώνουν εκείνες μεταξύ των δραστών.
«- Μην με κοιτάς λες και είμαι ύποπτη, είμαστε φίλοι. - Ο δολοφόνος είναι ο παλιός φίλος κάποιου» ακούμε σε έναν από τους διαλόγους ανάμεσα στην Όλιβερ και τον Πουαρό.
Σιχάθηκα τον εαυτό μου
Επίσημη συμμετοχή στο «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 2022 έχει η αντιρομαντική ταινία με στοιχεία κωμωδίας του Κρίστοφερ Μπόργκλι, «Σιχάθηκα τον εαυτό μου» και πραγματεύεται τις ανθρώπινες σχέσεις, την ευθραυστότητα και την τοξικότητά τους, την επίδραση που μπορεί να έχει σε αυτές τις σχέσεις η δημοσιότητα, θίγοντας επίσης το ναρκισσισμό.
«Οι ναρκισσιστές είναι αυτοί που πετυχαίνουν» ακούμε από την Σίγκνε, την πρωταγωνίστρια της ταινίας που οποία έχει δεσμό με έναν καλλιτέχνη, τον Τόμας, ο οποίος – κατά την ίδια – «έχει πάθει εμμονή με τη δική του καριέρα». Τα άσταθή θεμέλια της σχέσης τους βάλλονται περισσότερο όταν εκείνος αποκτά ξαφνικά αναγνώριση για το καλλιτεχνικό του έργο και εκείνη μένει όλο και περισσότερο στην αφάνεια.
Προκειμένου να βρεθεί ξανά στο επίκεντρο, βλάπτει τον εαυτό της με τρόπο τέτοιο ώστε να της αποδοθεί ξανά προσοχή και θαυμασμός. «Δεν αρρώστησα τυχαία, το έκανα επίτηδες» την ακούμε να λέει ενώ διάλογοι όπως «- Ρωτάε ο κόσμος για εμένα; - Δεν θα το έλεγα» ανταποκρίνονται στην ανάγκη της για προσοχή, ενίοτε και την ανάγκη του ανήκειν.
Ήρωας κανενός
Ποιητικά πλάνα ενίοτε διατρέχουν την ταινία του Αλέν Γκιροντί, «Ήρωας Κανενός» η οποία επιλέχθηκε, το 2022, μεταξύ των 10 καλύτερων του έτους εκείνου, από το ιστορικό περιοδικό Cahiers du Cinema και ήταν επίσης η ταινία έναρξης στο «Πανόραμα» του 72ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας.
Η ταινία «μπλέκει» έρωτα, τρομοκρατία και κοινωνικά ζητήματα, η δε υπόθεση εκκινεί Παραμονή Χριστουγέννων οπότε και η γαλλική πόλη Κλερμόν-Φεράν δέχεται τρομοκρατική επίθεση. Στον απόηχό της, ένας τριαντάρης ερωτεύεται κεραυνοβόλα μια αρκετά μεγαλύτερή του σε ηλικία, σεξεργάτρια, ένας άστεγος βρίσκει καταφύγιο στο σπίτι του φρεσκο-ερωτευμένου άνδρα, απειλώντας να διαλύσει τη νέα του σχέση ενώ παρεμβαίνει με κάθε ευκαιρία: «Ευχαριστώ, με σώσατε [...] Να χρησιμοποιήσω τον υπολογιστή μέχρι να στεγνώσω; [...] Μπορώ να πάω στην τουαλέτα;» είναι ορισμένες από τις φράσεις του.
Κεντρική φωτ.: Από την ταινία «Μυστήριο στη Βενετία». Πηγή φωτ.: Facebook/ Luna Palace Cinemas