Στεφανία Στρούζα, Surface disturbances-crests of foam (2017, λεπτομέρεια) © Στεφανία Στρούζα & aaart
Της Αννίτας Αποστολάκη
Η Στεφανία Στρούζα εγκαινιάζει την πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα, με τίτλο "Currents and Currencies" την Τετάρτη 11 Οκτωβρίου στην a.antonopoulou.art.
Στη νέα αυτή έκθεση, η καλλιτέχνιδα ερευνά τις αναλογίες μεταξύ ρευμάτων (currents) και νομισμάτων (currencies), εστιάζοντας στις συνδέσεις που αυτά διαμορφώνουν μεταξύ περιοχών, πληθυσμών, καθώς και ανάμεσα σε πολιτισμικές έννοιες και την οικονομία. Η ιδέα των ρευμάτων εμφανίζεται καταρχάς στο θαλάσσιο περιβάλλον και σταδιακά μεταμορφώνεται σε μια πολιτισμική μεταφορά, ως ροές οικονομικές, πληθυσμών ή άυλων πληροφοριών. Από την πρώτη υδάτινη ροή του μυθικού ποταμού Ωκεανού έως τα σύγχρονα δίκτυα πληροφοριών, τα ρεύματα δρουν ως διαμεσολαβητές για την εμφάνιση μιας σειράς τοπολογικών σχηματισμών. Παράλληλα, η πρώτη διατύπωση της έννοιας του νομίσματος εμφανίζεται με τη μορφή κοχυλιών, τα οποία χρησιμοποιούνταν στο θαλάσσιο εμπόριο συνδέοντας την έννοια της φύσης με αυτήν της οικονομίας. Η Στρούζα ερευνά τους ιστορικούς και μεταφορικούς αυτούς δεσμούς ανάμεσα σε ροές και νομίσματα, συσχετίζοντας εκ νέου την έννοια της φύσης με αυτήν της κοινωνίας και της οικονομίας. Πρόκειται για μια εξ ολοκλήρου νέα δουλειά που αναπτύχθηκε τον τελευταίο χρόνο, μετά το artist-in-residence program που πραγματοποίησε η Στρούζα στο Seeger Center for Hellenic Studies στο Princeton University, όπως είπε στα Νέα της Τέχνης. Αποτελείται κυρίως από γλυπτικά έργα διαφόρων διαστάσεων, με βασικά υλικά το μάρμαρο, το αλουμίνιο και τη σιλικόνη, καθώς και από μια μεγάλης κλίμακας σύνθεση σε ύφασμα.
Στεφανία Στρούζα, Anaximander''s mind (2017) © Στεφανία Στρούζα & aaart
Η εγκατάσταση εκτυλίσσεται ως ένα πέρασμα μέσα από πολιτισμικά παραδείγματα προκειμένου να επαναδιατυπώσει αφενός την έννοια της ρευστότητας και αφετέρου το «πάγωμα» των ροών, την μη-προσπελασιμότητα. Τα γλυπτικά αντικείμενα «δανείζονται» την γεωμετρία του κύκλου ως δομικό στοιχείο που εκφράζει την έννοια της συνδεσιμότητας. Τρεις υλικότητες -το μάρμαρο, το αλουμίνιο και η σιλικόνη- αναφέρονται στις διαφορετικές ροές της ύλης μέσα στον ιστορικό χρόνο: από το βραδύ, αρχαϊκό, στον επιταχυνόμενο βιομηχανικό χρόνο, μέχρι τη φευγαλέα ροή των πληροφοριών της μεταβιομηχανικής εποχής. Τέλος, το μοτίβο της συσσώρευσης ροών, αντικειμένων και εννοιών παίρνει την μορφή ενός υφάσματος, ως ένα ρευστό διάγραμμα σε διάλογο με τα υβριδικά αντικείμενα της εγκατάστασης.
Όπως είπε στα Νέα της Τέχνης η καλλιτέχνιδα, "το concept της έκθεσης εξελίχθηκε σταδιακά σε αυτήν την κατεύθυνση μέσα από ένα ευρύ υλικό που συγκέντρωσα κατά τη διάρκεια της έρευνας στο Princeton. Ένα υλικό που αφορούσε ιστορικές αναλύσεις που σχετίζονται με την εξέλιξη του χώρου της Μεσογείου, ανθρωπολογικές μελέτες πάνω στη σημασία των θαλάσσιων ροών καθώς και αρχαιολογικά ευρήματα που φανερώνουν στοιχεία πολιτισμικής ανταλλαγής. Τα έργα, ενώ υλοποιούνται ως αφαιρετικές φόρμες, υποδηλώνουν τις πηγές αυτές αφενός μέσα από θραυσματικές αναφορές και αφετέρου μέσα από τις ίδιες τις διαδικασίες επεξεργασίας και αλληλεπίδρασης των υλικών. Η βασική αντίστιξη που ενορχηστρώνει το σύνολο των γλυπτών είναι ανάμεσα στις έννοιες της συνδεσιμότητας και της μη-προσπελασιμότητας, οι οποίες ιστορικά σχετίζονται τόσο με φυσικούς όσο και με ανθρωπογενείς παράγοντες. Τέλος, η χρήση των τριών υλικών -μάρμαρο, αλουμίνιο και σιλικόνη- έρχεται σε διάλογο με την ιδέα του Γάλλου ιστορικού Fernard Braudel, για τον οποίο ο ιστορικός χρόνος διαιρείται σε τρεις μορφές κίνησης: το γεωγραφικό, τον κοινωνικό και τον ατομικό χρόνο. Τα τρία υλικά της έκθεσης υπονοούν κατά κάποιο τρόπο τις κινήσεις αυτές, παράγοντας μια σειρά από "ρευστά" χωρικά διαγράμματα."
Μιλώντας με την ιστορικό τέχνης και επιμελήτρια Antonia Rahofer, η Στεφανία Στρούζα θα κάνει ξενάγηση την Πέμπτη, 26 Οκτωβρίου, στις 7 μμ, στην τρέχουσα έκθεσή της και θα παρουσιάσει το καλλιτεχνικό έργο της, το οποίο πραγματεύεται τις υλικότητες της πέτρας, του γυαλιού και των υγρών και εξετάζει το θέμα των πολιτιστικών σημασιών που συνδέουμε με αυτές.
Στεφανία Στρούζα, Petrified Flows-Liquefied Currencies (2017, λεπτομέρεια) © Στεφανία Στρούζα & aaart
Λίγα λόγια για την καλλιτέχνιδα
Η Στεφανία Στρούζα εγκαταστάθηκε πρόσφατα στην Αθήνα. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μετέπειτα ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές τις σπουδές στο Ινστιτούτο “Art, Space and Nature” του Edinburgh College of Art (2010) και στο τμήμα Textual Sculpture της Ακαδημίας Καλών Τεχνών της Βιέννης (2015). Το εικαστικό της έργο ερευνά τη σχέση μεταξύ ιστορικών και πλασματικών κατασκευών στη σύγχρονη εικαστική παραγωγή.
Η δουλειά της έχει παρουσιαστεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: Bauhaus Foundation Dessau, Γερμανία; Wiener Art Foundation, Aυστρία (solo); Neue Galerie Innsbruck, Aυστρία (solo); Φεστιβάλ Αθήνων-Πειραιώς 260, Ελλάδα (solo); BOZAR Brussels, Bέλγιο; Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα, Ελλάδα; Kunsthalle Athena, Aθήνα. Έχει βραβευτεί στον καλλιτεχνικό Διαγωνισμό για τα 175 χρόνια της Εθνικής Τράπεζας, για τη Διπλωματική της εργασία στην Aκαδημία Καλών Τεχνών Βιέννης, στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό Caritas Hotel Facade Design και στον εικαστικό διαγωνισμό British American Tobacco Art Award 2012.
To 2016 η Στρούζα υπήρξε artist-in-residence στο Seeger Center for Hellenic Studies, 2016 Fellowship, Princeton University, ΗΠΑ και στο Bauhaus Lab, Bauhaus Stiftung, Ντέσσαου, Γερμανία. Το φθινόπωρο του 2017 θα λάβει μέρος στην Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης και την άνοιξη του 2018 θα είναι artist-in-residence στο Mexico City, με υποτροφία του Austrian Ministry of the Arts.
Διάρκεια έκθεσης: 12 Οκτωβρίου – 25 Νοεμβρίου 2017
Περισσότερες πληροφορίες: www.aaart.gr