Οι τεχνολογικοί «κολοσσοί» των ΗΠΑ αντιμέτωποι με τη νέα νομοθεσία της ΕΕ
Shutterstock
Shutterstock

Οι τεχνολογικοί «κολοσσοί» των ΗΠΑ αντιμέτωποι με τη νέα νομοθεσία της ΕΕ

Οι μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο πρέπει να συμμορφωθούν με έναν νέο σαρωτικό ευρωπαϊκό νόμο που και τίθεται σε ισχύ την Παρασκευή (25/08) και επηρεάζει τα πάντα, από τη μετριοπάθεια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέχρι τη στοχευμένη διαφήμιση και τα πλαστά προϊόντα στο ηλεκτρονικό εμπόριο - με πιθανές επιπτώσεις στον υπόλοιπο κόσμο, όπως αναφέρει το CNN.

Τα πρωτοφανή μέτρα της ΕΕ για τις διαδικτυακές πλατφόρμες θα αφορούν εταιρείες όπως η Amazon, η Apple, η Google, η Meta, η Microsoft, το Snapchat και το TikTok, μεταξύ πολλών άλλων, αντανακλώντας μία από τις πιο ολοκληρωμένες και φιλόδοξες προσπάθειες των φορέων χάραξης πολιτικής οπουδήποτε να ρυθμίσουν τους τεχνολογικούς κολοσσούς μέσω νομοθεσίας. Θα μπορούσε να οδηγήσει σε πρόστιμα για ορισμένες εταιρείες και σε αλλαγές στο λογισμικό που επηρεάζουν τους καταναλωτές.

Οι κανόνες επιδιώκουν να αντιμετωπίσουν ορισμένες από τις σοβαρότερες ανησυχίες που έχουν εκφράσει τα τελευταία χρόνια οι επικριτές των μεγάλων τεχνολογικών πλατφορμών, όπως η διάδοση της παραπληροφόρησης και της παραπληροφόρησης - πιθανές βλάβες στην ψυχική υγεία, ιδίως των νέων - αλγοριθμικά «κενά» συνιστώμενου περιεχομένου και έλλειψη διαφάνειας- και η διάδοση παράνομων ή ψεύτικων προϊόντων σε εικονικές αγορές.

Παρόλο που ο νόμος της ΕΕ για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) ψηφίστηκε το 2022, οι εταιρείες είχαν μέχρι τώρα περιθώριο να προετοιμαστούν για την εφαρμογή του. Η ερχόμενη Παρασκευή σηματοδοτεί την άφιξη μιας σημαντικής προθεσμίας συμμόρφωσης - μετά την οποία οι τεχνολογικές πλατφόρμες με περισσότερους από 45 εκατ. χρήστες στην ΕΕ θα πρέπει να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις που προβλέπει ο νόμος.

Η ΕΕ αναφέρει, επίσης, ότι ο νόμος σκοπεύει «να δημιουργήσει ισότιμους όρους ανταγωνισμού για την προώθηση της καινοτομίας, της ανάπτυξης και της ανταγωνιστικότητας τόσο στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο». Η δράση αυτή ενισχύει τη θέση της Ευρώπης ως ηγέτη στον έλεγχο της ισχύος των μεγάλων αμερικανικών εταιρειών τεχνολογίας.

«Σκοτεινά μοτίβα»

Για όλες τις πλατφόρμες, όχι μόνο για τις μεγαλύτερες, η DSA απαγορεύει τη στοχευμένη διαφήμιση βάσει δεδομένων που απευθύνεται σε παιδιά, καθώς και τις στοχευμένες διαφημίσεις σε όλους τους χρήστες του διαδικτύου με βάση προστατευόμενα χαρακτηριστικά, όπως η πολιτική τοποθέτηση, ο σεξουαλικός προσανατολισμός και η εθνικότητα. Οι περιορισμοί ισχύουν για όλα τα είδη διαδικτυακών διαφημίσεων, συμπεριλαμβανομένης της εμπορικής διαφήμισης, της πολιτικής διαφήμισης και της διαφήμισης θεμάτων. (Ορισμένες πλατφόρμες είχαν ήδη θέσει τα τελευταία χρόνια περιορισμούς στη στοχευμένη διαφήμιση με βάση προστατευόμενα χαρακτηριστικά).

Ο νόμος απαγορεύει τα λεγόμενα «σκοτεινά μοτίβα», ή τη χρήση διακριτικών σχεδιαστικών ενδείξεων που μπορεί να αποσκοπούν στο να ωθήσουν τους καταναλωτές να δώσουν τα προσωπικά τους δεδομένα ή να λάβουν άλλες αποφάσεις που μπορεί να προτιμά μια εταιρεία. Ένα παράδειγμα σκοτεινού μοτίβου που αναφέρεται συνήθως από τις ομάδες καταναλωτών είναι όταν μια εταιρεία προσπαθεί να πείσει έναν χρήστη να επιλέξει την παρακολούθηση, τονίζοντας ένα κουμπί αποδοχής με έντονα χρώματα, ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζει την επιλογή να εξαιρεθεί από την παρακολούθηση, ελαχιστοποιώντας το μέγεθος της γραμματοσειράς ή την τοποθέτηση αυτής της επιλογής.

Ο νόμος απαιτεί επίσης από όλες τις διαδικτυακές πλατφόρμες να προσφέρουν τρόπους στους χρήστες να αναφέρουν παράνομο περιεχόμενο και προϊόντα και να προσφεύγουν κατά των αποφάσεων για τη συγκράτηση του περιεχομένου. Επίσης, να διευκρινίζουν τους όρους παροχής υπηρεσιών τους, με προσβάσιμο τρόπο.