Η εκμάθηση ξένων γλωσσών δεν είναι μόνο μια ισχυρή δεξιότητα, κυρίως στην εργασία, αλλά και μια ικανότητα του ανθρώπου να επικοινωνεί και να γνωρίζει άλλους, διαφορετικούς από αυτόν, ανθρώπους. Καθώς όμως τα εργαλεία μετάφρασης αναπτύσσονται εκθετικά, κυρίως λόγω της Δημιουργικής Τεχνητής Νοημοσύνης (Gen AI), προκύπτει ένα ερώτημα: θα αντικαταστήσει η τεχνολογία την ανάγκη εκμάθησης ξένων γλωσσών; Έχει πλέον νόημα να μαθαίνουμε μια ξένη γλώσσα;
Ο CEO της Babbel, η οποία ισχυρίζεται ότι είναι η πρώτη εφαρμογή εκμάθησης γλωσσών στον κόσμο, απαντάει ότι το AI «δεν θα καταστήσει την εκμάθηση γλωσσών παρωχημένη». Η εταιρεία δραστηριοποιείται στο χώρο της εκμάθησης ξένων γλωσσών από το 2007, προφέροντας σήμερα πάνω από 60.000 μαθήματα σε 15 γλώσσες, στοχεύοντας στις ανάγκες ιδιωτών αλλά και επιχειρήσεων. Έχει επίσης καθιερώσει μια ολιστική προσέγγιση στην εκμάθηση γλωσσών, η οποία συνδυάζει την αυτοεκμάθηση με online μαθήματα, που διδάσκονται από καθηγητές.
Η εταιρεία χρησιμοποιεί εδώ και καιρό την Τεχνητή Νοημοσύνη για να ενισχύσει τη διαδικασία εκμάθησης: από τη δημιουργία προσαρμοσμένου περιεχομένου και την ενεργοποίηση της αναγνώρισης ομιλίας έως την παρακολούθηση της προόδου των χρηστών και την ανάλογη προσαρμογή των μαθημάτων.
Εξατομίκευση
Μιλώντας στο thenextweb, ο Arne Schepker τόνισε ότι «η τεχνολογία μπορεί να υποστηρίξει οτιδήποτε σχετίζεται με την εξατομίκευση». Ένας τομέας με μεγάλες δυνατότητες είναι το περιεχόμενο. «Σκεφτείτε το περιεχόμενο που προσαρμόζεται στις ατομικές σας ανάγκες, τα πάθη σας, τα ενδιαφέροντά σας και το μαθησιακό σας στυλ», δήλωσε.
Μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι το εξατομικευμένο περιεχόμενο μπορεί πράγματι να βελτιώσει τα μαθησιακά αποτελέσματα στις γλώσσες και όχι μόνο.
«Υπάρχουν πολλές δυνατότητες για προηγμένους βοηθούς Τεχνητής Νοημοσύνης για τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι θα μπορούσαν όχι μόνο να τους βοηθήσουν να προετοιμάσουν τις τάξεις και το πρόγραμμα σπουδών τους, αλλά και να τους παρέχουν εξατομικευμένο feedback για τους μαθητές».
Στο πλαίσιο του οικοσυστήματος του Babbel, αυτοί οι βοηθοί θα παρακολουθούν και θα αναλύουν την πρόοδο του μαθητή κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, πριν έρθει στο μάθημα. Αυτό, με τη σειρά του, θα επέτρεπε στους εκπαιδευτικούς να προσαρμόζονται ταχύτερα στις ανάγκες των μαθητών και να επικεντρώνονται περισσότερο στη διαχείριση της δυναμικής της κοινωνικής αλληλεπίδρασης - ένα κρίσιμο βήμα για την κατανόηση μιας ξένης γλώσσας.
Δάσκαλος «άβαταρ»
Σύμφωνα με τον Schepker, η GenAI μπορεί να παίξει έναν «ενδιάμεσο» ρόλο: επιτρέπει την εξάσκηση στην ομιλία χωρίς πραγματικό -άνθρωπο- ακροατή. «Φανταστείτε κάτι σαν έναν «δάσκαλο-άβαταρ» με τον οποίο εξασκείστε σε νέο λεξιλόγιο, γραμματική ή ένα θέμα για να επαναλάβετε όσα έχετε μάθει κατά τη διάρκεια της εβδομάδας - όπως όταν κάνετε εργασίες για το σπίτι».
Παράλληλα με το προφανές πλεονέκτημα της ύπαρξης περισσότερων εργαλείων, ένα άλλο πιθανό πλεονέκτημα είναι η αποτελεσματικότερη κατανομή του χρόνου των καθηγητών, ενώ βοηθάει τους μαθητές να ξεπεράσουν το άγχος να μην κάνουν λάθος.
Σύμφωνα με το TNW, μελέτες έχουν δείξει ότι η εξάσκηση σε εφαρμογές κινητών τηλεφώνων μειώνει το άγχος, ειδικά όταν πρόκειται για την προφορά.
Ανθρώπινος παράγοντας
Σύμφωνα με τον Schepker, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να παρέχει νέες μεθόδους εκμάθησης αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ίδια την εκμάθηση γλωσσών. «Το να μιλάμε γλώσσες είναι κάτι ανθρώπινο», λέει. «Και όσο θέλουμε να συνομιλούμε με έναν άλλο άνθρωπο, θα συνεχίσουμε να μαθαίνουμε».
Τα οφέλη της εκμάθησης ξένων γλωσσών και της πολυγλωσσίας είναι πράγματι ζωτικής σημασίας τόσο για την κοινωνία όσο και για τα άτομα - ιδίως σε έναν ολοένα και πιο παγκοσμιοποιημένο κόσμο. Έρευνες δείχνουν ότι η εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας ενισχύει τη συνολική λειτουργία του εγκεφάλου και βελτιώνει την προσοχή, τη μνήμη, τη συγκέντρωση και διάφορες άλλες γνωστικές δεξιότητες.
Πολυάριθμες μελέτες έχουν επίσης συνδέσει την εκμάθηση γλωσσών με βελτιωμένες ακαδημαϊκές επιδόσεις, αυξημένη δημιουργικότητα και επικοινωνιακές δεξιότητες.
Πηγή: thenextweb