Η ιδέα δοκιμάστηκε με επιτυχία και πλέον έγινε θεσμός. Τι πρέπει να κάνουν οι φιλότεχνοι που αποζητούν έργα, χωρίς να βάλουν το χέρι βαθιά στην τσέπη; Ο οίκος Βέργος μηχανεύτηκε μια ενδιάμεση λύση, που διευκολύνει τους βέρους λάτρεις της τέχνης και τους νέους συλλέκτες. Καθιέρωσε δημοπρασίες με σημαντικές υπογραφές καλλιτεχνών σε ιδιαίτερα προσιτές τιμές που ξεκινούν από 200 ευρώ. Οι φιλότεχνοι και όσοι ξεκινούν συλλεκτική δραστηριότητα έχουν την ευκαιρία έτσι να αποκτήσουν πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά και διακοσμητικά αντικείμενα από καταξιωμένους δημιουργούς, καθώς ο αθηναϊκός οίκος δίνει χείρα βοηθείας σε όσους παραδέχονται ότι έχουν καλλιτεχνικές ευαισθησίες, αλλά δεν ξέρουν πώς να κάνουν το πρώτο βήμα.
Στη δημοπρασία του Μαρτίου (13/3), ο Βέργος συγκεντρώνει 136 έργα από ποικίλα είδη τέχνης κι από διαφορετικές γενιές καλλιτεχνών. Ξεφυλλίζοντας ψηφιακά τον κατάλογο, επιλέξαμε και σας παρουσιάζουμε επτά λαχνούς, που πιστεύουμε ότι κάνουν τη διαφορά λαμβάνοντας υπόψη την αρχική τιμή, την ποιότητα του έργου, την περίοδο κατά την οποία φιλοτεχνήθηκε και την υπογραφή του δημιουργού.
Στο ξεκίνημα της πώλησης το βλέμμα μας πέφτει στο «Ποντικονήσι» του Κερκυραίου Άγγελου Γιαλλινά (1857 - 1939). Πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους Έλληνες υδατογράφους, που δημιούργησε στο είδος του σχολή. Με σπουδές στη Ρώμη, τη Νάπολη και τη Βενετία, επέλεξε τη γενέτειρά του ως τόπο μόνιμης κατοικίας, όπου ίδρυσε καλλιτεχνικό σχολείο. Παρουσίασε μεγάλη εκθεσιακή δραστηριότητα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, συνδυάζοντας έτσι και τη μεγάλη του αγάπη για τα ταξίδια, γεγονός που επιβεβαιώνεται από πολυάριθμες επισκέψεις στην Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία, την Κωνσταντινούπολη, την Αίγυπτο.
Μικρό σε μέγεθος (16x32 εκ.), αλλά μεγάλο σε μαστοριά, το Ποντικονήσι αποτυπώνει με διαύγεια την αγάπη του δημιουργού για τον τόπο του. Προσφέρεται με αρχική τιμή 500 ευρώ (λαχνός 3).
Άγγελος Γιαλλινάς, «Ποντικονήσι»
Με διαύγεια αλλά και χρωματική ευαισθησία που είναι αξεδιάλυτη από το στέρεο σχέδιο, αποδίδει ένα ιστορικό ξωκλήσι της πρωτεύουσας ο Paul Bret (λαχνός 33). Μια εικόνα από την παλιά Αθήνα που μεταφέρει τον παλμό της πόλης μέσα στο αττικό φως (45x53 εκ.). «Η εκκλησία των αγίων Θεοδώρων» βγαίνει με αρχική τιμή τα 800 ευρώ.
Paul Bret, «Η εκκλησία των αγίων Θεοδώρων»
Τέσσερεις επιζωγραφισμένες pollaroids του Γιάννη Ψυχοπαίδη από το 1982 προσφέρονται στα 1.200 ευρώ (λαχνός 117). Πρόκειται για πίνακες ζωγραφικής σε μικρή διάσταση που μετέτρεψαν τη δημοφιλή έγχρωμη φωτογραφία της περιόδου σε σύγχρονο καλλιτεχνικό εργαλείο. Ο Ψυχοπαίδης χρησιμοποιεί ως πρόσχημα τη φωτογραφική αποτύπωση προκειμένου να εκφράσει με εξπρεσιονιστική διάθεση αξίες ζωγραφικές. Αυτή η δουλειά άφησε το αποτύπωμά της βαθύ στα εικαστικά μας πράγματα, επηρεάζοντας τη νεότερη γενιά των ζωγράφων μας.
Eπιζωγραφισμένες pollaroids του Γιάννη Ψυχοπαίδη
Από τα ονόματα που δεν περνούν απαρατήρητα τόσο στις εγχώριες όσο και στις δημοπρασίες του εξωτερικού με έργα ελληνικού ενδιαφέροντος, είναι αυτό του Απόστολου Γεωργίου. Το «πλοίο» φεύγει, συμπληρώνουμε εμείς, μοιάζει με σπουδή και είναι φιλοτεχνημένο με μολύβι, τέμπερα και στυλό σε χαρτί (λαχνός 124). Παρά το μικρό του μέγεθος (14x13 εκ.) αντιμετωπίζεται από τον ζωγράφο ως έργο με αυτόνομη αξία, καθώς φέρει υπογραφή και χρονολογία (Α. Γεωργίου 09). Συνοδεύεται από πιστοποιητικό γνησιότητας και προσφέρεται στα 600 ευρώ.
Έργο του Απόστολου Γεωργίου
Πιο οικονομικό, αλλά με την ίδια έλξη που ασκεί στους συλλέκτες, το ταπεινό «τζιτζίκι» του Γιάννη Κόττη (λαχνός 121) πρόκειται να «πετάξει» σε προσφορές ώσπου να αλλάξει χέρια. Φιλοτεχνημένο το 2000, ξεκινά στα 400 ευρώ (έργο στην αρχική φωτογραφία).
Η επιλογή της στήλης είναι ένα έργο της Μαρίας Φιλοπούλου από το μακρινό ’97 (λαχνός 135). Δεν πρόκειται για τους κοσμαγάπητους κολυμβητές της, αλλά για ένα νεαρό κορίτσι που ταξιδεύει στο νου και στη θάλασσα. Το λάδι με τίτλο «Στο ιπτάμενο δελφίνι» προσφέρεται στα 1.800 ευρώ, ποσό εξαιρετικά χαμηλό αν προσέξουμε τις τιμές που πετυχαίνουν τα έργα της Φιλοπούλου σήμερα.
Μαρία Φιλοπούλου, «Στο ιπτάμενο δελφίνι»
Τις προτάσεις μας κλείνει η «Βάρκα με τη σκιά της» του Κώστα Παπανικολάου (λαχνός 131). Ο ζωγράφος ανήκει στους νεότερους δημιουργούς που έφτιαξαν τη δική τους εικόνα για τη θάλασσα και μπόρεσαν να τη μοιραστούν με το ευρύ κοινό. Με στοιχεία ελληνικότητας –μια έννοια πολυφορεμένη σε βαθμό παρεξηγήσεως– ο Παπανικολάου αφήνει το ίχνος του στη ζωγραφική μας παράδοση με σεβασμό στο παρελθόν, αλλά με τη δική του σφραγίδα. Έργο που καθόλου τυχαία αγαπήθηκε κι από τους γνωστούς συλλέκτες μας. Πρόκειται για λάδι σε ξύλο κι εκτιμάται στα 1.500 έως 2.000 ευρώ.
Κώστας Παπανικολάου, «Βάρκα με τη σκιά της»
Τετάρτη 13 Μαρτίου, 18:00. Όλα τα έργα του καταλόγου μπορείτε να δείτε εδώ.
Κεντρική φωτ.: «Τζιτζίκι» του Γιάννη Κόττη