Η Aidplex είναι μια Startup ιατρικής τεχνολογίας η οποία καταγράφει ήδη μια ιστορία επιτυχίας αλλά και ένα παράδειγμα πώς πρέπει να λειτουργεί το οικοσύστημα των Startups. Μέσα σε πέντε χρόνια μετά την ίδρυσή της πήρε την πρώτη της χρηματοδότηση από VC, με τις προοπτικές να διαγράφονται μεγάλες σε ένα άκρως ανταγωνιστικό και απαιτητικό χώρο, αυτόν του MedTech.
Η ιστορία της Aidplex ξεκινά κάπου το 2016, όταν ο Χάρης Γερεμτζές και ο Δημήτρης Μουστάκας πειραματίζονταν με το 3D printing στα εργαστήρια του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Η αρχική ιδέα ήταν η κατασκευή μιας Hitech, ελαφριάς και εύχρηστης λύσης αντιμετώπισης ορθοπεδικών περιστατικών: έναν εύχρηστο νάρθηκα χεριού με αισθητήρες οι οποίοι θα επέτρεπαν στην απομακρυσμένη παρακολούθηση της κατάστασης του ασθενούς από τους θεράποντες ιατρούς.
Βέβαια, δεν πέρασε πολύς καιρός για να διαπιστώσουν στην πράξη ότι η συγκεκριμένη υλοποίηση δεν ήταν τεχνικά εφικτή. Τουλάχιστον εκείνη την περίοδο. Οι δυο φοιτητές δεν το έβαλαν κάτω και ένα χρόνο αργότερα επανήλθαν με ενημερωμένα σχέδια παραγωγής και με τον πρώτο νάρθηκα να είναι έτοιμος για δοκιμές. Κι έτσι, η Aidplex να αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά.
Η βάση των ιατρικών προϊόντων της Aidplex ήταν ένα ειδικό θερμοπλαστικό υλικό το οποίο είναι πέντε φορές πιο ελαφρύ από τους παραδοσιακούς νάρθηκες, με γύψο, ενώ τα χαρακτηριστικά του θα έκαναν το προϊόν της Aidplex σαφώς πιο εύχρηστο, προσαρμόσιμο αλλά και πιο εύκολη την καθημερινότητα του χρήστη.
Τα προβλήματα στην πορεία και οι αρχικές χρηματοδοτήσεις
Στην αρχική επιχειρηματική πορεία της Aidplex, η οποία έχει την έδρα της στη Θεσσαλονίκη, η ομάδα των δυο ιδρυτών αντιμετώπιζε συνέχεια πολλές προκλήσεις: από τα διαδικαστικά της ίδρυσης της εταιρείας μέχρι τη γραφειοκρατία που απαιτήθηκε για την κατασκευή του νάρθηκα.
Και αυτό, καθώς δεν υπήρχε κάποιο σχετικό κανονιστικό πλαίσιο για τις κατασκευές μέσω 3D Printing. Κατά συνέπεια, και το αμέσως επόμενο βήμα για την ομάδα ήταν να διαμορφωθούν τα πρωτότυπα και να ξεκινήσουν οι απαραίτητες κλινικές δοκιμές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο Χάρης Γερεμτζές και ο Δημήτρης Μουστάκας ήξεραν καλά ότι ο δρόμος που διάλεξαν, αυτόν της κατασκευής ιατρικών υλικών, ήταν γεμάτος προκλήσεις και δυσκολίες. Ήξεραν, όμως και τις υψηλές προοπτικές και ανταποδώσεις στην περίπτωση που η Aidplex κατόρθωνε να βγει στην αγορά.
Σε κάθε περίπτωση η στρατηγική της ομάδας ήταν να συμμετέχει σε όσο το δυνατόν περισσότερα προγράμματα υποστήριξης και επιτάχυνσης για Startups. Άλλωστε αυτά, είναι αναπόσπαστα μέλη του οικοσυστήματος. Κάτι σύνηθες και απαραίτητο θα λέγαμε, στις Startups, και τα οποία προσφέρουν γνωριμίες και mentoring: Δηλαδή υποστήριξη σε αδύνατα σημεία, περιορισμένη έστω χρηματοδότηση, αλλά και εξέλιξη του προϊόντος, μαζί βέβαια με την όποια δυνατή δημοσιότητα.
Έτσι η Aidplex συμμετείχε σε προγράμματα του MITEF, του egg της Eurobank, του People’s Trust, του ΕΙΤ Health, της Ελληνικής Πρωτοβουλίας, του NBG Business Seeds αλλά και του MassChallenge στην Ελβετία, πετυχαίνοντας μέσα σε μια τετραετία να αντλήσει χορηγίες και επιδοτήσεις άνω των 200.000 ευρώ. Και με τον τρόπο αυτό, καταφέρνοντας να εξελίξει το προϊόν αλλά και να έχει τα χρήματα για την επιβίωσή της.
Pivot στην σκολίωση
Μέσα από αυτά τα προγράμματα αλλά και λόγω της διορατικότητας των δύο ιδρυτών της, η Aidplex, την περίοδο της πανδημίας, έφερε στο προσκήνιο ένα εναλλακτικό σχέδιο το οποίο αφορούσε την δημιουργία ενός έξυπνου κηδεμόνα σκολίωσης με μοναδικά χαρακτηριστικά, αντίστοιχα του ορθοπεδικού νάρθηκα.
Σε παγκόσμιο επίπεδο 235.000.000 ασθενείς εμφανίζουν σκολίωση σε ετήσια βάση, με την πλειονότητα να είναι παιδιά ηλικίας 8-18 χρονών. Αυτοί πρέπει να φορούν σωστά έναν κηδεμόνα σκολίωσης για 18 ώρες ημερησίως και για περίοδο 2,5 ετών, εάν θέλουν να αποφύγουν τη χειρουργική επέμβαση.
Το αρχικό ενδιαφέρον των εταιρειών παραγωγής κηδεμόνων σκολίωσης ήταν μεγάλο και έτσι το 2020 ελήφθη η απόφαση να γίνει pivot σε ένα νέο προϊόν που θα αφορούσε παιδιά και εφήβους φυσικά. Στη διαδικασία, η Aidplex πήρε πατέντα για το νέο προϊόν το οποίο ονομάζεται ScolioSense και βοηθά ιατρούς και ασθενείς ώστε να γίνεται σωστά η θεραπεία της σκολίωσης μέσω της σωστής χρήσης του ειδικού κηδεμόνα.
To Scoliosence αποτελείται από μία φορητή, μικρή και ελαφριά συσκευή η οποία τοποθετείται σε κάθε κηδεμόνα σκολίωσης. Η συσκευή ακολουθεί την αρχική ιδέα των δυο νέων Startuppers, με τους βιοαισθητήρες που συλλέγουν δεδομένα. Αυτά στέλνονται και επεξεργάζονται σε μια ειδική εφαρμογή στο Smartphone και tablet, με πολλά στοιχεία παιχνιδιού τα οποία κάνουν χρήση του σαφώς πιο ελκυστική και προσιτή για τα παιδιά.
Οι νεαροί ασθενείς μπορούν ανά πάσα στιγμή να γνωρίζουν αν φορούν σωστά τον κηδεμόνα, ενώ ταυτόχρονα όλα τα δεδομένα που συγκεντρώνονται από το ScolioSense στέλνονται μέσω Internet στον θεράποντα γιατρό. Έτσι γίνεται δυνατή η συνεχής (αν και remote) παρακολούθηση της πορείας της θεραπείας, μειώνοντας με αυτό τον τρόπο τις πολυδάπανες και πολύπλοκες χειρουργικές επεμβάσεις.
Η ανάπτυξη του Scoliosense ολοκληρώθηκε το 2022 και τώρα η Aidplex βρίσκεται στη διαδικασία προώθησης του προϊόντος στην αγορά. Κάτι που γίνεται με υψηλές προοπτικές μια και η εταιρεία πήρε την πρώτη της χρηματοδότηση από το ελληνικό επιχειρηματικό κεφάλαιο (VC) TECS Capital Fund, με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Η χρηματοδότηση είναι ύψους 340.000 δολαρίων ενώ σε αυτήν συμμετέχουν και ιδιώτες επενδυτές από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, στις οποίες η Aidplex διατηρεί γραφείο.
Σήμερα, η αρχική ομάδα έχει πλαισιωθεί με τρεις νέους μηχανικούς και με τη νέα μεγάλη χρηματοδότηση στόχος της Aidplex είναι να βγάλει το προϊόν στην ελληνική αγορά, αλλά στη συνέχεια και στην Ευρωπαϊκή. Βέβαια, το μεγάλο όραμα παραμένει η αμερικανική αγορά, και ως προς αυτό, το κέντρο έρευνας και ανάπτυξης που παραμένει στην Θεσσαλονίκη, εργάζεται πυρετωδώς...