Διάβασα ότι στην πρόσφατη οδική τραγωδία στην Κρήτη οι επιβαίνοντες νέοι που σκοτώθηκαν δεν φορούσαν ζώνη ασφαλείας! Είναι δυνατόν μια οργανωμένη κοινωνία να μην εμπεδώνει, σε κάθε επερχόμενη γενιά, την υποχρεωτική χρήση ζώνης ασφαλείας και κράνους για τον οδηγό του οχήματος και τους επιβάτες;
Γιατί διαρκής η χαλάρωση με το πρόβλημα των τροχαίων; Δεν έχουμε πει ότι οι προειδοποιήσεις, οι έλεγχοι και η καταγραφή των παραβάσεων του ΚΟΚ πρέπει να είναι συνεχείς; Κι ας ενοχλούν με την επανάληψή τους. Ξέρουμε τις αδυναμίες της κοινωνίας μας. Εφησυχασμός και μακαριότητα οι αστυνομικές Αρχές. Ροπή προς την απειθαρχία οι πολίτες! Οι επικίνδυνοι δρόμοι σε κάποιες περιπτώσεις, όχι όλες. Η πρόληψη, άρα, δεν είναι τίποτε άλλο παρά η τήρηση των κανόνων. Ας προσπαθήσουμε να το κάνουμε ρουτίνα…
Η απώλεια ζωής από τροχαίο δυστύχημα, ο τραυματισμός κι η αναπηρία από τροχαίο συμβάν είναι ό,τι χειρότερο «μπορεί» να…επιφυλάξει ο άνθρωπος για τον ίδιο! Δεν έχει δόλο να βλάψει τον εαυτό του, προφανώς. Όμως, το αποτέλεσμα είναι αυτό που «μετράει».
Ένα τροχαίο δυστύχημα με θανατηφόρο αποτέλεσμα, ένα ατύχημα με αναπηρία ή βαρύ τραυματισμό είναι το βουβό δράμα ενός οικογενειακού περιβάλλοντος. Είναι ο «Γολγοθάς» του παθόντα κι η δυσμενής αλλαγή στην καθημερινότητα μιας οικογένειας, που έχει συμβεί σε μια στιγμιαία απόφαση ακρισίας. Υπόθεση ελάχιστων δευτερολέπτων που κρίνουν μια ζωή!
Το πρόβλημα των τροχαίων συμβάντων αντιμετωπίζεται. Το έχουν καταφέρει άλλες κοινωνίες, όπως κι η δική μας ως ένα σημαντικό βαθμό. Πρώτα απ’ όλα με την κατασκευή νέου οδικού δικτύου και τη διαρκή συντήρηση του με όλο το πλέγμα ασφάλειας που παρέχει. Όμως το πρόβλημα δεν τελειώνει εκεί, μακάρι να συνέβαινε. Έχει παρατηρηθεί, εντός αστικού ιστού, σε λεωφόρους μεγάλης κυκλοφορίας που αφήνουν περιθώρια παραβίασης του ορίου ταχύτητας να μην αποφεύγονται τροχαία συμβάντα. Οφείλονται, τις περισσότερες φορές, σε ανθρώπινο σφάλμα. Απώλεια ελέγχου οχήματος πιθανότατα λόγω υπερβολικής ταχύτητας, επήρειας αλκοόλ, αλλά ενδεχομένως και λόγω μειωμένης ικανότητας οδήγησης. Δεν είναι λίγα τα διπλώματα οδήγησης που αποκτώνται παράνομα με χρηματισμό των εξεταστών μέσα στο διεφθαρμένο σύστημα του δημοσίου.
Στην Ελλάδα τα τελευταία δέκα και πλέον χρόνια οι πολίτες απολαμβάνουμε οδήγηση με άνεση και ασφάλεια, υπό την προϋπόθεση να ακολουθούνται τα όρια και οι κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σε φρέσκο οδικό δίκτυο. Το διαχειρίζονται και το συντηρούν ιδιωτικές εταιρείες. Το ουσιαστικό και αποτελεσματικό είναι η σε τακτά χρονικά διαστήματα επαναλαμβανόμενη συντήρηση και ασφαλτόστρωση του οδοστρώματος στις μεγάλες εθνικές αρτηρίες. Κάτι που αγνοούσαν γενιές Ελλήνων που έζησαν την πρώτη τους νεότητα πολύ πριν από τις αρχές του 21ου Αιώνα! Τις εποχές που τις εθνικές οδούς, χωρίς την κατασκευή στηθαίου, διαχωριστικού διαζώματος και λωρίδας εκτάκτου ανάγκης «συντηρούσε» στα…λόγια φυσικά το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας…
Βεβαίως, υπάρχουν ακόμη ελλείψεις στον πλήρη εκσυγχρονισμό του δικτύου σε εθνικό επίπεδο, όπως και του επαρχιακού, όπου δυστυχώς η μάστιγα των τροχαίων καλά κρατεί. Τρανό παράδειγμα η Κρήτη και ο βόρειος οδικός άξονάς της, που διασχίζει τους τέσσερις νομούς. Η ανακατασκευή του εθνικού δρόμου άρχισε μετά από σειρά εμποδίων και προσκομμάτων που έβαζαν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι κρητικοί, μαζί με τις «υποτελείς» στον λαϊκισμό πολιτικές ηγεσίες και κυβερνήσεις. Όπου οφείλεται κι η πολυετής καθυστέρηση στη χάραξη και διάνοιξη ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου. Ήταν από τις προτεραιότητες που έθεσε ο Κ. Μητσοτάκης από το 2019. Όχι απλώς γνώστης του θέματος, αλλά τολμηρός κι αποφασιστικός. Το έβαλε μπρος παρά τις αντιρρήσεις, τις διαφωνίες, τις απειλές για να αποτραπεί η εξέλιξη. Ήδη σε δύο εργοτάξια στην ανατολική Κρήτη έχουν αρχίσει εργασίες προπαρασκευής.
Επειδή η τεχνητή ασυνεννοησία είναι μεταξύ των «συνηθειών» της ελληνικής κοινωνίας, σημειώνω το εξής: Ένας από τους λόγους της πολυετούς καθυστέρησης αυτού του σημαντικού έργου που θα σώσει ζωές ανθρώπων ήταν η διαφωνία που εξέφραζαν ορισμένοι στην Κρήτη ως προς την εγκατάσταση διοδίων! Η άποψη… του τζάμπα στο νησί που συνεισφέρει μεγάλο μέρος του ΑΕΠ κυρίως μέσω της πρωτογενούς παραγωγής και του τουρισμού.
Να μην «χανόμαστε» ωστόσο. Το οδικό δίκτυο είναι μέρος μόνο του προβλήματος των τροχαίων δυστυχημάτων στην Ελλάδα.
Το βασικό οφείλεται στη μειωμένη εποπτεία των δρόμων από την πολιτική φοβία της κυβέρνησης στην τοποθέτηση δικτύου καμερών σε όλη την Ελλάδα. Θα μείωνε κατακόρυφα κάθε διάθεση απειθαρχίας στους δρόμους. Αυτομάτως. Δεν θα συζητούσαμε ούτε για παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, ούτε για τη σταθερή παραβίαση του σήματος της ακινητοποίησης, ούτε βέβαια για υπερβολική ταχύτητα, αφού όλα θα καταγράφονταν στις κάμερες.
Στην Ελλάδα όμως παραβιάζεται πρωτίστως η λογική. Με την προβολή κάποιων ισχυρισμών περί της προστασίας της ατομικότητας στερείται από το σύνολο η προστασία της υπέρτατης Αξίας. Της ανθρώπινης ζωής.
Αλλά, επειδή και σε αυτό το θέμα η καθυστέρηση είναι σκόπιμη, ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Στενή παρακολούθηση, έλεγχος, καταλογισμός προστίμων για τις βασικές παραβιάσεις του ΚΟΚ.
Ας βγει επιτέλους η Τροχαία στους δρόμους. Να ελέγχει ουσιαστικά και σχολαστικά.
Κινητά τηλέφωνα, ζώνες ασφαλείας, κράνη.
Ο Κρητικός στην καταγωγή Κ. Μητσοτάκης ας προτάξει την ιδιαίτερη του πατρίδα σημαιοφόρο στη μείωση των οδικών ατυχημάτων.
Η πρώτη φθινοπωρινή προσπάθεια της κυβέρνησης να ξεκινήσει με καμπάνια για να σταματήσει ο άδικος φόρος αίματος.
Τι άλλο θα περιμένουμε;…