Περισσότερα από 140 έργα, κυρίως ζωγραφικά, φέρνει η φθινοπωρινή δημοπρασία του Βέργου στο τέλος Σεπτεμβρίου (διαδικτυακά 27/9). Πρόκειται για μοναδικές συνθέσεις επώνυμων δημιουργών που οι τιμές τους κυμαίνονται από 200 έως 4.000 ευρώ χωρίς την προμήθεια του οίκου. Αυτή η πρώτη πώληση της σεζόν είναι ένα καλό «ζέσταμα» για τις μεγάλες δημοπρασίες που πρόκειται να ακολουθήσουν.
Είναι όμως και μία καλή ευκαιρία να δούμε που στέκονται στην ελληνική αγορά της τέχνης οι ζώντες καλλιτέχνες οι οποίοι έχουν αρχίσει να απασχολούν, στα σοβαρά, τους συλλέκτες. Μπορεί δηλαδή η εν λόγω δημοπρασία να απευθύνεται στο ευρύ κοινό λόγω των χαμηλών τιμών στα προσφερόμενα έργα, ωστόσο οι υπογραφές που μαγνητίζουν δεν πρόκειται να περάσουν απαρατήρητες από τους υποψιασμένους αγοραστές. Είδαμε προσεκτικά τον ψηφιακό κατάλογο και ξεχωρίσαμε δέκα λαχνούς για την αρχική τους τιμή όσο και για την υπογραφή τους από το παρελθόν ως τις μέρες μας.
Στις τελευταίες πωλήσεις, η ζωγραφική του Χρήστου Καγκαρά δεν περνά αδιάφορη στους εγχώριους συλλέκτες. Αντιθέτως, οι χαμηλές τιμές (γύρω στα 500 ευρώ) την κάνουν εξαιρετικά ελκυστική και φαίνεται πως έχουν δημιουργήσει ένα κοινό που σταθερά ανεβάζει τις τιμές των έργων του. Στη φθινοπωρινή δημοπρασία την προσοχή μας τράβηξε το διπλό έργο με τίτλο «Πανηγύρι» που ο Καγκαράς φιλοτέχνησε με διαφορά ενός χρόνου (το 1971 και 1972 αντίστοιχα). Σε διάσταση 50x40, τα δύο λάδια μαζί βγαίνουν στην τιμή των 600 ευρώ (λαχνός 61).
Χρήστος Καγκαράς, «Πανηγύρι» (δίπτυχο)
Όσοι αγαπούν το έργο του Καγκαρά, θα λατρέψουν το «περίπτερο» της Σοφίας Καλογεροπούλου. Από τα πιο όμορφα έργα της πώλησης, ο λαχνός 121 προσφέρεται στην ίδια τιμή, δηλαδή στα 600 ευρώ. Κατά την εκτίμησή μας, οι άνθρωποι του οίκου έβαλαν χαμηλά την τιμή εκκίνησης, καθιστώντας το μια πραγματική ευκαιρία.
Σοφία Καλογεροπούλου, «Περίπτερο»
Ευκαιρία μοιάζει και το άτιτλο έργο της Ηούς Αγγελή, επίσης στα 600 ευρώ (λαχνός 139). Δεν είναι πολλά τα έργα της ζωγράφου που έχουν περάσει από τη δευτερογενή αγορά και τον Βέργο. Η συγκεκριμένη σύνθεση δεν φέρει χρονολογία, αλλά πρέπει να ανήκει στα πρώτα της έργα, τότε που η Αγγελή ζωγράφιζε ανθρώπους και ζώα. Τα τελευταία χρόνια η ζωγράφος συνεργάζεται με την γκαλερί Ζουμπουλάκη και το έργο της ολοένα κερδίζει θέση σε σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Έργο της Ηούς Αγγελή
Το 1987 ο Νίκος Κεσσανλής είχε ήδη αρχίζει να αφήνει το στίγμα του ως καθηγητής στην ΑΣΚΤ και ετοιμαζόταν για την έκθεση που θα παρουσίαζαν με τον Κανιάρη στην Μπιενάλε της Βενετίας. Μια μικρή σε μέγεθος υδατογραφία μπορεί να μοιάζει με παιχνίδι στα χέρια του καλλιτέχνη, το γεγονός όμως ότι φέρει την υπογραφή του κάνει την «ανδρική μορφή» έργο ολοκληρωμένο. Ο λαχνός 78 προσφέρεται στα 600 ευρώ.
Νίκος Κεσσανλής, «ανδρική μορφή»
Πρόσφατα παρουσίασε έκθεση στην Αθήνα. Παρότι δε ζει στην Ελλάδα, ο Φίλιπ Τάρλοου παραμένει μια φωνή συνδεδεμένη με την ελληνική ζωγραφική όπως εκφράστηκε από σπουδαίους δασκάλους σαν τον Τσαρούχη. Στα νεοκλασικά σπίτια, όμως, ο ζωγράφος δεν προσπάθησε να μιμηθεί το βλέμμα του Τσαρούχη. Εκεί, έβαλε την ψυχή του. Το φως από το «καφενείο στην Κηφισιά» αχνοφέγγει με μεγάλη ένταση (λαχνός 111, τιμή 1000 ευρώ).
Φίλιπ Τάρλοου, «Καφενείο στην Κηφισιά»
Οι τίτλοι στα έργα του Σακαγιάν δεν είναι μόνο ευφάνταστοι. Κινητοποιούν το βλέμμα του θεατή, του φωνάζουν και τον τραβολογούν μπροστά στο έργο, ακόμη κι αυτόν που του είναι ξένη η τέχνη. «Ο φρικαρισμένος κύριος με το παπιγιόν», κι αν ακόμη δεν έφερε αυτόν τον τίτλο, πάλι θα είχε στραμμένα επάνω του τα φώτα της πώλησης. Ένα πορτρέτο του 1984 που δείχνει τη δύναμη του ζωγράφου, σε τιμή εξαιρετικά χαμηλή (1200 ευρώ, λαχνός 132).
Εδουάρδος Σακαγιάν, «Ο φρικαρισμένος κύριος με το παπιγιόν»
Όσοι βλέπουν στην τέχνη επενδυτική ευκαιρία, τότε με βεβαιότητα γνωρίζουν το όνομα του Παύλου. Ο μεγάλος δάσκαλος του χαρτιού κατόρθωσε να καθιερωθεί με το μικρό του όνομα στο εξωτερικό και, μετά τον θάνατό του, εξακολουθεί να συγκινεί το διεθνές κοινό. Η άτιτλη σύνθεση με τα κύματα δείχνει τον τρόπο του Παύλου, δείχνει όμως και κάτι πιο σημαντικό: πώς το βλέμμα του μάστορα φτιάχνει κάτι από το τίποτα. Μια θάλασσα που γίνεται μεγάλη χάρη στη λιτότητά της (τιμή 1200 ευρώ, λαχνός 76).
Παύλος, έργο χωρίς τίτλο
Στα δυνατά ονόματα της δημοπρασίας και ο Φασιανός. Ένα τύπωμα σε κεραμικό μας συστήνει «το φάντασμα της όπερας» και, παρά το μικρό του μέγεθος (20x20 εκ.), είναι ένα έργο μοναδικό που έχει όλη τη ζωντάνια και το χιούμορ του δημιουργού (τιμή 1200 ευρώ, λαχνός 101).
Αλέκος Φασιανός, «Το φάντασμα της όπερας»
Επηρεασμένος από το δίδαγμα του Κόντογλου, ο Ράλλης Κοψίδης δίνει ένα τοπίο ελληνικό, ποτισμένο από το γαιώδες χρώμα και τη σχηματοποίηση των γραμμών. Ο ζωγράφος δεν έχει βρει τη θέση που του αναλογεί στα εικαστικά μας πράγματα και οι τιμές των έργων του είναι σχετικά χαμηλές. Υπογεγραμμένο το 1973, το συγκεκριμένο λάδι προσφέρεται στα 1500 ευρώ (λαχνός 73).
Ράλλης Κοψίδης, «Τοπίο με βουνά»
Την ομάδα των επιλογών μας κλείνει μια σύνθεση του Γιάννη Κόττη, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει γίνει κυριολεκτικά περιζήτητος. Ο πίνακας με τον τίτλο που δεν αφήνει και πολλά στη φαντασία του θεατή («Η αλεπού και σκαντζόχοιρος»), φιγουράρει στις επιλογές του οίκου και αν δεν τον πάρουν είδηση οι θαυμαστές του ζωγράφου, βγαίνει σε καλή τιμή (2.000 ευρώ, λαχνός 126).
Γιάννης Κόττης, «Αλεπού και σκαντζόχοιρος»
Λεπτομέρειες από την πώληση και τα έργα του καταλόγου μπορείτε να βρείτε εδώ.