Θα κριθούμε από τους πολίτες στο τέλος της τετραετίας
Θ. Λιβάνιος στο Liberal

Θα κριθούμε από τους πολίτες στο τέλος της τετραετίας

Το τετράπτυχο ανεξαρτησία, ικανότητα, έλεγχος και αποτελεσματικότητα, καθορίζουν την πολιτική της κυβέρνησης για τον δημόσιο τομέα, επισημαίνει ο Θ.Λιβάνιος, σε συνέντευξή του στο Liberal. Ο Υπουργός Εσωτερικών τονίζει ότι οι χρόνιες παθογένειες του κράτους και η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη αποτελούν μια διμέτωπη μάχη για την κυβέρνηση, «κλείνει» τα σενάρια αλλαγής του εκλογικού νόμου και χαρακτηρίζει «πρώιμη και άνευ ουσίας» αυτήν τη στιγμή, τη συζήτηση περί αυτοδυναμίας.

Συνέντευξη στη Λίδα Μπόλα

Το Υπουργείο Εσωτερικών προχωρά δύο νομοσχέδια: Το ένα αφορά στην επιτάχυνση των προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ και το σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής στο δημόσιο τομέα, και το δεύτερο στη βελτίωση της λειτουργίας της αυτοδιοίκησης και την αναβάθμιση των συνοριακών σταθμών. Ποιες είναι οι αλλαγές που προσβλέπετε να φέρουν στη λειτουργία, αφενός των δημόσιων υπηρεσιών και, αφετέρου, της αυτοδιοίκησης;

Κάθε νομοσχέδιο που φέρνουμε στη Βουλή στοχεύει, καταρχάς, μέσα από τις αλλαγές που εισάγει, να βελτιώσει τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, ώστε να εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες των πολιτών. Στην προκειμένη περίπτωση, το νομοσχέδιο που αφορά το προσωπικό του Δημοσίου έχει δύο επιμέρους στόχους: να επιταχύνει τις προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, ώστε να στελεχωθούν ταχύτερα οι δημόσιες υπηρεσίες που σήμερα έχουν σημαντικά κενά, και να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα των δημοσίων υπαλλήλων, μέσα από ένα σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής, βοηθώντας τους ταυτόχρονα στην επαγγελματική τους εξέλιξη.

Το άλλο νομοσχέδιο, που έχει ήδη κατατεθεί στη Βουλή, φέρνει ρυθμίσεις που αφορούν και άμεσα τους πολίτες αλλά και έμμεσα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο τριπλασιασμός των προστίμων για την αυθαίρετη χρήση κοινόχρηστων χώρων ώστε να διευκολύνουμε την απελευθέρωση του δημόσιου χώρου, η δυνατότητα ρύθμισης των οφειλών προς Δήμους σε έως 60 δόσεις και, ειδικά για τους ευάλωτους οφειλέτες, με απαλλαγή από τις προσαυξήσεις έως και 95%, η ενίσχυση της διαφάνειας της Διοίκησης μέσα από τη διευκόλυνση της πρόσβασης των πολιτών στα δημόσια έγγραφα αλλά και μια σημαντική αύξηση στην επιχορήγηση των Δήμων και των Περιφερειών, ώστε να καλύψουν τις αυξημένες λειτουργικές δαπάνες τους, βοηθώντας τους να εξυπηρετήσουν καλύτερα τους πολίτες. 

Στο δημόσιο έχουν υπάρξει και άλλες αλλαγές, όπως για παράδειγμα στον τρόπο επιλογής των διοικήσεων στους φορείς του δημοσίου. Κρίνεται επιτυχημένο το νέο μοντέλο ή υπάρχει το ενδεχόμενο να δούμε διορθώσεις; Το ρωτώ, διότι συχνά γίνεται λόγος για καθυστερήσεις, που στοιχίζουν στη λειτουργία των φορέων, ισχύει κάτι τέτοιο;

Το τετράπτυχο που εκφράζει όλη αυτή την πενταετία τη βούληση της κυβέρνησης για την εύρυθμη λειτουργία του δημόσιου τομέα επικεντρώνεται στην ανεξαρτησία, την ικανότητα, τον έλεγχο και την αποτελεσματικότητα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, θεωρείται αυτονόητο ότι ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση της δημόσιας διοίκησης προϋποθέτει και ταχύτερους ρυθμούς σε όλα τα επίπεδα.

Η θεσμοθέτηση του νέου συστήματος επιλογής διοικήσεων φορέων του δημοσίου, με τον ν.5062/2023 αφορά περισσότερες από 600 θέσεις, με αντικειμενικά και αξιοκρατικά κριτήρια επιλογής, με συμβόλαια απόδοσης, αξιολόγηση επίτευξης στόχων και δυνατότητα εφαρμογής επιβράβευσης ή τερματισμού θητείας, ανάλογα με την απόδοση.

Ήδη έχουν στελεχωθεί μέσω αυτής της νέας διαδικασίας, υπό την εγγύηση του ΑΣΕΠ, κρίσιμες θέσεις της δημόσιας διοίκησης, όπως είναι οι διοικητές των Υγειονομικών Περιφερειών και άλλων σημαντικών οργανισμών. 

Στόχος της κυβέρνησης για τη δεύτερη τετραετία ήταν κατά τον Πρωθυπουργό, η διόρθωση των χρόνιων παθογενειών του κράτους. Σε ό,τι αφορά στο δημόσιο τομέα, τι άλλο σχεδιάζετε;

Οι χρόνιες παθογένειες του κράτους και η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη αποτελούν μια διμέτωπη μάχη για την κυβέρνηση.

Στο Υπουργείο Εσωτερικών εργαζόμαστε για την υλοποίηση ενός μεταρρυθμιστικού έργου που θα συμβαδίζει με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, μεταξύ των οποίων ήταν η επίλυση όλων των θεμάτων αυτών που αποτελούσαν τροχοπέδη για την εύρυθμη λειτουργία της κρατικής μηχανής, συμπεριλαμβανομένης μιας συνεκτικής στρατηγικής για τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ψηφιοποίηση ακόμα περισσότερων διαδικασιών. 

Παράλληλα, το προσεχές διάστημα, μεταξύ άλλων κρίσιμων νομοσχεδίων, ετοιμάζεται μία σημαντική νομοθετική παρέμβαση, η οποία αφορά στην εφαρμογή ενός δίκαιου, γρήγορου και αποτελεσματικού πειθαρχικού δικαίου στο κομμάτι του δημοσίου τομέα, με προφανή στόχο την ταχύτερη δυνατή απονομή της πειθαρχικής δικαιοσύνης.

Είστε από τους υπουργούς, που γνωρίζουν πολύ καλά να «διαβάζουν» τις δημοσκοπήσεις. Τι συμπεραίνετε εσείς από τα ευρήματά τους; Διότι φαίνεται ότι τα δημοσκοπικά ποσοστά της κυβέρνησης παραμένουν στα επίπεδα των ευρωεκλογών.

Οι δημοσκοπήσεις αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο που οφείλουμε να διαβάζουμε με προσοχή, καταγράφοντας τα κυριότερα προβλήματα που απασχολούν τους πολίτες. Δεν πρέπει ούτε να θεοποιούνται, αλλά ασφαλώς ούτε να δαιμονοποιούνται. 

Η κυβέρνηση επανεξελέγη με υψηλό ποσοστό -σε διπλές κάλπες- το 2023, έχοντας καταθέσει ένα συγκεκριμένο μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, που πρέπει να υλοποιηθεί έως το 2027 και να κριθούμε γι’ αυτό στο τέλος της τρέχουσας τετραετίας. Εκεί οι πολίτες θα αξιολογήσουν τα αποτελέσματα και το συνολικό κυβερνητικό έργο και θα λάβουν την κρίσιμη απόφαση για την κυβέρνηση που θέλουν να έχουν για την επόμενη τετραετία. 

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αποκωδικοποιήσει το μήνυμα που έστειλαν οι ψηφοφόροι στις πρόσφατες κάλπες των ευρωεκλογών και πλέον, άπαντες, οφείλουμε να τρέξουμε ακόμα πιο γρήγορα τις αλλαγές αυτές που θα συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Αν γίνονταν τώρα εκλογές, πάντως, η αυτοδυναμία δεν θα ήταν ένας επιτεύξιμος στόχος. Πιστεύετε ότι θα αλλάξει αυτό πλησιάζοντας στην ώρα της κάλπης, σε τρία χρόνια από σήμερα;

Απέχουμε από τις εθνικές εκλογές σχεδόν τρία χρόνια. Η συζήτηση περί αυτοδυναμίας, εκλογικών σεναρίων, πολιτικών συμμαχιών κ.ά., είναι πρώιμη και άνευ ουσίας τη δεδομένη στιγμή.

Εμείς, ως κυβέρνηση, οφείλουμε να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με ακόμα πιο υψηλούς ρυθμούς, διαψεύδοντας εμπράκτως όσους ασκούν άδικη κριτική. Θεωρώ ότι στο τέλος αυτής της δεύτερης τετραετίας θα είμαστε μια κυβέρνηση που θα εμπιστευτεί ξανά ο ελληνικός λαός.

Ο πρωθυπουργός απορρίπτει έως τώρα τα σενάρια αλλαγής του εκλογικού νόμου. Εσείς εκτιμάτε ότι θα υπήρχαν περιθώρια αλλαγών;

Δεν υπάρχει θέμα αλλαγής του εκλογικού νόμου.

Απέναντί της η κυβέρνηση έχει μια αντιπολίτευση, που αναζητά βηματισμό και αρχηγό. Και μιλάμε τόσο για τον ΣΥΡΙΖΑ, όσο και για το ΠΑΣΟΚ. Αυτό τελικά λειτουργεί υπέρ ή κατά της κυβέρνησης, που αναμετράται τελικά μόνο με τα προβλήματα των πολιτών;

Καταρχάς να ευχηθούμε η αντιπολίτευση, τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ, όσο και το ΠΑΣΟΚ, να καταφέρει να βρει τον δρόμο της, ώστε να προσέλθει ξανά στον πολιτικό διάλογο με δημιουργικό πνεύμα και ουσιαστικές προτάσεις.

Το «όχι σε όλα», που ακούμε από την αξιωματική αντιπολίτευση έως σήμερα, αλλά και από κοινοβουλευτικά κόμματα όπως το ΠΑΣΟΚ, που καταψήφισε όλες τις σημαντικές μεταρρυθμίσεις οι οποίες υλοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, δεν είναι πολιτική που επικροτούν οι πολίτες και δεν ταιριάζει στη σημερινή Ελλάδα.

Με τα σημερινά δεδομένα, ποιο κρίνετε ότι θα είναι το διακύβευμα των επόμενων εθνικών εκλογών;

Οι πολίτες και στις εκλογές του 2019 και στις εθνικές κάλπες του 2023, εμπιστεύτηκαν την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, επιλέγοντας τη σταθερότητα ως βασική προϋπόθεση για να κάνει η Ελλάδα βήματα μπροστά.

Στόχος μας είναι η Ελλάδα του 2027, να συνεχίσει να πατά σε στέρεες βάσεις, με καλύτερους μισθούς σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, περισσότερες θέσεις εργασίας, ένα αναβαθμισμένο Εθνικό Σύστημα Υγείας, περαιτέρω βελτιωμένες συνθήκες στην Παιδεία και γενικότερα μια καλύτερη ποιότητα ζωής για όλες τις Ελληνίδες και όλους τους Έλληνες.