Αντίστροφα μετρούν οι κινηματογραφόφιλοι τις ημέρες για τη μεγάλη γιορτή του σινεμά, τον Νοέμβριο, στη Θεσσαλονίκη. Οι σινεφίλ – θαμώνες του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου – συναντώνται στις αίθουσες στο λιμάνι και στην πλατεία Αριστοτέλους με ένα πλατύ χαμόγελο που βρέθηκαν ξανά, βαδίζουν από τη μία αίθουσα στην άλλη παρακολουθώντας ποιοτικό κινηματογράφο και τις συζητήσεις που ακολουθούν με το πέρας των προβολών με δημιουργούς ή συντελεστές των ταινιών (το Q&A), μετέχοντας σ’ αυτές). Η κουβέντα για τους θαμώνες αλλά και τους νεότερους συνεπείς επισκέπτες του φεστιβάλ, συνεχίζεται και έξω από τις αίθουσες, σε περιπάτους στην παραλία της Θεσσαλονίκης ή σε κάποιο μπαρ με vintage στοιχεία.
Επί 10 ημέρες η συμπρωτεύουσα μετατρέπεται σε έναν κινηματογράφο αποτελούμενο από πολλές αίθουσες με τις προβολές να εκκινούν από το πρωί και να ολοκληρώνονται μετά τα μεσάνυχτα. Το ίδιο προβλέπεται κι εφέτος που το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κλείνει 65 χρόνια «ζωής». Θα πραγματοποιηθεί μεταξύ 31 Οκτωβρίου και 10 Νοεμβρίου, διάστημα κατά το οποίο θα προβληθούν στις ανακαινισμένες, με νέα καθίσματα, αίθουσες «Ολύμπιον» και «Παύλος Ζάννας», στις αίθουσες του Λιμανιού, «Φρίντα Λιάππα», «Τώνια Μαρκετάκη», «Τζον Κασσαβέτης» και «Σταύρος Τορνές», καθώς και στον κινηματογράφο «Μακεδονικόν», συνολικά 252 μεγάλου και μικρού μήκους, ενώ, διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ (online.filmfestival.gr) θα προβληθούν συνολικά 67 ταινίες.
Η ανακαινισμένη, με νέα καθίσματα, αίθουσα «Ολύμπιον». Πηγή φωτ.: Eurokinissi/ Motionteam/ Βασίλης Βερβερίδης
Στο φεστιβάλ μας προσκαλούν τα σποτάκια που φέρουν την υπογραφή των Νίκου Κολιούκου και Μένης Τσιλιανίδου, καθώς και η αφίσα φιλοτεχνημένη από την Στέλλα Καπεζάνου – σποτάκια και αφίσα είναι εμπνευσμένα από το μεγάλο αφιέρωμα του φεστιβάλ, «Εμείς, το τέρας» καθώς και άλλες θεματικές που το διατρέχουν, όπως η οικογένεια.
«Για μένα το τέρας δεν έχει πρόσημο, είναι μια δύναμη που κοιμάται μέσα μας και ξυπνά κατά καιρούς, ικανή για την καταστροφή ή το θαύμα» σημειώνει ο Νίκος Κολιούκος για τα σποτ του «Μεταμόρφωση» και «Βαμπίρ». Από την πλευρά της, η Μένη Τσιλιανίδου αναφέρει για το σποτ της «Τρόμαξες», ότι «στην πραγματική ζωή μεγαλώνουμε νωρίτερα απ’ όσο θα έπρεπε. Στον κόσμο του σινεμά, όμως, δεν μεγαλώνουμε ποτέ».
Όσο για την αφίσα, άμεσα συνομιλούσα με το μεγάλο αφιέρωμα της διοργάνωσης «We, the Monster», αναδεικνύει τις διαφορετικές εκφάνσεις της γυναικείας ύπαρξης. «Στο έργο Corn Maidens, 2024 (Οι Παρθένες του Καλαμποκιού) επιδίωξα να αποτυπώσω διαπολιτισμικά σύμβολα, δημιουργώντας μια εικαστική γλώσσα όπου μυθολογικές και ψυχολογικές αναφορές ενώνονται σε έναν χορό-ωδή στη θεϊκή γυναικεία δύναμη, αλλά και στη Μητέρα Φύση, με τη διττή της ιδιότητα ως δημιουργού (θρεπτικό καλαμπόκι) αλλά και καταστροφέα (φωτιά).
Η ζωγραφική μου σκηνή συνδυάζει τις ''παρθένες'' που αφιερώνουν τα νιάτα τους στην προσευχή για τη νέα σοδειά –σύμφωνα με τις παραδόσεις των ιθαγενών λαών της Αμερικής–, με το καλαμπόκι ως καρπό που δίνει ζωή και χρησιμοποιείται στις τελετές, το αίμα ως σημάδι πόνου αλλά και έναρξης ενός νέου κύκλου ζωής, τα κοράκια ως σύμβολα του πνεύματος, αγγελιοφόρους ανάμεσα στις διαστάσεις, αλλά και διφορουμενους προστάτες ενάντια στο κακό (όπως άλλωστε και οι μαύρες γάτες). Τα δικά μου θηλυκά “τέρατα” τυλίγονται στις φλόγες, σε μία κόλαση-πάρτι, λαμπερή και φιλήδονη, όπου εν έτει 2024, μπορούν πλέον να την απολαμβάνουν», είναι το σκεπτικό της δημιουργού, Στέλλας Καπεζάνου.
Ζιλιέτ Μπινός και Ρέιφ Φάινς
Στα ονόματα της διοργάνωσης που προσκαλούν επίσης το κινηματογραφόφιλο κοινό, είναι η Γαλλίδα βραβευμένη με Όσκαρ, Ζιλιέτ Μπινός, και ο Βρετανός υποψήφιος για Όσκαρ, Ρέιφ Φάινς, στους οποίους θα απονεμηθούν τιμητικοί «Χρυσοί Αλέξανδροι». Ακόμη, το κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Πάνο Χ. Κούτρα στον οποίο το φεστιβάλ θα απονείμει επίσης τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο. Η casting director Έλεν Λούις, στενή συνεργάτις του Μάρτιν Σκορσέζε, θα δώσει masterclass, η συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ θα είναι φέτος ambassador της Αγοράς.
Ζιλιέτ Μπινός και Ρέιφ Φάινς. Πηγή φωτ.: Facebook/ Thessaloniki International Film Festival
Εναρκτήρια ταινία (31/10) η «Maria» του Χιλιανού δημιουργού Πάμπλο Λαραΐν, με πρωταγωνίστρια την Αντζελίνα Τζολί η οποία υποδύεται την Μαρία Κάλλας, και ταινία λήξης (10/11) το «The End» του Τζόσουα Οπενχάιμερ παρουσία σκηνοθέτη, ο οποίος – στην ταινία του – ξετυλίγει ένα μετα-αποκαλυπτικό μιούζικαλ για το τέλος του κόσμου, που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από τη χρυσή εποχή του είδους.
Όσο για το μεγάλο αφιέρωμα του φεστιβάλ, «Εμείς, το τέρας», που προαναφέραμε, περιλαμβάνει την προβολή από 22 ταινιών του παγκόσμιου σινεμά, την έκθεση «We, the Monster» με έργα των Μαλβίνας Παναγιωτίδη και Δαυίδ Σαμπεθάι, καθώς και μια ειδική δίγλωσση έκδοση του Φεστιβάλ με κείμενα και αναλύσεις από θεωρητικούς του σινεμά, κοινωνιολόγους και δημοσιογράφους. Το επιμελείται, ως guest curator, o Κάρλο Σατριάν, πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής των κινηματογραφικών φεστιβάλ του Βερολίνου και του Λοκάρνο.
Το αφιέρωμα Un-Family-ar άπτεται της διευρυμένης έννοιας της οικογένειας σε όλες τις σύγχρονες και εναλλακτικές μορφές και εκφράσεις της, ως κομμάτι ενός συνεχώς μεταβαλλόμενου κόσμου, μέσα από συνολικά 11 ταινίες που εκπροσωπούν 16 χώρες. Το φεστιβάλ περιλαμβάνει επίσης αφιέρωμα στον πολυσχιδή Δανό καλλιτέχνη Γέσπερ Γιουστ, ο οποίος θα παρευρεθεί στη Θεσσαλονίκη για να παρουσιάσει το έργο του, προβάλλοντας 18 μικρού μήκους ταινίες του. Επίσης, θα προβληθεί η τελευταία δημιουργία του με τίτλο «Interfears» και πρωταγωνιστή τον Ματ Ντίλον, με τη μορφή οπτικής εγκατάστασης στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών.
Μαλβίνας Παναγιωτίδη, «The Fools» ( 2018 courtesy of the artist and The Breeder, Athens)
Στα «συν» της εφετινής διοργάνωσης και το φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου με 22 μεγάλου μήκους και 24 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες, ειδική προβολή από το Φεστιβάλ και τη Finos Film της ταινίας «Δεσποινίς Διευθυντής», με τη μουσική του Μίμη Πλέσσα, καθώς και τις βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες από το 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας.
Σχετικά με το διεθνές πρόγραμμα του φεστιβάλ, αποτελείται από τέσσερα τμήματα: Διεθνές Διαγωνιστικό, Meet the Neighbors+, Film Forward, και Immersive, ενώ, τα μεταμεσονύχτια (κινηματογραφικά) ραντεβού δίνονται στη ζώνη ’Round Midnight.
Πλην των ταινιών, της έκθεσης, των podcast και άλλων δράσεων, το φεστιβάλ παρουσιάζει δύο ειδικές εκδόσεις: την ειδική δίγλωσση έκδοση που συνδέεται με το αφιέρωμα «Εμείς, το τέρας» καθώς και τον αγαπημένο και πρωτοποριακό Α-Κατάλογο, που επικεντρώνεται στο αφιέρωμα «Un-Family-ar», στον Γέσπερ Γιουστ και στη Νίκι ντε Σεν Φαλ.
Από την ταινία «The End» του Τζόσουα Οπενχάιμερ. Πηγή φωτ.: Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Η βιωσιμότητα; Αξιοποιώντας και την εμπειρία του Evia Film Project, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης εχει διαμορφώσει τη δική του περιβαλλοντική πολιτική και σχέδιο δράσης για όλες τις δραστηριότητες του φορέα, διαθέσιμα στην ιστοσελίδα του. Στο πλαίσιο αυτό, αναλαμβάνει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες σε κάθε φεστιβαλική διοργάνωση, καλώντας καλεσμένους και κοινό να συμμετάσχουν ενεργά. Ένας από τους βασικούς στόχους για το 65ο ΦΚΘ είναι η δραστική μείωση των πλαστικών μπουκαλιών νερού μίας χρήσης.
Πηγή φωτ.: Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Το 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης πραγματοποιείται με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού, του προγράμματος ΕΣΠΑ του ΠΕΠ Κ. Μακεδονίας 2021-2027 και του προγράμματος MEDIA. Πολύτιμη είναι η στήριξη του υπουργείου Τουρισμού, της ΕΡΤ, επίσημου Χορηγού Επικοινωνίας του Φεστιβάλ, της COSMOTE TV, Mεγάλου Xορηγού του Φεστιβάλ, της ΔΕΗ, Στρατηγικού Συνεργάτη του Φεστιβάλ, της Alpha Bank Χορηγού Προσβασιμότητας, της Mastercard, επίσημης κάρτας πληρωμών, της Fischer, Χορηγού των Βραβείων Κοινού, της Aegean, Επίσημου Αερομεταφορέα, και της Jameson.
Οι δράσεις του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υλοποιούνται με την υποστήριξη του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU.
Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, καθώς και περισσότερες πληροφορίες για τις ταινίες, είναι διαθέσιμα στο www.filmfestival.gr. Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τρίτη 29 Οκτωβρίου. Καλές προβολές!
Κεντρική φωτ.: Λήψη του Λιμανιού Θεσσαλονίκης από παλαιότερη διοργάνωση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πηγή φωτ.: Eurokinissi/ Motionteam/ Βασίλης Βερβερίδης