Δεν συναντάς τίτλους στα έργα του γιατί δεν του αρέσουν. Όμως, ο Απόστολος Γεωργίου «μιλάει» στο φιλότεχνο κοινό, όχι μόνο στην εγχώρια αγορά της τέχνης, αλλά και στο εξωτερικό, με τρόπο που εντυπωσιάζει. Παρά το γεγονός ότι διάγει την έβδομη δεκαετία της ζωής του και στη ζωγραφική ρίχτηκε από νεαρή ηλικία, είναι ένα όνομα που τα τελευταία χρόνια μονοπωλεί το ενδιαφέρον των μεγάλων συλλεκτών. Αυτό τουλάχιστον επιβεβαιώνει η τελευταία δημοπρασία του Βέργου, καθώς το έργο του ζωγράφου ξεπέρασε κατά πολύ την εκτίμηση του οίκου.
Έργο του Απόστολου Γεωργίου
Μνημειακό σε διάσταση (230x210 εκ.), κατοχυρώθηκε σε τιμή υπερδιπλάσια από την αρχική εκτίμηση των 20.000 ευρώ και άλλαξε χέρια για 54.000 ευρώ (69.300 ευρώ με την προμήθεια). Δεν είναι το πιο ακριβό έργο που έχει δοθεί από τον Βέργο (θυμίζω ότι τον Δεκέμβριο του 2021, πάλι σε δημοπρασία του οίκου, είχε πουληθεί έργο του σε παρόμοιο μέγεθος, ξεπερνώντας τα 70.000 ευρώ).
Ωστόσο, η επανάληψη της επιτυχίας μετά από δύο χρόνια, δείχνει πως η πώληση εκείνη δεν ήταν ευκαιριακή, ούτε είχε να κάνει μόνο με την ποιότητα του έργου. Γίνεται φανερό πως, ανάμεσα στους σύγχρονους δημιουργούς, ο Απόστολος Γεωργίου θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στις πωλήσεις, με υψηλές τιμές στην ελληνική αγορά της τέχνης.
Έργο του Απ. Γεωργίου από δημοπρασία του Βέργου το 2021
Με πουλημένο το 75% των λαχνών, η δημοπρασία της 1ης Ιουνίου στο Ζάππειο απέφερε τζίρο που ξεπέρασε τα 2.000.000 ευρώ. Ανάμεσα στα έργα που ξεχώρισαν, όπως ήταν αναμενόμενο, βρέθηκε ο «Μάης» του Τσαρούχη. Εμφανίστηκε με πρώτη προσφορά τα 220.000 ευρώ και κατέληξε στον σημερινό κάτοχό του στα 380.000 (475.542 ευρώ με την προμήθεια). Τυχεροί όσοι τον χαρήκαμε από κοντά στην τριήμερη έκθεση του Ζαππείου, καθώς πουλήθηκε σε ιδιώτη.
Γιάννης Τσαρούχης, «Μάης»
Μαγνήτης της δημοπρασίας, όπως συνήθως συμβαίνει σε πωλήσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ο Τάκης ο οποίος συγκαταλέγεται στους δημιουργούς με υψηλότατες τιμές πώλησης. Αγοράστηκαν οι δύο από τους τρεις προσφερόμενους λαχνούς σε τιμές που δεν ξεπέρασαν την εκτίμηση του Βέργου
Αντίστοιχα, από τους άλλους «διεθνείς» μας – τη Χρύσα και τον Παύλο -, οι τιμές δεν εκτινάχθηκαν, εκτός από μια σύνθεση του Παύλου με τίτλο «Εntre ciel et terre» (Μεταξύ ουρανού και γης) που προσφέρθηκε στα 18.000 ευρώ. Κάποιος θέλησε τόσο το έργο που έδωσε απευθείας προσφορά στα 32.000 ευρώ, ποσό με το οποίο τελικά αγοράστηκε (41.126 ευρώ με τους φόρους). Παρόμοια, κάποιος άλλος ξεκίνησε την κούρσα των προσφορών στα 20.000 ευρώ για ένα τρίπτυχο του Σπύρου Βασιλείου που είχε αρχική τιμή τα 12.000 ευρώ. Τελικά, ο λαχνός άλλαξε χέρια για 26.000 ευρώ (33.415 με την προμήθεια).
Έργο του Σπύρου Βασιλείου
Είχαμε γράψει στην προηγούμενη δημοπρασία του οίκου πως οι τιμές της Ελένης Βερναρδάκη, όλο και περισσότερο θα αυξάνουν, και δεν διαψευστήκαμε. Και τα δύο κεραμικά της βρήκαν αγοραστή σε υπερδιπλάσια από την εκτιμώμενη τιμή (7.000 και 8.000 ευρώ, αντίστοιχα, χωρίς την προμήθεια), φέρνοντας την καλλιτέχνιδα στα πιο περιζήτητα ονόματα των καιρών μας.
Κεραμικό της Ελένης Βερναρδάκη
«Βροχή» έπεσαν οι προσφορές και για την κεραμική σύνθεση του δασκάλου Πάνου Βαλσαμάκη. Μια άκρως εντυπωσιακή σε διάσταση «ελληνική πολιτεία» (143 x 122 εκ.), ήταν από τα ωραιότερα έργα της πώλησης και από τα 7.000 ευρώ που προσφέρθηκε, έφτασε τα 22.000 ευρώ (28.274 με την προμήθεια).
Έργο του Πάνου Βαλσαμάκη
Ωστόσο, δεν τα πήγαν εξίσου καλά έργα από «βαριές υπογραφές», όπως του Μόραλη και του Φασιανού. Ένα φροντισμένο πορτρέτο νεαρής γυναίκας από τον εξίσου νεαρό Μόραλη το 1944 (σε ηλικία 28 χρόνων) βγήκε στα 26.000 ευρώ και δεν προσέλκυσε κανέναν από τους γερούς συλλέκτες του. Απρόσμενα άσχημα πήγαν και δύο από τα επτά προσφερόμενα έργα του Αλέκου Φασιανού. Το σημειώνουμε γιατί μπορεί η ζήτηση για το όνομα ενός ζωγράφου να βρίσκεται σταθερά ψηλά, ενίοτε όμως το κοινό γυρίζει την πλάτη σε ό,τι θεωρεί υπερεκτιμημένο.
Στον αντίποδα, έχουμε παραδείγματα έργων εξαιρετικής ποιότητας σε πραγματικά ανταγωνιστικές τιμές, τα οποία μείνανε απούλητα. Το παράδειγμα του Σακαγιάν είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό. Δύο ευμεγέθεις συνθέσεις του από τη δεκαετία του ’80 δεν βρήκαν αγοραστή στην τιμή των 7.000 ευρώ η καθεμία (τιμή που δεν είναι καθόλου απαγορευτική για το όνομα και την πορεία του ζωγράφου).
Έργο του Εδουάρδου Σακαγιάν
Πιο φτηνά δύο πορτρέτα του Μανώλη Μπιτσάκη με αρχική τιμή 2.000 ευρώ το καθένα, δεν κατάφεραν ούτε αυτά να συγκινήσουν το συλλεκτικό κοινό. Αντιθέτως, και τα τρία προσφερόμενα έργα του Απόστολου Γεραλή προσέλκυσαν τους αγοραστές –και σε αυτήν τη δημοπρασία, τονίζουμε -, δείχνοντας πως υπάρχει κοινό που αποζητά την υπογραφή του.
Υψηλές επιδόσεις σε «χτυπήματα» και τιμές κατέγραψαν ακόμη οι Γιάννης Κόττης, Παύλος Σάμιος κι ο Γιάννης Ψυχοπαίδης. Συγκεκριμένα, το εντυπωσιακό έργο του με τίτλο «Σύνθεση» βγήκε στα 8.000 ευρώ και άλλαξε ιδιοκτήτη στα 17.000 (21.848 ευρώ με τους φόρους).
Κεντρική φωτ.: Γιάννης Ψυχοπαίδης «Πατρίδα των καιρών - Ειδήσεις της ημέρας»