Άχαους: Η γερμανική πόλη γεμάτη QR-codes
Shutterstock
Shutterstock
DW

Άχαους: Η γερμανική πόλη γεμάτη QR-codes

Ως «πειραματόζωο» για την ψηφιοποίηση των πόλεων ενδείκνυται η γερμανική πόλη Άχαους στη Βόρεια Ρηνανία - Βεστφαλία. Διαθέτει το ξενοδοχείο Smartel όπου σχεδόν τα πάντα μπορούν να γίνουν με ένα QR-code και ένα κινητό τηλέφωνο.

Καθώς, όπως αναφέρει η DW, οι επισκέπτες του σκανάρουν έναν κωδικό QR με το τηλέφωνό τους για να εισέλθουν στο ξενοδοχείο, να ελέγξουν τη θέρμανση και τα φώτα στο δωμάτιό τους – χωρίς να χρειάζεται να συνεννοηθούν με κανέναν στη ρεσεψιόν, αλλά ούτε και να ψάχνονται με τους διάφορους διακόπτες στο δωμάτιο, μιας και δεν υπάρχει ούτε ένας.

Οι μόνοι άνθρωποι που υπάρχουν στο προσωπικό του ξενοδοχείου είναι το προσωπικό της κουζίνας, στο προσωπικό του ξενοδοχείου ανήκουν, επίσης, ρομπότ-καθαριστές.

Έως τις αρχές της δεκαετίας του 2000 το Smartel λεγόταν Ratshotel Residenz και ήταν το μεγαλύτερο ξενοδοχείο της πόλης. Το 2017 η εταιρεία ψηφιοποίησης Tobit, που έχει έδρα στο Άχαους, αποφάσισε να εκσυγχρονίσει το κτίριο και να εξοπλίσει τα 44 δωμάτιά του με τα τελευταία προϊόντα τεχνολογίας smart-home – τα οποία κατασκευάζει η εταιρεία Chayns, θυγατρική της Tobit.

Πληθώρα κωδικών QR

Σε κάθε σημείο της πόλης υπάρχουν τα αυτοκόλλητα με κωδικούς QR που υπάρχουν παντού στην πόλη: σε τραπέζια εστιατορίων, πόρτες, ποδήλατα, ράφια σούπερ-μάρκετ – μεταξύ άλλων – διευκολύνοντας την καθημερινότητα των πολιτών.

Στα τέλη του 2024 το Άχαους αναγνωρίστηκε ως η πιο «έξυπνη» κοινότητα της γερμανικής επαρχίας στον διαγωνισμό «Digital Places 2024», που οργανώθηκε από την πρωτοβουλία Deutschland – Land der Ideen («Γερμανία – Η χώρα των ιδεών»). Η καμπάνια της γερμανικής κυβέρνησης στοχεύει στο να ενισχύσει τη διεθνή προβολή της Γερμανίας ως ενός κέντρου ιδεών και καινοτομιών.

Συνεπώς, το Άχαους βραβεύτηκε για την ενσωμάτωση διαφόρων εφαρμογών σε μία και μοναδική πλατφόρμα, στην οποία μπορεί ο καθένας να έχει πρόσβαση μέσω app έπειτα από μία απλή διαδικασία εγγραφής με τα στοιχεία επικοινωνίας και τράπεζας του χρήστη.

Θα αναστείλει η ψηφιοποίηση την παρακμή;

Μέσω της εμπειρίας που προσφέρει το Άχαους, η Μαργκαρέτε από το κοντινό Βέλεν μπορεί να «κρυφοκοιτάξει» το πώς θα μπορούσε να μοιάζει στο μέλλον και η δική της πόλη. Η ίδια θλίβεται πολύ από το γεγονός ότι στο Βέλεν δεν υπάρχουν πια τοπικά σούπερ-μάρκετ, ενώ, αν θελήσει να πάει κάπου για φαγητό, θα πρέπει να έχει κάνει κράτηση αρκετές ημέρες πριν.

Η λεγόμενη αστική παρακμή αποτελεί σοβαρό πρόβλημα για πολλές μικρές πόλεις της Γερμανίας εξαιτίας της απώλειας του πληθυσμού, της στασιμότητας της οικονομίας και της απουσίας επενδύσεων. Τα μικρά καταστήματα και οι κινηματογράφοι εξαφανίζονται, ενώ οι επιχειρήσεις εστίασης δυσκολεύονται πολύ να βρουν πελατεία και προσωπικό.

Θα μπορούσαν μήπως οι μαζικές επενδύσεις στην ψηφιοποίηση να αντιστρέψουν την κατάσταση;

Όπως αναφέρει η DW, στο Άχαους, για παράδειγμα, το να βρεθούν άνθρωποι να εργαστούν στις τουριστικές ατραξιόν δεν αποτελεί πλέον ζήτημα. Τα περισσότερα πράγματα μπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά, όπως η ενοικίαση ποδηλάτων ή η αγορά φαγητού.

Για τη Μαργκαρέτε όλα αυτά είναι «κάπως απρόσωπα» και ομολογεί πως θα της λείψει η κουβέντα με τους σερβιτόρους. Την ίδια στιγμή «είναι όμως και αποδοτικά», όπως επισημαίνει ο Πέτερ, που μας κάνει ξενάγηση στην πόλη.

Περιορίζοντας την ανθρώπινη συναναστροφή

Πρόδηλο είναι η ύπαρξη QR codes σε κάθε σημείο της πόλης, να περιορίζει τις ανθρώπινες συναναστροφές. Ενδεικτικά, στα μπαρ και τις παμπ του Άχαους η έλλειψη προσωπικού επίσης δεν αποτελεί πρόβλημα μιας και σερβίρουν μονάχα ό,τι έχουν ήδη προπληρώσει οι πελάτες που έρχονται. Επιπλέον, καθώς τα δεδομένα των χρηστών αποθηκεύονται στον λογαριασμό τους στην Chayn, αποφεύγονται και οι διαφωνίες σχετικά με την ηλικία των πελατών και το κατά πόσο μπορούν να πιούν αλκοόλ.

Σύμφωνα με την Tobit, περίπου το 80% όλων των επιχειρήσεων εστίασης στο Άχαους χρησιμοποιεί το app της Chayn, το οποίο έχει αναπτυχθεί για να μπορεί να συμπεριλάβει και αγρότες, αθλητικούς συλλόγους και άλλους παρόχους υπηρεσιών.

Τεχνολογικές εταιρείες όπως η Tobit μπορούν εύκολα να δοκιμάσουν τα πρότζεκτ τους στην πόλη, επειδή ο δήμος και οι πολίτες είναι σύμφωνοι. «Γινόμαστε πειραματόζωα, αλλά σε αντάλλαγμα έχουμε πράγματα που δεν έχουν άλλες πόλεις», λέει ο Μπένεντικτ Χομέλε, επικεφαλής μάρκετινγκ και τουρισμού του Άχαους.

Πηγή: DW