Οι οργισμένες αντιδράσεις των χρηστών, που έφτασαν ακόμη και σε μαζικές απεγκαταστάσεις, αλλά και η «στροφή» σε ανταγωνιστικές υπηρεσίες ανάγκασαν την πλατφόρμα ανταλλαγής μηνυμάτων WhatsApp να ανακοινώσει ότι θα καθυστερήσει τις αμφιλεγόμενες αλλαγές στην πολιτική απορρήτου της.
Η εφαρμογή των προγραμματισμένων αλλαγών θα αναβληθεί για τις 15 Μαΐου (από τις 8 Φεβρουαρίου αρχικά) για να δοθεί στους χρήστες περισσότερος χρόνος «ώστε να κατανοήσουν τις ενημερώσεις στους όρους», εξήγησε η εταιρεία σε μια ανάρτησή της.
«Μεταθέτουμε για το μέλλον την ημερομηνία, στην οποία θα ζητηθεί από τον κόσμο να μελετήσει και να αποδεχθεί τους όρους. Δεν θα υπάρξει καμία αναστολή ή διαγραφή χρηστών στις 8 Φεβρουαρίου. Θα προβούμε επίσης σε περισσότερες ενέργειες για να ξεκαθαρίσουμε την παραπληροφόρηση γύρω από το πως δουλεύει η ιδιωτικότητα και η ασφάλεια στο WhatsApp», ανέφερε η υπηρεσία σε μία ανάρτηση σε blog.
Στο μεταξύ όμως το «κακό» είχε γίνει. Το θέμα αναδείχθηκε με τεράστιους τίτλους από μέσα ενημέρωσης και προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στα κοινωνικά δίκτυα.
H προτροπή του ιδρυτή της Tesla, Έλον Μασκ προς τους χρήστες να στραφούν στο Signal, μια μικρότερη αλλά πιο ασφαλή εναλλακτική υπηρεσία ανταλλαγής μηνυμάτων, προκάλεσε μαζική έξοδο από την γνωστή πλατφόρμα, η οποία σε λίγες ώρες έχασε εκατομμύρια χρήστες.
Τι είχε συμβεί; Το αρχικό σχέδιο του WhatsApp απαιτούσε από τους χρήστες της εφαρμογής να συμφωνήσουν στη νέα πολιτική απορρήτου ως τις 8 Φεβρουαρίου, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα οδηγούσε στο κλείσιμο των λογαριασμών τους. Η ανακοίνωση αυτή σε συνδυασμό με την είδηση ότι το WhatsApp συνεργάστηκε με το Facebook σε νέες «ολοκληρωμένες λύσεις», χωρίς συγκεκριμένη αναφορά στο πως θα γίνεται ο διαμοιρασμός των δεδομένων, ήταν η «σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι», οδηγώντας στα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω.
Ουσιαστικά, όπως αναφέρουν ειδικοί του χώρου, το Whatsapp χειρίστηκε λάθος το ζήτημα επικοινωνιακά. Αυτό γιατί οι επερχόμενες αλλαγές δεν αφορούν τους απλούς χρήστες και τα groups, αλλά όσους έχουν αλληλεπιδράσεις με λογαριασμούς WhatsApp Business. «Η Facebook ουσιαστικά θα συλλέγει κάποια επιπλέον δεδομένα που αφορούν καθαρά και μόνο αυτές τις αλληλεπιδράσεις με επιχειρήσεις και τις διαφημίσεις που προβάλλουν» σημειώνουν αναλυτές στο περιοδικό Verge, οι οποίοι προσθέτουν «η κοινή χρήση των δεδομένων του δεν έχει αλλάξει πραγματικά, το επίπεδο ασφάλειάς του επίσης, ενώ εξακολουθεί να παραμένει η μεγαλύτερη διαθέσιμη κρυπτογραφημένη end-to-end πλατφόρμα».
Στην Ευρώπη, δε τα πράγματα είναι διαφορετικά, καθώς ο κανονισμός GDPR περιορίζει τη χρήση δεδομένων χρηστών από το WhatsApp και έτσι η εφαρμογή δεν κοινοποιεί τα στοιχεία αυτά στο Facebook.
Εν τούτοις, η καρδιά του προβλήματος είναι η εμπιστοσύνη (ή η έλλειψή της) στο Facebook, στο οποίο ανήκει το Whatsapp. Ως γνωστόν ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει ένα περιβόητο ιστορικό στο θέμα της ψηφιακής προστασίας προσωπικών δεδομένων. Tο κοινωνικό δίκτυο έχει επανειλημμένα προσπαθήσει να ξεκαθαρίσει ότι η αναθεωρημένη πολιτική του WhatsApp δεν θα επιφέρει ουσιαστικές αλλαγές για τους χρήστες που συνομιλούν με φίλους ή με την οικογένεια. Αλλά πολλοί είναι αυτοί που αρνούνται να αποδώσουν στο Facebook το τεκμήριο της αθωότητας.
«Θα πρέπει να περιμένουμε να δούμε αν το WhatsApp μπορεί να ξεκαθαρίσει τη σύγχυση και να ξανακερδίσει τους χρήστες του» επισημαίνει το Verge.
Το πραγματικό πρόβλημα σύμφωνα με αναλυτές είναι το Facebook το οποίο έχει μια πιο μακροπρόθεσμη φιλοδοξία, να ενσωματώσει πλήρως τις εφαρμογές των WhatsApp, Messenger και Instagram. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που αμερικανικές πολιτείες και η ομοσπονδιακή επιτροπή τηλεπικοινωνιών ζήτησαν μέσω αγωγής το «σπάσιμο» του facebook και την εκχώρηση των δραστηριοτήτων Whatsapp και Instagram.