Την επιτακτική ανάγκη για αλλαγή παραδείγματος σε ό,τι αφορά το management των εταιρειών, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της σιωπηλής παραίτησης των managers (Quiet Quitting) και να ανακοπεί το φαινόμενο της έλλειψης ικανών στελεχών που παρατηρείται και στην Ελλάδα, επισημαίνει ο CEO της Upcoach, David Henzel, σε συνέντευξή του στο Liberal.
Στο πλαίσιο της πρόσφατης επίσκεψής του στην Ελλάδα για την παρουσίαση του προγράμματος «Love Not Fear», την αντιπροσώπευση του οποίου αναλαμβάνει η εταιρεία Growth Point, που είναι μέλος του Ομίλου GPA Ecosystem of Companies, ο κ. Henzel μιλά για το μείζον ζήτημα της «ξηρασίας» στελεχών στη χώρα μας λέγοντας πως «το πρόβλημα φαίνεται να είναι τόσο θέμα ταλέντου όσο και συστημικό».
Με τη ματιά ενός επιχειρηματία με εμπειρία πάνω από 20 χρόνια στον χώρο του SaaS (Software as a Service) και του e-commerce, ο κ. Henzel αποδίδει τεράστια σημασία στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων (upskilling) και την επανεκπαίδευση (reskilling) των managers.
Συνέντευξη στον Χρήστο Θ. Παναγόπουλο
Κύριε Henzel, έχετε αναφερθεί πολλές φορές στο φαινόμενο του «Quiet Quitting» στις επιχειρήσεις. Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι κύριες αιτίες της σιωπηλής παραίτησης των στελεχών σε παγκόσμιο επίπεδο και ποιοι παράγοντες συμβάλλουν στην επιδείνωση του φαινομένου;
Η σιωπηλή παραίτηση των διευθυντών είναι πρωτίστως σύμπτωμα αποσύνδεσης - τόσο από τον σκοπό όσο και από τις ομάδες που διοικούν. Σε παγκόσμιο επίπεδο, πολλοί διευθυντές βρίσκονται εγκλωβισμένοι σε έναν κύκλο γραφειοκρατίας και μετρήσεων, όπου η εργασία τους δεν έχει πλέον νόημα.
Αυτή η έλλειψη ικανοποίησης, σε συνδυασμό με το αυξανόμενο άγχος και την επαγγελματική εξουθένωση, οδηγεί σε αποδέσμευση. Επιπλέον, η απομακρυσμένη εργασία έχει συχνά μειώσει τις προσωπικές σχέσεις που έκαναν τους ηγετικούς ρόλους ικανοποιητικούς. Η πίεση να αποδώσουν σε πολύπλοκα περιβάλλοντα, με ανεπαρκή υποστήριξη και ασαφή αίσθηση του «γιατί», επιδεινώνει το αίσθημα του χαμένου μέσα στο σύστημα.
Πώς επηρεάζει η σιωπηλή παραίτηση των διευθυντών την απόδοση των επιχειρήσεων και την ψυχολογία των ομάδων τους, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς;
Όταν οι μάνατζερς αποχωρούν, οι επιπτώσεις διαχέονται σε ολόκληρο τον οργανισμό. Οι ομάδες αισθάνονται την έλλειψη πάθους και οράματος από τους ηγέτες τους, γεγονός που υπονομεύει την εμπιστοσύνη και τα κίνητρα. Χωρίς εμπνευσμένη ηγεσία, οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι δεν υποστηρίζονται, γεγονός που επηρεάζει τη δική τους απόδοση και δέσμευση.
Διεθνώς, και στην Ελλάδα συγκεκριμένα, αυτό οδηγεί σε στασιμότητα, χαμηλότερη παραγωγικότητα και τελικά μείωση της ικανότητας της εταιρείας να καινοτομεί. Ένας διευθυντής που έχει σιωπηλά παραιτηθεί δεν αποτελεί πλέον καθοδηγητική δύναμη, αλλά μάλλον βάρος στις δυνατότητες της ομάδας.
Σε ποιο βαθμό πιστεύετε ότι η «ξηρασία» των στελεχών στην Ελλάδα οφείλεται σε δυσκολίες εύρεσης κατάλληλων ταλέντων ή σε συστημικά προβλήματα στη διοίκηση και την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού;
Η «ξηρασία» των στελεχών στην Ελλάδα φαίνεται να είναι τόσο θέμα ταλέντου όσο και συστημικό. Υπάρχουν ταλαντούχοι άνθρωποι, αλλά δεν τους παρέχεται πάντα το περιβάλλον για να ευδοκιμήσουν ή οι δρόμοι για να αναπτυχθούν. Πολλοί οργανισμοί στην Ελλάδα δεν έχουν ακόμη επενδύσει αρκετά στην ανάπτυξη ταλέντων και στις διοχετεύσεις ηγετικών στελεχών.
Συχνά, υπάρχει μια προτίμηση για βραχυπρόθεσμες προσλήψεις για την επίλυση άμεσων αναγκών αντί για δέσμευση στην καλλιέργεια της μακροπρόθεσμης ανάπτυξης μέσα στις ομάδες. Επιπλέον, μια άκαμπτη, από πάνω προς τα κάτω κουλτούρα που δεν δίνει τη δυνατότητα στους διευθυντές να ηγηθούν αυθεντικά τείνει να καταπνίγει το δυναμικό, ωθώντας τα ταλέντα να αναζητήσουν αλλού ή να εγκαταλείψουν εντελώς το εργατικό δυναμικό.
Ποιες πρωτοβουλίες και στρατηγικές θα μπορούσαν να υιοθετήσουν οι ελληνικές εταιρείες για να αντιστρέψουν το φαινόμενο της σιωπηλής παραίτησης και να διατηρήσουν ικανά στελέχη; Τι ρόλο θα μπορούσε να διαδραματίσει η αναβάθμιση των δεξιοτήτων (upskilling) και η επανεκπαίδευση (reskilling) προς αυτή την κατεύθυνση;
Οι ελληνικές εταιρείες θα μπορούσαν να επωφεληθούν δημιουργώντας περιβάλλοντα όπου οι άνθρωποι αισθάνονται ότι αποτελούν μέρος κάτι μεγαλύτερου. Αυτό ξεκινά με σαφείς, εμπνευσμένες αποστολές που κάνουν τους ανθρώπους υπερήφανους για τη δουλειά τους.
Πρέπει επίσης να επανεξετάσουν τον τρόπο με τον οποίο υποστηρίζουν τους διευθυντές - παρέχοντας τακτική καθοδήγηση, ανατροφοδότηση και ευκαιρίες για ουσιαστική σύνδεση με τις ομάδες τους. Η αναβάθμιση και η επανεκπαίδευση είναι το κλειδί, ειδικά σε έναν κόσμο που αλλάζει τόσο γρήγορα. Πέρα από τις τεχνικές δεξιότητες, οι ηγέτες χρειάζονται συναισθηματική νοημοσύνη, ανθεκτικότητα και την ικανότητα να διαχειρίζονται την αβεβαιότητα.
Οι εταιρείες που επενδύουν στην προσωπική ανάπτυξη των διευθυντών τους - τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο - είναι πολύ πιο πιθανό να τους δουν να ευδοκιμούν και να παραμένουν δεσμευμένοι.
Σε αυτό ακριβώς το σημείο η συνεργασία μας με το GrowthPoint στην Ελλάδα θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο. Η GrowthPoint θα μοιραστεί τα προγράμματα οργανωτικής, ηγετικής και προσωπικής μας ανάπτυξης, επιτρέποντας στις ελληνικές εταιρείες να οικοδομήσουν ισχυρότερη ηγεσία και να δεσμεύσουν αποτελεσματικά τα ταλέντα τους.
Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η αγορά στελεχών στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια και ποια θα είναι τα βασικά χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου διευθυντή στο μέλλον;
Τα επόμενα χρόνια, βλέπω την αγορά στελεχών στην Ελλάδα να γίνεται πιο δυναμική αλλά και πιο απαιτητική. Επιτυχημένα στελέχη θα είναι εκείνα που θα μπορούν να ηγηθούν με ενσυναίσθηση και προσαρμοστικότητα. Θα πρέπει να εμπνέουν εμπιστοσύνη στις ομάδες τους, να χειρίζονται την ασάφεια και να βοηθούν τους ανθρώπους τους να βρίσκουν νόημα στην εργασία τους.
Δεν πρόκειται πλέον μόνο για «διοίκηση και έλεγχο». Αντίθετα, οι πιο επιτυχημένοι μάνατζερ θα καλλιεργούν περιβάλλοντα ψυχολογικής ασφάλειας, συνεργασίας και δημιουργικότητας. Θα δώσουν προτεραιότητα στην ηγεσία με γνώμονα τον σκοπό, θα εστιάσουν στην ανθρώπινη σύνδεση και θα βοηθήσουν στη δημιουργία κουλτούρας όπου οι άνθρωποι εργάζονται από αγάπη και όχι από φόβο.
Η συνεργασία μας με την GrowthPoint έχει ως στόχο να υποστηρίξει αυτή την εξέλιξη, παρέχοντας στα ελληνικά στελέχη τα εργαλεία και τα πλαίσια που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο τοπίο.
* O David Henzel είναι CEO της Upcoach, μιας πλατφόρμας για online coaching που βοηθά οργανισμούς να διαχειρίζονται αποτελεσματικά την εκπαίδευση και ανάπτυξη των πελατών τους. Παράλληλα, διατηρεί ένα χαρτοφυλάκιο με επιτυχημένες εταιρείες, όπως η LTVplus, που παρέχει εξωτερικές υπηρεσίες εξυπηρέτησης για e-commerce και SaaS (Sales As Service), η TaskDrive, η οποία επικεντρώνεται στην ανάπτυξη πωλήσεων, και η Shortlist.io, μια «αντι-εταιρεία» ψηφιακού μάρκετινγκ. Το προσωπικό του project, Managing Happiness, στοχεύει σε επιχειρηματίες που επιθυμούν να επιτύχουν σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο μέσω ομαδικού coaching.