Του Γιάννη Παλιούρη
Πριν από περίπου 20 χρόνια βρισκόταν στο χείλος της χρεοκοπίας. Το 2018 έγινε η πρώτη εταιρεία που έσπασε το φράγμα του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων σε όρους κεφαλαιοποίησης. Και τώρα η Apple φέρεται να έχει στα σκαριά ένα σχέδιο για απευθείας αποστολή data στις συσκευές της από το διάστημα.
Την αποκάλυψη έκανε πριν από λίγες ημέρες το Bloomberg, υποστηρίζοντας πως ο τεχνολογικός κολοσσός έχει δημιουργήσει μια ομάδα δώδεκα μηχανικών, από τους τους τομείς της αεροδιαστημικής, των δορυφορικών επικοινωνιών και της βιομηχανίας κεραιών, με ορίζοντα εργασιών σε βάθος πενταετίας. Με δεδομένη τη μυστικοπάθεια που χαρακτηρίζει την εταιρεία από το Κουπερτίνο, κανείς δεν γνωρίζει τον τελικό σκοπό της Apple. Ωστόσο στις περισσότερες αναλύσεις γίνεται λόγος για το «αδιανόητο»: την παροχή Ίντερνετ στους χρήστες των συσκευών της απευθείας από δορυφόρους, παρακάμποντας σε μικρό ή μεγαλύτερο βαθμό τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους.
Το ζήτημα Ιντερνετ και διάστημα δεν είναι νέο. Και η Apple φυσικά δεν είναι ο μόνος τεχνολογικός κολοσσός που βλέπει στην τροχιά της Γης – αν τελικά επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις – μια επιχειρηματική ευκαιρία που μπορεί να φτάσει κυριολεκτικά στο «άπειρο και ακόμα παραπέρα». Facebook και Google είχαν επιχειρήσει στο παρελθόν να δώσουν «αερομεταφερόμενο» Ίντερνετ σε κάθε γωνιά της Γης με drones και αερόστατα σε μεγάλα ύψη, αντίστοιχα. Δύο σχέδια που τελικά ναυάγησαν λόγω ανυπέρβλητων τεχνικών δυσκολιών και κόστους.
Από την άλλη, βέβαια, η Amazon «τρέχει» το πρόγραμμα Kuiper με στόχο να τοποθετήσει 3.236 δορυφόρους σε χαμηλή τροχιά για να παρέχει ευρυζωνική σύνδεση δεδομένων για εκατομμύρια ανθρώπους σε «υποεξυπηρετούμενες» αγορές. Φυσικά μέσω αυτού του διαστημικού στόλου θα προσθέσει και εκατοντάδες εκατομμύρια δυνητικούς πελάτες στις υπηρεσίες Amazon Web Services.
Σύμφωνα με την NASA περίπου 6.000 δορυφόροι έχουν σταλεί στο διάστημα τα τελευταία 60 χρόνια. Το εξαιρετικά ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι πάνω από χίλιοι τέθηκαν σε τροχιά μόνο τα τελευταία χρόνια. Συγκεκριμένα, η Ένωση Δορυφορικών Βιομηχανιών (Satellite Industry Association) υποστηρίζει ότι κατά μέσο όρο 144 δορυφόροι αναπτύσσονταν ετησίως μεταξύ του 2012 και του 2016. Πρόκειται για αύξηση 53% σε σύγκριση με την προηγούμενη πενταετία, δημιουργώντας μια βιομηχανία η οποία αποτιμάται στα 339,1 δισ. δολάρια.
Αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί καθώς η διαστημική βιομηχανία έπαψε να αποτελεί προνομιακό πεδίο χωρών και δημόσιων υπηρεσιών. Σήμερα είναι οι ιδιωτικές επενδύσεις για εμπορική χρήση που τροφοδοτούν το μέλλον της. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η Morgan Stanley εκτιμά ότι ο τζίρος από την παγκόσμια διαστημική βιομηχανία ενδέχεται να αγγίξει σε 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια ή περισσότερο έως το 2040.
Στον πυρήνα αυτής της τεχνολογικής και επιχειρηματικής κούρσας δεν βρίσκεται τίποτα άλλο από την ανάγκη που φέρνει η σύγχρονη εποχή για πρόσβαση σε μεγάλο όγκο δεδομένων, σε πραγματικό χρόνο, χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς.