Στις 23 Ιανουαρίου 1973 ο Χένρι Κίσινγκερ υπόγραψε στο Παρίσι το τέλος της αμερικανικής ηγεμονίας και την αποχώρηση των ΗΠΑ από το Βιετνάμ. Στις 30 Απριλίου οι κομμουνιστές μπήκαν στη Σαϊγκόν και άρχισε η χωρίς έλεος σφαγή όσων Βιετναμέζων είχαν πιστέψει και στήριζαν τους Αμερικανούς. Ουδείς στην Ουάσινγκτον δάκρυσε, ενώ η νεολαία τραγουδούσε γεμάτη χαρά Τζόαν Μπαέζ και ο Κίσινγκερ πήρε κι ένα βραβείο Νόμπελ για την πράξη του που κόστισε τις ζωές των φίλων της Αμερικής.
Στην πρώτη διακυβέρνηση Τραμπ θυμόμαστε την απόφαση του Αμερικανού προέδρου να αποχωρήσει ο στρατός από τη Συρία. Ήταν το άμεσο αποτέλεσμα της υπογραφής Κίσινγκερ και δήλωνε το κλείσιμο των ΗΠΑ στα σύνορά τους. Καθώς είπε ο Τράμπ, «η Συρία είναι 7.000 μίλια μακριά, ας τα βρουν μόνοι τους ή με τη βοήθεια άλλων, των Ρώσων ή όποιου θέλουν». Η Αμερικανική Βουλή είπε τότε ότι η απόφαση Τραμπ είναι ανεξίτηλος λεκές στην ιστορία των ΗΠΑ, αλλά σύντομα θα έλθει μετά βεβαιότητας και το επόμενο βήμα: η διάλυση του ΝΑΤΟ. Ας ελπίσουμε ότι θα διαψευστεί.
Οι εξελίξεις στη Συρία δεν πρέπει να θεωρούνται τυχαίες ως προς τη μετάβαση της αμερικανικής προεδρίας. Γεροί αναλυτές μιλούν για την επικείμενη προσχώρηση των ΗΠΑ στην πολιτική του λόρδου Πάλμερστον που διατυπώθηκε με το περίφημο «η χώρα μας δεν έχει φίλους, έχει συμφέροντα». Ο κόσμος μας βυθίζεται κάθε μέρα στην αγριότητα. Δεν λιώνουν μόνον οι πάγοι, λιώνει με μεγάλη ταχύτητα και η ανθρωπιά.
Θυμόμαστε τον Αλέκο Λεβίδη που το καλοκαίρι του 2016 μίλησε για το έγκλημα της Παλμύρας μέσα στο μουσείο Μπενάκη της Κουμπάρη. Τον ζωγράφο συγκλόνισαν οι ομαδικές εκτελέσεις στο ρωμαϊκό θέατρο ως δημόσιο θέαμα, μεταξύ αυτών ο δημόσιος αποκεφαλισμός του αρχαιολόγου Khaled Al Asaad καθώς και η διαπόμπευση της ακέφαλης σορού του και η έκθεσή της στον αρχαιολογικό χώρο απ’ τον οποίο δεν σώθηκε τίποτε.
Το ρωμαϊκό θέατρο στην Παλμύρα της Συρίας, στις 6 Ιουνίου 2016 (φωτ. αριστερά) και στις 5 Φεβρουαρίου 2017 (φωτ. δεξιά). Πηγή: Russian Defense Ministry Press Service, via AP
Κατεστραμμένα αγάλματα στο κατεστραμμένο Μουσείο της Παλμύρας, στην κεντρική Συρία υπογραμμίζουν την έκταση της καταστροφής που προκάλεσε το Ισλαμικό Κράτος. Η φωτογραφία δημοσιεύθηκε την Κυριακή 27 Μαρτίου 2016, από το συριακό πρακτορείο ειδήσεων SANA. Πηγή: SANA via AP, file
«Απανθρωπισμένες κομμένες κεφαλές και σπασμένα ανθρωπόμορφα πέτρινα κεφάλια θύματα της ίδιας τυφλής μανίας. Σπατάλη ζωής, ευτελισμός αξιών, τραυματισμός και απαξία αισθημάτων, φίμωση ελευθεριών…» έγραψε ο ακαδημαϊκός. Ήταν η πρώτη έκθεση-δημόσια παρέμβαση καλλιτεχνικού περιεχομένου που πραγματοποιήθηκε διεθνώς μέσα σε χώρο μουσείου απ' όπου και η κεντρική φωτογραφία.
Tο άγαλμα του Λιονταριού του Al-Lat με μερικά σπασμένα κομμάτια να βρίσκονται δίπλα του, στην είσοδο του μουσείου στην πόλη Παλμύρα στην κεντρική επαρχία Χομς, στη Συρία. Η φωτογραφία τραβήχθηκε την Πέμπτη 14 Απριλίου 2016. Πηγή: AP Photo/Hassan Ammar
Χθες ήταν το Χαλέπι, σήμερα η Δαμασκός. Κανείς δεν μπορεί, βεβαίως, να ταχθεί υπέρ του Άσαντ. Αλλά είναι φρικτά κτήνη οι εχθροί του. Μια Συρία που πνίγηκε μέσα στα βοθρολύματα των κορανιοφόρων. Η αραβική «άνοιξη» σε όλο της το σκότος.
Κεντρική φωτ.: Από την έκθεση του Αλέκου Λεβίδη στο Μουσείο Μπενάκη, το 2016.