Μια πιθανή απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ γίνεται ολοένα και πιο ορατή, μετά την απόφαση ομοσπονδιακού δικαστηρίου να επικυρώσουν τον νέο νόμο που θα μπορούσε να οδηγήσει στην απαγόρευση της πλατφόρμας μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου.
Η ενδεχόμενη απαγόρευση θα μπορούσε να επιβαρύνει τις σχέσεις ΗΠΑ - Κίνας την ώρα που ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ετοιμάζεται να αναλάβει τα καθήκοντά του στις 20 Ιανουαρίου.
Η TikTok δήλωσε ότι θα ασκήσει τώρα έφεση στο Ανώτατο Δικαστήριο, το οποίο θα μπορούσε να επιλέξει να ασχοληθεί με την υπόθεση ή να αφήσει την απόφαση του περιφερειακού δικαστηρίου της Ουάσινγκτον να ισχύσει.
«Το Ανώτατο Δικαστήριο έχει καθιερωμένο ιστορικό στην προστασία του δικαιώματος των Αμερικανών στην ελευθερία του λόγου και αναμένουμε ότι θα πράξει ακριβώς αυτό σε αυτό το σημαντικό συνταγματικό ζήτημα», δήλωσε η εταιρεία.
Η TikTok θα προσβλέπει επίσης στον Τραμπ, ο οποίος έχει αναδειχθεί σε απίθανο σύμμαχο, υποστηρίζοντας ότι μια απαγόρευση θα ωφελούσε κυρίως τις πλατφόρμες της Meta που ανήκουν στον Μαρκ Ζούκερμπεργκ.
Η στάση του Τραμπ αντανακλά ευρύτερες συντηρητικές επικρίσεις κατά της Meta για την υποτιθέμενη καταστολή του δεξιού περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης του Τραμπ από το Facebook μετά την εξέγερση στο Καπιτώλιο στις 6 Ιανουαρίου 2021.
Η κυβέρνηση των ΗΠΑ ισχυρίζεται ότι το TikTok επιτρέπει στο Πεκίνο να συλλέγει δεδομένα και να κατασκοπεύει τους χρήστες. Λέει επίσης ότι το TikTok είναι ένας αγωγός για τη διάδοση προπαγάνδας, αν και η Κίνα και ο ιδιοκτήτης της εφαρμογής ByteDance αρνούνται σθεναρά αυτούς τους ισχυρισμούς.
Ο νόμος, που υπογράφηκε από τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν τον Απρίλιο, θα μπλοκάρει το TikTok από τα καταστήματα εφαρμογών και τις υπηρεσίες φιλοξενίας ιστοσελίδων των ΗΠΑ, εκτός εάν η ByteDance πουλήσει την πλατφόρμα έως τις 19 Ιανουαρίου.
Ενώ αναγνώρισε ότι «170 εκατομμύρια Αμερικανοί χρησιμοποιούν το TikTok, για να δημιουργούν και να βλέπουν όλα τα είδη της ελεύθερης έκφρασης», η τριμελής επιτροπή δικαστών υποστήριξε ομόφωνα την προϋπόθεση του νόμου ότι η απεμπλοκή του από τον έλεγχο της Κίνας «είναι απαραίτητη για την προστασία της εθνικής μας ασφάλειας».
Διαπίστωσαν ότι ο νόμος δεν παρεμπόδιζε την ελευθερία του λόγου, καθώς «δεν είχε θεσμικό στόχο την καταστολή συγκεκριμένων μηνυμάτων ή ιδεών».
Οι δικαστές διαφώνησαν, επίσης, με την ιδέα ότι λιγότερο δραστικές εναλλακτικές λύσεις από την πώληση από την ByteDance θα έλυναν τα ζητήματα ασφαλείας.
«Το συμπέρασμα αυτό υποστηρίζεται από άφθονα στοιχεία ότι ο νόμος είναι το λιγότερο περιοριστικό μέσο για την προώθηση των επιτακτικών συμφερόντων εθνικής ασφάλειας της κυβέρνησης», ανέφεραν οι δικαστές στη γνωμοδότησή τους.
Η θέση του Τραμπ σηματοδοτεί μια αντιστροφή από την πρώτη θητεία του Τραμπ, όταν προσπάθησε να απαγορεύσει το TikTok για παρόμοιες ανησυχίες ασφαλείας.
Εκείνη η προσπάθεια κόλλησε στα δικαστήρια, όταν ένας ομοσπονδιακός δικαστής αμφισβήτησε τον τρόπο με τον οποίο η κίνηση θα επηρέαζε την ελευθερία του λόγου και μπλόκαρε την πρωτοβουλία.
Ο πρόσφατα διορισμένος από τον Τραμπ τσάρος τεχνολογικής πολιτικής Ντέιβιντ Σακς αντιτίθεται, επίσης, στην απαγόρευση ως κυβερνητική υπερβολή.
Σανίδα σωτηρίας για τον Τραμπ
Η στροφή του Τραμπ συμπίπτει με τη σύνδεσή του με τον Τζεφ Γιας, έναν σημαντικό δωρητή των Ρεπουμπλικανών με επενδύσεις στην ByteDance.
«Ο Ντόναλντ Τραμπ θα μπορούσε να αποτελέσει σανίδα σωτηρίας για το TikTok μόλις αναλάβει τα καθήκοντά του, αλλά το να σταματήσει την επιβολή της απαγόρευσης είναι πιο εύκολο να ειπωθεί παρά να γίνει», δήλωσε η επικεφαλής αναλύτρια της Emarketer Jasmine Enberg.
«Και ακόμη και αν καταφέρει να σώσει το TikTok, έχει ήδη αλλάξει στάση απέναντι στην εφαρμογή και δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι δεν θα το κυνηγήσει αργότερα».
Ο εκλεγμένος πρόεδρος εγκαινίασε τον δικό του λογαριασμό στο TikTok τον Ιούνιο, αποκτώντας 14,6 εκατομμύρια οπαδούς, αλλά δεν έχει δημοσιεύσει από την ημέρα των εκλογών.
Παρά την αβεβαιότητα, η παρουσία του TikTok στις ΗΠΑ συνεχίζει να αυξάνεται. Η πλατφόρμα ανέφερε πωλήσεις 100 εκατομμυρίων δολαρίων τη Μαύρη Παρασκευή για το νέο της εγχείρημα αγορών και η Emarketer προβλέπει ότι τα διαφημιστικά έσοδα στις ΗΠΑ θα φτάσουν τα 15,5 δισεκατομμύρια δολάρια το επόμενο έτος, αντιπροσωπεύοντας το 4,5% των συνολικών δαπανών ψηφιακής διαφήμισης στη χώρα.
Ωστόσο, η Enberg προειδοποίησε ότι μια απαγόρευση θα αναστατώσει σημαντικά το τοπίο των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης, ωφελώντας τις Meta, YouTube και Snap, ενώ θα βλάψει τους δημιουργούς περιεχομένου και τις μικρές επιχειρήσεις που εξαρτώνται από το TikTok.