Στο φετινό Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, η Διευθύντρια Εταιρικών Υποθέσεων & Βιωσιμότητας της Lidl Ελλάς, κ. Βασιλική Αδαμίδου μίλησε στο Liberal.gr για τη σημασία της συνειδητής διατροφής και της πλανητικής υγιεινής διατροφής και τον κεντρικό ρόλο που κατέχει η Lidl Ελλάς στην προώθησή της.
Από τη θέση του Ασημένιου Χορηγού στο φετινό Delphi Economic Forum, η Lidl Ελλάς επέλεξε να συνδέσει το όνομά της με ένα σημαντικό θεσμό της εγχώριας επιχειρηματικότητας και καινοτομίας. Ως επιχείρηση έχετε καταθέσει σημαντικό δείγμα γραφής και στους δύο αυτούς τομείς. Πώς το αντιλαμβάνεται αυτό ο επιχειρηματικός κόσμος αλλά και οι πελάτες σας;
Φέτος το Delphi Economic Forum κλείνει δέκα χρόνια εμβληματικής παρουσίας στον στίβο της καινοτόμας σκέψης και των εμπνευστικών ιδεών. Είναι ένας ανοιχτός χώρος ενδυνάμωσης, για όλα όσα διαμορφώνουν τον δημόσιο διάλογο γύρω από την οικονομία, την πολιτική, την κοινωνία και τον πολιτισμό. Διαπραγματεύεται απόψεις, στάσεις, και πρωτοβουλίες, όχι μόνον για όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα αλλά και έξω από τα σύνορά της.
Η Lidl, ως παγκόσμιο ηγετικό brand, αλλά και ως πρωταγωνιστής του λιανεμπορίου τροφίμων στην Ελλάδα δεν θα μπορούσε να απουσιάσει από αυτή την μοναδική «γιορτή». Είμαστε ένας οργανισμός που βιώνει το σήμερα μέσα από το όραμα, το σχέδιο και πρακτικές για το αύριο. Το παρόν για όλες και όλους εμάς στη Lidl αποκτά ουσιαστικό νόημα μόνον όταν προδιαγράφει και διασφαλίζει ένα επιθυμητό μέλλον, με όφελος για το σύνολο της αγοράς, της οικονομίας, της κοινωνίας.
Και φυσικά έχοντας πάντα το περιβάλλον ανάμεσα στις κορυφαίες προτεραιότητες. Είμαστε βιώσιμοι όχι μόνον από αξιακή πεποίθηση αλλά και μέσα από την πολυδιάστατη έκφραση της επιχειρηματικότητάς μας. Στον δρόμο για ένα καλύτερο αύριο «αναλαμβάνουμε την ευθύνη». Μέσα από τις πρωτοβουλίες μας θέλουμε να αναζωογονούμε πρώτα εμάς και μετά όλα τα μέσα ενδιαφέροντός μας. Τολμάμε σε πολλούς τομείς το πρώτο βήμα.
Και η μοναδική μας φιλοσοφία επιτρέπει να βλέπουμε όσα έρχονται έγκαιρα, ενώ γίνεται παράλληλα και όχημα θετικής παρέμβασης στις μεγάλες προκλήσεις της βιώσιμης ανάπτυξης. Και είναι αυτό ακριβώς που μας ξεχωρίζει στην αντίληψη τόσο του απλού καταναλωτή, όσο και του επιχειρηματικού κόσμου.
Σας ακούσαμε σε ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πάνελ για τη Συνειδητή Διατροφή και το μέλλον των τροφίμων να αναφέρετε ότι η διατροφή επηρεάζει εκτός από την υγεία και την οικολογική ισορροπία. Πώς και σε ποιο βαθμό επηρεάζει και ποιες στρατηγικές σχεδιάζετε και υλοποιείτε για τον συγκεκριμένο τομέα;
Ο κόσμος γύρω μας αλλάζει. Το κλίμα αλλάζει. Ο πλανήτης μας αλλάζει και δυστυχώς όχι προς το καλύτερο. Η κλιματική κρίση αλλάζει αργά, αλλά σταθερά τον παγκόσμιο χάρτη της διατροφικής αλυσίδας. Από την παραγωγή μέχρι την μεταποίηση και την κατανάλωση, η πρώτη ύλη και ο τρόπος που τρεφόμαστε επηρεάζουν ευθέως την υγεία μας και το περιβάλλον.
Έχουμε επομένως δύο επιλογές: να συνεχίσουμε όπως πριν, αδιαφορώντας για τις συνέπειες, και φυσικά επιταχύνοντας τις αρνητικές συνέπειες. Ή να δράσουμε τώρα, διαμορφώνοντας όσο πιο γρήγορα γίνεται, τη συνθήκη εκείνη όπου η υγιεινή και βιώσιμη διατροφή δεν θα είναι προνόμιο λίγων, αλλά δικαίωμα όλων. Για τη Lidl αυτό δεν είναι απλώς μια στρατηγική εταιρική απόφαση. Είναι ένα κάλεσμα δράσης. Προχωράμε λοιπόν αποφασιστικά.
Διαμορφώνουμε τη γκάμα των προϊόντων μας με βάση την Δίαιτα Πλανητικής Υγιεινής Διατροφής. Την εμπλουτίζουμε σταθερά με τρόφιμα φυτικής προέλευσης έως το 2050. Βραχυπρόθεσμα και μέχρι το 2030, αυξάνουμε το ποσοστό των πωλούμενων τροφίμων φυτικής προέλευσης - όπως οι φυτικές πηγές πρωτεΐνης, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φρούτα και τα λαχανικά - κατά 20% και στις 31 χώρες με καταστήματα Lidl.
Παράλληλα, έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες για τη μείωση της προσθήκης ζάχαρης και αλατιού κατά 20%, συμβάλλοντας στη μείωση της υπέρτασης και του διαβήτη τύπου 2. Αξίζει να σημειώσουμε ότι χρησιμοποιούμε τη μεθοδολογία του WWF για να παρέχουμε πλήρη διαφάνεια στις κατηγορίες προϊόντων μας. Τέλος, σταματήσαμε να διαφημίζουμε ανθυγιεινά τρόφιμα σε παιδιά. Είναι δική μας ευθύνη να συμβάλουμε στη διαμόρφωση σωστών διατροφικών συνηθειών από μικρή ηλικία.
Ακούσαμε επίσης να αναφέρεστε στις προκλήσεις και στις ευκαιρίες που διαμορφώνονται στη σύγχρονη εποχή σε σχέση με την πλανητική υγιεινή διατροφή. Ποια είναι η συνεισφορά και το έργο ευθύνης της Lidl Ελλάς απέναντι στους καταναλωτές της;
Είμαστε ηγέτες στο λιανεμπόριο τροφίμων. Έχουμε αυτονόητα αυξημένη ευθύνη απέναντι στην Ελληνίδα και τον Έλληνα καταναλωτή. Ως βασικός κρίκος στην εθνική αλυσίδα εφοδιασμού τροφίμων, με την πρακτική μας επηρεάζουμε τόσο την παραγωγή όσο και την κατανάλωση.
Θέλουμε και μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας τα καλύτερα προϊόντα για έναν υγιεινό, βιώσιμο τρόπο ζωής. Πιστεύουμε ότι προωθώντας τη Συνειδητή Διατροφή, δημιουργούμε ένα ισχυρό πλαίσιο ορθών πρακτικών ως προς το τι τρώμε, πότε το τρώμε και πως το τρώμε.
Είμαστε πραγματικά τυχεροί γιατί η Ελλάδα είναι η χώρα που διαχρονικά κρατά στο προσκήνιο της ευζωίας τη Μεσογειακή Διατροφή. Έχοντας το ελαιόλαδο στην κορυφή της αλυσίδας της, μαζί με τα φρούτα, τα λαχανικά, τους καρπούς και τους σπόρους, έχει δημιουργήσει στην αντίληψη του κόσμου ένα ισχυρό υπόβαθρο υγιεινής διατροφής.
Σε αυτό ακριβώς έρχεται να κτίσει πρόσθετη αξία και η εφαρμογή της Πλανητικής Υγιεινής Διατροφής. Είναι η κατεξοχήν δίαιτα που χάρη στην κυρίως φυτικής προέλευση της τροφής, μπορεί να υποστηρίξει, με ορίζοντα το 2050, τη σίτιση ενός παγκόσμιου πληθυσμού 10 δισεκατομμυρίων ανθρώπων. Και το σημαντικότερο να το πετύχει χωρίς να εξαντλήσει τα όρια και τους πόρους του πλανήτη.
Πώς μπορεί η υγιεινή και βιώσιμη διατροφή να γίνει μέρος των καθημερινών μας συνηθειών; Πώς υποστηρίζουν την πρωτοβουλία σας αυτή οι προμηθευτές και οι παραγωγοί με τους οποίους συνεργάζεστε; Υπάρχει ενεργό ενδιαφέρον για συμμετοχή από τους καταναλωτές;
Σίγουρα δεν είναι εύκολο να ξεπεράσεις στερεότυπα ή να αλλάξεις συμπεριφορές που συχνά είναι «δεμένες» είτε με παραδόσεις είτε με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τόπου που ζούμε. Υπάρχει όμως γόνιμο έδαφος, και αυτό είναι όπως σας ανέφερα προηγουμένως η ίδια η Μεσόγειος και η πρωτογενής παραγωγή της.
Από την πλευρά μας, προσαρμόζουμε σταθερά την γκάμα των προϊόντων μας προς αυτή την κατεύθυνση. Για παράδειγμα έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες για τη μείωση της προσθήκης ζάχαρης και αλατιού κατά 20%, συμβάλλοντας στη μείωση της υπέρτασης και του διαβήτη τύπου 2.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι χρησιμοποιούμε τη μεθοδολογία του WWF για να παρέχουμε πλήρη διαφάνεια στις κατηγορίες προϊόντων μας. Τέλος, σταματήσαμε να διαφημίζουμε ανθυγιεινά τρόφιμα σε παιδιά, υλοποιώντας ένα υπεύθυνο μάρκετινγκ κυρίως προς τις νεότερες ηλικίες. Βλέπουμε στην πράξη, στα καταστήματά μας, ότι υπάρχει ουσιαστική ανταπόκριση.
Επιμένουμε και με τις επικοινωνιακές πρωτοβουλίες μας, κτίζοντας με σταθερά βήματα, με σιγουριά στο βάθος του χρόνου, τις σωστές διατροφικές πρακτικές στην καθημερινότητα του μέσου καταναλωτή.
Συνδυάζετε την ποιότητα διατροφής με τις ανταγωνιστικές τιμές. Ίσως αυτό να είναι το κλειδί για την επιτυχία του εγχειρήματός σας. Πόσο δύσκολο είναι να διατηρηθεί αυτό το ισοζύγιο για μία εμπορική επιχείρηση που δραστηριοποιείται σε έναν άκρως ανταγωνιστικό κλάδο;
Θα έλεγα ότι το μεγάλο μας όπλο εδώ είναι και η φιλοσοφία μας αλλά και το μοναδικό μας επιχειρηματικό μοντέλο. Η Lidl πάνω από όλα έχει μια πολύ ισχυρή παραγωγική βάση. Μπορούμε με τη δική μας δύναμη να διαχειριστούμε κάθε πρόκληση. Είμαστε μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία, με ένα ιδιαίτερα εκτεταμένο δίκτυο προμηθευτών και συνεργατών.
Στην Ελλάδα έχουμε αναπτύξει ισχυρές και υγιείς συνεργασίες με πάνω από 400 ποιοτικούς προμηθευτές, που ας σημειωθεί αποφέρουν το 68% του τζίρου μας. Μπορούμε επομένως εύκολα να συνδυάσουμε την ευελιξία ενός discounter με τις οικονομίες κλίμακας ενός διεθνούς επιχειρηματικού οργανισμού.
Έχουμε τη δυνατότητα να προσφέρουμε μια ευρύτατη γκάμα ποιοτικών προϊόντων, από εκλεκτούς παραγωγούς, στις καλύτερες τιμές της αγοράς. Δηλώνουμε καθημερινή παρουσία στο τραπέζι κάθε ελληνικής οικογένειας, με τα αρώματα και τις γεύσεις κάθε γωνιάς του τόπου μας.
Και αισθανόμαστε ότι έχουμε πραγματικά υπηρετήσει την αποστολή μας όταν ξέρουμε ότι κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας έχουν πρόσβαση και μπορούν να απολαύσουν τα προϊόντα μας.
Έχετε κατακτήσει κορυφαία θέση στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων στη χώρα μας. Τα βλέμματα του διεθνούς Ομίλου είναι στραμμένα στις δραστηριότητες σας στην ελληνική αγορά. Τι επιφυλάσσετε για το μέλλον;
Πιστεύω ότι το motto μας εκφράζει με τον καλύτερο τρόπο την επιχειρηματική μας φιλοσοφία. Γιατί πραγματικά, όποιος δεν προσπαθεί να γίνει καλύτερος, παύει να είναι και καλός. Κάθε φορά βάζουμε συγκεκριμένους στόχους και επιδιώκουμε με συνέπεια να τους υλοποιούμε.
Αυτή τη στιγμή είμαστε ο δεύτερος μεγαλύτερος λιανοπωλητής στην Ελλάδα. Κοιτάμε πάντα μακριά και ψηλά. Προφανώς θέλουμε όχι μόνον να διατηρήσουμε την ηγετική μας θέση αλλά και να κάνουμε το επόμενο βήμα προς την κορυφή. Και φυσικά, προτεραιότητά μας είναι να κάνουμε κάθε ημέρα πράξη το όραμά μας. Να μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες μας μια ακόμα καλύτερη, εύκολη και γρήγορη αγοραστική εμπειρία, με τη βέλτιστη σχέση ποιότητας τιμής.
Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζουμε τη σταδιακή εγκατάσταση Self Checkout ταμείων στα καταστήματα μας και την προσφορά ψηφιακών αποδείξεων, μέσω της εφαρμογής Lidl Plus. Ως προς τη μεγάλη εικόνα, ήδη υλοποιούμε ένα επενδυτικό σχέδιο 100 εκατ. ευρώ, για τη δημιουργία ενός νέου logistics center στην Ελευσίνα ως το 2029.
Επίσης επενδύουμε 20 εκατ. ευρώ στην εγκατάσταση ηλεκτρονικών ετικετών τιμών σε όλο το δίκτυό μας, προκειμένου να παρέχουμε αξιόπιστη και έγκαιρη πληροφόρηση για τα προϊόντα και τις τιμές. Είναι όμως εξίσου σημαντικό για εμάς να παραμένουμε βιώσιμοι, επιβεβαιώνοντας το τρίπτυχο της στρατηγικής μας: «Καλό για τον πλανήτη», «Καλό για τους ανθρώπους» και καταλήγει στο «Καλό για σένα». Αυτή την προτεραιότητα την υπηρετούμε με τις πράσινες επενδύσεις μας.
Πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο κλάδος των αλυσίδων σουπερμάρκετ στο επόμενο διάστημα; Θα δούμε ανακατατάξεις, εξαγορές, συγχωνεύσεις και συγκεντρωτικές τάσεις. Ποια θα είναι η θέση και οι επόμενες κινήσεις της Lidl Ελλάς στο τοπίο που διαμορφώνεται;
Σε ό,τι αφορά τη Lidl Ελλάς, η ενίσχυση και η παγίωση του ηγετικού μας ρόλου, πάντα σε σχέση με το όφελος ποιότητας-τιμής που αποκομίζουν οι πελάτες μας, παραμένει αιχμή των προτεραιοτήτων μας. Αξιοποιούμε το ισχυρό και ανθεκτικό δίκτυό μας με τον καλύτερο τρόπο, ενισχύοντας το ανταγωνιστικό συγκριτικό μας πλεονέκτημα. Και όλα αυτά σε μια συνθήκη που η αγορά τροφίμων και το λιανεμπόριο γενικότερα παλεύουν να διορθώσουν τις αστοχίες του παρελθόντος.
Αν προσθέσουμε και τη ρευστότητα του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι να ξαναδούμε τους θεσμικούς κανόνες. Χρειαζόμαστε ένα λιγότερο ασφυκτικό ρυθμιστικό πλαίσιο, που να οδηγεί σε περισσότερες δυνατότητες υγιούς ανάπτυξης. Και το κυριότερο, να έχει θετικό αντίκτυπο στις τιμές των τροφίμων.