Ερευνητές: Η ΤΝ θα μπορεί να χειραγωγήσει τις διαδικτυακές κινήσεις των ανθρώπων
Shutterstock
Shutterstock

Ερευνητές: Η ΤΝ θα μπορεί να χειραγωγήσει τις διαδικτυακές κινήσεις των ανθρώπων

Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, τα εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για να χειραγωγήσουν το διαδικτυακό κοινό, ώστε να λάβει αποφάσεις - από το τι να αγοράσει μέχρι ποιον να ψηφίσει.

Η έρευνα υπογραμμίζει μια αναδυόμενη νέα αγορά για «ψηφιακά σήματα πρόθεσης» - γνωστή ως «οικονομία της πρόθεσης» - όπου οι βοηθοί της ΤΝ κατανοούν, προβλέπουν και χειραγωγούν τις ανθρώπινες προθέσεις και πωλούν αυτές τις πληροφορίες σε εταιρείες που μπορούν να επωφεληθούν από αυτές, σύμφωνα με τον Guardian.

Η οικονομία των προθέσεων προβάλλεται από τους ερευνητές του Κέντρου Leverhulme για το μέλλον της νοημοσύνης (LCFI) του Κέιμπριτζ ως διάδοχος της οικονομίας της προσοχής, όπου τα κοινωνικά δίκτυα κρατούν τους χρήστες αγκιστρωμένους στις πλατφόρμες τους και τους σερβίρουν διαφημίσεις.

Η οικονομία των προθέσεων περιλαμβάνει τεχνολογικές εταιρείες με Τεχνητή Νοημοσύνη που πωλούν στον πλειοδότη όσα γνωρίζουν για τα κίνητρά των χρηστών, από τα σχέδια διαμονής σε ένα ξενοδοχείο μέχρι τις απόψεις για έναν πολιτικό υποψήφιο.

«Θα πρέπει να αρχίσουμε να εξετάζουμε τον πιθανό αντίκτυπο που θα έχει μια τέτοια αγορά στις ανθρώπινες προσδοκίες, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων και δίκαιων εκλογών, του ελεύθερου Τύπου και του δίκαιου ανταγωνισμού στην αγορά, προτού γίνουμε θύματα των απρόβλεπτων συνεπειών της», σημειώνουν οι ερευνητές.

Δεδομένα πρόθεσης, συμπεριφοράς και ψυχολογίας

Η μελέτη ισχυρίζεται ότι τα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLM), η τεχνολογία που στηρίζει εργαλεία AI, όπως το chatbot ChatGPT, θα χρησιμοποιηθούν για να «προβλέπουν και να κατευθύνουν» τους χρήστες με βάση «δεδομένα πρόθεσης, συμπεριφοράς και ψυχολογίας».

Οι LLM θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στις προθέσεις των χρηστών σε πραγματικό χρόνο.

Ρωτώντας, για παράδειγμα, αν ένας χρήστης έχει σκεφτεί να δει μια συγκεκριμένη ταινία, - «έχεις σκεφτεί να δεις τον Spider-Man απόψε;». - καθώς και να κάνουν προτάσεις σχετικά με μελλοντικές προθέσεις, όπως για παράδειγμα να ρωτήσουν: «Ανέφερες ότι αισθάνεσαι καταπονημένη, να σου κλείσω το εισιτήριο για την ταινία που είχαμε συζητήσει;».

Η μελέτη θέτει ένα σενάριο, στο οποίο αυτά τα παραδείγματα «παράγονται δυναμικά», ώστε να ταιριάζουν με προσωπικές συμπεριφορές» και το «ψυχολογικό προφίλ» ενός χρήστη.

«Σε μια οικονομία πρόθεσης, μια LLM θα μπορούσε, με χαμηλό κόστος, να αξιοποιήσει τον τρόπο ομιλίας, τις πολιτικές απόψεις, το λεξιλόγιο, την ηλικία, το φύλο, τις προτιμήσεις και ούτω καθεξής ενός χρήστη, σε συνδυασμό με τις προσφορές, για να μεγιστοποιήσει την πιθανότητα επίτευξης ενός συγκεκριμένου στόχου (π.χ. να πουλήσει ένα εισιτήριο για μία ταινία)», αναφέρει η μελέτη.

Σε έναν τέτοιο κόσμο, ένα μοντέλο Τεχνητής Νοημοσύνης θα κατευθύνει και τις διαφημίσεις επιχειρήσεων.

Οι διαφημιστές θα μπορούν να χρησιμοποιούν εργαλεία δημιουργικής ΤΝ για να δημιουργούν προσαρμοσμένες διαδικτυακές διαφημίσεις, υποστηρίζει η έκθεση.

Αναφέρεται επίσης, το παράδειγμα ενός μοντέλου AI που δημιουργήθηκε από το Meta του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, με την ονομασία Cicero, το οποίο έχει επιτύχει την ικανότητα «ανθρώπινου επιπέδου» να παίζει το επιτραπέζιο παιχνίδι Diplomacy - ένα παιχνίδι που εξαρτάται από την εξαγωγή συμπερασμάτων και την πρόβλεψη των προθέσεων των αντιπάλων.

Τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης θα μπορούν να προσαρμόζουν τα αποτελέσματά τους ως απάντηση σε «ροές εισερχόμενων δεδομένων που δημιουργούνται από τους χρήστες», λέει η έρευνα, επικαλούμενη άλλες έρευνες που δείχνουν ότι τα μοντέλα μπορούν να συμπεράνουν προσωπικές πληροφορίες ανθρώπων, μέσω καθημερινών ανταλλαγών και ακόμη και να «κατευθύνουν» συζητήσεις προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερες από αυτά τα δεδομένα.

Η μελέτη θέτει στη συνέχεια, ένα μελλοντικό σενάριο, όπου η Meta θα δημοπρατεί στους διαφημιστές την πρόθεση ενός χρήστη να κάνει κράτηση σε εστιατόριο, πτήση ή ξενοδοχείο.

Αν και υπάρχει ήδη μια βιομηχανία που ασχολείται με την πρόβλεψη και την υποβολή προσφορών, τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης θα βελτιώσουν αυτές τις πρακτικές σε μια «ιδιαίτερα ποσοτικοποιημένη, δυναμική και εξατομικευμένη μορφή».

Η έρευνα αναφέρεται τέλος, και σε στελέχη εταιρειών που συζητούν για το πώς τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης θα είναι σε θέση να προβλέπουν τις προθέσεις και τις ενέργειες ενός χρήστη.

Και αναφέρει τον διευθύνοντα σύμβουλο του μεγαλύτερου κατασκευαστή τσιπ AI, τον Τζεν-Σουν Χουάνγκ της Nvidia, ο οποίος δήλωσε πέρυσι ότι τα μοντέλα «θα καταλάβουν ποια είναι η πρόθεσή σας, ποια είναι η επιθυμία σας, τι προσπαθείτε να κάνετε, δεδομένου του πλαισίου, και θα σας παρουσιάσουν τις πληροφορίες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο».