Με ποιούς τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί η Δυσγραφία;

Με ποιούς τρόπους μπορεί να αντιμετωπιστεί η Δυσγραφία;

Της Ιωάννας Δημητριάδου*

Η Δυσγραφία είναι μια σοβαρή μαθησιακή δυσκολία που αφορά το κομμάτι της γραφής. Ο θεραπευτής που είναι αρμόδιος για την αντιμετώπισή της είναι ο Εργοθεραπευτής, ο οποίος συνεργάζεται με τον Ειδικό Παιδαγωγό, υπεύθυνο για την αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών του παιδιού με δυσγραφία.

Τα πρώτα βήματα της αντιμετώπισης της Δυσγραφίας:

  • Μολύβια με μαλακή μύτη και με ένα μαξιλαράκι στο κάτω μέρος του (FB 4).
  • Στυλό με τη γόμα στο καπάκι.
  • Σωστό πιάσιμο του μολυβιού (πιάνω το μολύβι ,με τον αντίχειρα, δείκτη, μεσαίο δάχτυλο –δίνουμε μια εικόνα).
  • Σωστή θέση χαρτιού (φτιάχνουμε πάνω στο θρανίο μια γραμμή περίπου 45 μοιρών υπό γωνία, τοποθετούμε το χαρτί και ζητάμε από το παιδί να ξεκινήσει το γράψιμο, χωρίς να βγάλει το χαρτί από τη γραμμή. Το χαρτί είναι ελαφρώς λοξά με τη δεξιά γωνία).
  • Σωστή θέση καρέκλας (ευθύγραμμος κορμός, οι πήχεις ακουμπούν στο τραπέζι και οι αγκώνες σχηματίζουν γωνία 90ο).
  • Μερικές ενδεικτικές ασκήσεις για την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, σε αρχικό στάδιο:
  • Γίνονται ασκήσεις πρώτης γραφής. Αν το παιδί είναι αριστερόχειρας, στο internet υπάρχουν κάποια φύλλα εργασιών, τα οποία είναι κατάλληλα για την γραφή των γραμμάτων σε αριστερόχειρα παιδιά.
  • Φτιάχνουμε διάφορα γεωμετρικά σχήματα με διακεκομμένες γραμμές και ζητάμε από το παιδί να τις περάσει με το κόκκινο μολύβι, χωρίς να βγει από τις γραμμές. Στο internet υπάρχουν παιχνίδια όπου το παιδί ακολουθώντας τις οδηγίες, μπορεί να φτιάξει τρισδιάστατα γεωμετρικά σχήματα.
  • Σχεδιάζουμε σε λευκό χαρτί τρισδιάστατα κεφαλαία και μικρά γράμματα της αλφαβήτου και τα κόβουμε. Το παιδί χρωματίζει τα κεφαλαία γράμματα με κάποιο σκούρο χρώμα, για να τα ξεχωρίσει από τα πεζά.
  • Το παιδί χρωματίζει τα μικρά γράμματα της αλφαβήτου με κάποιο ανοιχτό χρώμα, χωρίς να βγει από το κενό.
  • Το παιδί παίρνει τα μικρά γράμματα της αλφαβήτου, βάζει κόλλα στο εσωτερικό τους και τα γεμίζει με χάντρες, φακές ή φασόλια. Τα περνάει με το δάχτυλο από πάνω, προφέροντας τους ήχους τους.
  • Παίρνουμε τα χάρτινα μικρά γράμματα της αλφαβήτου, με μια βελόνα τρυπάμε το εξωτερικό τους σχήμα και ζητάμε από το παιδί να περάσει το σχήμα τους με μαλλί πλεξίματος.
  • Φτιάχνουμε τις λέξεις, τις οποίες μαθαίνει το παιδί, με πλαστελίνη ή πηλό και του ζητάμε να κάνει το ίδιο.
  • Βάζουμε το παιδί να αντιγράφει, καθημερινά, μία με δύο προτάσεις πάνω σε έντονες γραμμές τετραδίου, βάζοντας από κάτω ένα χάρακα για να μην ξεφεύγει. Αν δυσκολεύεται, μπορεί να γράφει μέσα σε πλαίσιο τετραγώνου.
  • Γράφουμε κάποιες λέξεις ή προτάσεις με κίτρινο χρώμα και ζητάμε από το παιδί να τα περάσει από πάνω με ένα λεπτό μαύρο μαρκαδόρο.
  • Μαθαίνουμε στο παιδί να γράφει στον αέρα, στην πλάτη του ενήλικα, σε άμμο, με αφρό πάνω σε τζάμι, σε μαλακή πετσέτα ή σε χαλί. Κάθε φορά που το κάνει, θα πρέπει να χρησιμοποιεί έντονα το χέρι του, ώστε να αισθάνεται τη γραφή.
  • Εκπαιδεύουμε το παιδί σε φύλλα εργασίας που περιέχουν λαβύρινθους, κρυπτόλεξα και σταυρόλεξα.
  • Η γραφή είναι μια δραστηριότητα η οποία απαιτεί μεγάλη υπομονή και χρόνο. Είναι, όμως, μια πολύ σημαντική και απαραίτητη δεξιότητα.

*Η κα. Ιωάννα Δημητριάδου είναι Ειδική Παιδαγωγός σε θέματα Δυσλεξίας και Μαθησιακών Δυσκολιών


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:
Βλάχος, Φίλιππος Μ. (1998). Αριστεροχειρία: μύθοι και πραγματικότητα, Ελληνικά Γράμματα
Levy, J. (1976). A review of evidence for a genetic component in handedness. Behavior Genetics, 6, 429-453
Lezak, M. (1995). Neuropsychological Assessment. New York: Oxford University.
Berninger, V. & Wolf, B. (2009): Teaching Students with
Dyslexia and Dysgraphia.
Johnson, D. (1991): Written Language