Στα 4,4 τρισ. δολάρια αναμένεται να φθάσει η δαπάνη για αγορές καταναλωτικών αγαθών μέσω Διαδικτύου ως το τέλος του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε η Omdia.
Παράλληλα, το ποσόν αυτό αναμένεται να φθάσει στα 6,6 τρισ. δολάρια ως το 2029, με την αγορά των ΗΠΑ να συνεισφέρει στο 30% της ετήσιας παγκόσμιας κατανάλωσης, αγγίζοντας τα 2 τρισ. δολάρια.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Omdia, η αύξηση αυτή υπερβαίνει ακόμα και τον ρυθμό ανάπτυξης του τομέα των μέσων ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, ο οποίος από 1,07 τρισ. δολάρια το 2025 αναμένεται να φτάσει το 1,3 τρισ. το 2029. Η παραγωγή και κατανάλωση βίντεο κυριαρχεί σε αυτό το τοπίο, αποτελώντας το 70% των παγκόσμιων εσόδων. Εντυπωσιακή ανάπτυξη προβλέπεται, ακόμη, για το διαδικτυακό βίντεο (13%), τον κινηματογράφο (12%) και τα βιντεοπαιχνίδια (7%) μέσα στο 2025.
Όπως αναφέρεται στην ανάλυση της Omdia, η επιτάχυνση της διαδικτυακής κατανάλωσης δημιουργεί μεγάλες επιχειρηματικές ευκαιρίες, κυρίως μέσα από τη σύγκλιση περιεχομένου, εμπορίου και διαφήμισης. Με την εκρηκτική ανάπτυξη του ψηφιακού εμπορίου, οι μεγαλύτεροι λιανέμποροι προσαρμόζονται αναλόγως. Έτσι, η Amazon έχει, πλέον, ξεπεράσει τη Walmart ως ο μεγαλύτερος παγκόσμιος λιανέμπορος, υπογραμμίζοντας τη μετατόπιση προς το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Σε απάντηση, η Walmart υιοθετεί μια στρατηγική “digital-first”, επενδύοντας δυναμικά σε ψηφιακή διαφήμιση και τηλεοπτικές αγορές. Η πρόσφατη εξαγορά της Vizio από τον μεγαλύτερη εισηγμένη λιανεμπορική εταιρεία των ΗΠΑ, ενισχύει τη θέση της στον χώρο των συνδεδεμένων τηλεοράσεων (CTV), ενώ ήδη το 20% των εσόδων της προέρχεται από ψηφιακά κανάλια, με αυξανόμενη προοπτική.
Εκρηκτική η άνοδος στην Ελλάδα
Σε ό,τι αφορά την Ευρώπη και ειδικότερα τις ηλεκτρονικές αγορές στην Ελλάδα, το ποσοστό των Ελλήνων που πραγματοποιούν διαδικτυακές αγορές βρίσκεται στο 75%.
Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της Eurostat, παρότι η χώρα παραμένει πίσω από τον μέσο όρο της Ευρώπης, την τελευταία δεκαετία, συγκαταλέγεται στην ομάδα των χωρών εκείνων που σημείωσαν τη μεγαλύτερη άνοδο.
Το ποσοστό των ατόμων στην Ελλάδα που συνδέθηκαν στο διαδίκτυο το 2024 έφτασε το 87% και οι ηλεκτρονικές αγορές το 75% επιβεβαιώνοντας το γεγονός της στροφής του καταναλωτικού κοινού προς το συγκεκριμένο «κανάλι».
Αυτό που επισημαίνεται, όμως, είναι ότι το ποσοστό όσων συνδέθηκαν στο διαδίκτυο το προηγούμενο έτος παραμένει χαμηλό σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης αλλά και σε σχέση με την πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών.
Στην Ελλάδα όσοι συνδέθηκαν στο διαδίκτυο το 2024 έφτασαν το 87% όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης ήταν 94%. Μόλις σε 7 χώρες δε, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας (Βουλγαρία, Κροατία, Λιθουανία, Πορτογαλία, Βοσνία Ερζεγοβίνη, Τουρκία) το ποσοστό ήταν κάτω από το 90%. Αντίθετα, υπήρξαν και χώρες όπως η Δανία η Νορβηγία και η Ολλανδία όπου το ποσοστό των κατοίκων που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο φτάνει το 100%.
Σύμφωνα με την Eurostat, η άνοδος των online αγορών άρχισε να εντείνεται την τελευταία δεκαετία, ενώ στα χρόνια της πανδημίας η αύξηση ήταν εκρηκτική. Αρκεί να αναφερθεί ότι το 2014 ο μέσος όρος των χωρών της Ευρώπης που πραγματοποιούσαν online αγορές έφτανε μόλις το 59% έναντι του 77% το 2024. Σε αυτή την περίοδο μάλιστα η χώρα μας μαζί με πέντε ακόμα χώρες παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση.
Σε ό,τι αφορά τα είδη οι καταναλωτές μέσα στο 2024 αγόρασαν ηλεκτρονικά, είδη ένδυσης (συμπεριλαμβανομένων των αθλητικών ειδών), παπούτσια και αξεσουάρ, με το 45% των ατόμων να πραγματοποιούν αυτές τις αγορές τους τελευταίους 3 μήνες.
Ακολουθούν οι υπηρεσίες παραδόσεις φαγητού από εστιατόρια, αλυσίδες fast-food και υπηρεσίες catering (21%), καλλυντικά και προϊόντα ευεξίας (20%), καθώς και έπιπλα και αξεσουάρ σπιτιού ή είδη κηπουρικής (19%).
Ο αθλητικός εξοπλισμός (εξαιρουμένων των αθλητικών ειδών ένδυσης), τα βιβλία, τα περιοδικά, οι εφημερίδες και τα συμπληρώματα υγείας όπως οι βιταμίνες είχαν μερίδιο 16%.