Μια ενότητα 55 χαρακτικών με την υπογραφή δασκάλων και νεότερων δημιουργών δημοπρατείται από τον οίκο «Βέργος» στο Athens Plaza (28/6). Η χάραξη, οι χαρακιές που φανερώνουν τα χαρακτηριστικά του έργου και το ύφος του καλλιτέχνη, είναι μια μαγική τελετουργία ανάμεσα στο φως και τη σκιά.
Τη μνήμη του ελληνικού καλοκαιριού, που στη χαρακτική αποτυπώνεται σαν ένα απαύγασμα φωτός, διαφυλάσσουν οι μάστορες στα καλντερίμια και τις προκυμαίες, στα ξωκλήσια και τα παλιά σπίτια των νησιών. Παρόλο που τα έργα αυτά τυπώθηκαν για να μοιραστούν στους πολλούς, παραμένουν μοναδικά και η τιμή τους είναι εξαιρετικά ελκυστική. Κοντά σε αυτά, επιλέξαμε χαρακτικά με ειδικό ενδιαφέρον για συλλέκτες και για όσους αναζητούν επώνυμες συνθέσεις σε τιμές που δεν είναι απαγορευτικές.
Γνωστός για τις αγιορείτικες συνθέσεις του, ο Θρακιώτης Γιώργος Μόσχος υπογράφει το 1939 σε τιράζ 40 αντιτύπων, μια νησιωτική άποψη της Σκύρου όπου ξεχωρίζει ο Άη-Γιάννης κι έτσι την τιτλοφορεί. Πρόκειται για το πρώτο τύπωμα ξυλογραφίας σε όρθιο ξύλο. Τιμή εκκίνησης: 300 ευρώ (λαχνός 494).
Γιώργος Μόσχος, «Ἄη-Γιάννης Σκύρου»
Αγαπημένο έργο του Γιάννη Μόραλη, το οποίο κατόπιν χρησιμοποίησε ως αφίσα του ΕΟΤ, είναι μια ξυλογραφία από τα χρόνια της σπουδής. Πρόκειται για χάραξη σε πλάγιο ξύλο, όταν το 1936 μαθήτευε στο εργαστήρι του Γιάννη Κεφαλληνού. Η «Ύδρα» τυπώθηκε σε 35 αντίτυπα και προσφέρεται στα 1000 ευρώ. Αναμένεται να ξεπεράσει κατά πολύ την εκτίμηση του Βέργου, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον του συλλεκτικού κοινού (λαχνός 507).
Γιάννης Μόραλης, «Ύδρα»
Όποιος έχει περπατήσει την παλιά πόλη της Ρόδου, μπορεί να καταλάβει την πρόθεση του Εμμανουήλ Ζέπου. Αποτυπώνει την εσωτερική ζωή, σαν πολύτιμη παρακαταθήκη ενός κόσμου που σήμερα κινδυνεύει να χαθεί από τα στίφη των τουριστών. Σε 30 αντίτυπα, αυτή η ξυλογραφία σε όρθιο ξύλο, δημοπρατείται στα 300 ευρώ (λαχνός 487).
Εμμανουήλ Ζέπος, «Ρόδος»
Το 1949 ο Γιώργος Βελισσαρίδης υπογράφει το δίχρωμο λινόλαιο, με τίτλο «Καστέλι Πύργου Σαντορίνης». Γνωστός ως χαράκτης, κυρίως χάρη στις ξυλογραφίες του, ο Βελισσαρίδης ανήκει στην πρώτη γενιά δημιουργών που καθιέρωσαν την αυτονομία της χαρακτικής στην Ελλάδα. Η τιμή του έργου ξεκινά στα 400 ευρώ (λαχνός 500).
Γιώργος Βελισσαρίδης, «Καστέλι Πύργου Σαντορίνης»
Μαθήτρια του Μόσχου και του Βελισσαρίδη στη χαρακτική, η Κούλα Μπεκιάρη υπήρξε μια στέρεη φωνή που ακόμη δεν έχει την αναγνώριση που της πρέπει. Εδώ, μια ξυλογραφία της με την ένδειξη «(όρθιο ξύλο)» και τίτλο («Santorini») προσφέρεται στα 300 ευρώ (λαχνός 484).
Κούλα Μπεκιάρη, «Σαντορίνη»
Η επιλογή της στήλης είναι μια χαλκογραφία του καινοτόμου χαράκτη Νικόλαου Βεντούρα. Τυπωμένη το 1940 μόλις σε 3 αντίτυπα, αυτή η σύνθεσ (κεντρική φωτ.) με τα «ιστιοφόρα» δεν παραπέμπει στις εκρηκτικές συνθέσεις που μας άφησε. Πρόκειται για «ήρεμη», μαστορεμένη χάραξη, πιθανώς από την Κέρκυρα την οποία σφράγισε κυριολεκτικά στο έργο του. Εδώ, δεν έχουμε το ανήσυχο πάθος του πολυμήχανου τεχνίτη, αλλά ένα χαρακτικό που δεν στερείται των χυμών της τέχνης του Βεντούρα. Τιμή εκκίνησης 600 ευρώ (λαχνός 481).
Με την ένδειξη «επιζωγραφισμένο» και υπογραφή στο κάτω περιθώριο με κόκκινο μολύβι, ο Τάσος Μαντζαβίνος τιτλοφορεί το έργο «καπέλο με καράβι». Σε ιδιαίτερα ελκυστική τιμή, αυτή η επιζωγραφισμένη λιθογραφία σε 25 αντίτυπα, ανήκει στις λεγόμενες «ευκαιρίες» της πώλησης. Τιμή εκκίνησης 300 ευρώ (λαχνός 516).
Τάσος Μαντζαβίνος, «Κοπέλα με καράβι»
Από τους ωραιότερους Ευαγγελισμούς της εγχώριας τέχνης, ένα άλλο έγχρωμο λινόλαιο σε γιαπωνέζικο χαρτί, φέρει την υπογραφή του Γιώργου Σικελιώτη. Υπογεγραμμένο το 1975, το χαρακτικό προσφέρεται στα 1000 ευρώ (λαχνός 514).
Γιώργος Σικελιώτης, «Ευαγγελισμός»
Ο «άνδρας που καπνίζει» είναι ο δημιουργός του έργου, Χρόνης Μπότσογλου. Ο δάσκαλος πρωταγωνιστεί το φετινό καλοκαίρι στην Άνδρο και στο μεγάλο αφιέρωμα που οργάνωσε το μουσείο Γουλανδρή. Η έγχρωμη λιθογραφία με την αυτοπροσωπογραφία του Μπότσογλου, τυπώθηκε σε 90 αντίτυπα. Η συγκεκριμένη φέρει κάτω αριστερά ένδειξη «e. a.», υπογραφή και χρονολογία κάτω δεξιά με μολύβι και σφραγίδα της αίθουσας τέχνης ΠεριΤεχνών. Η τιμή της είναι στα 500 ευρώ (λαχνός 524)
Χρόνης Μπότσογλου, «Άνδρας που καπνίζει»
Κλείνουμε το αφιέρωμα με ένα έργο που σφραγίζουν δυο μεγάλα ονόματα. Ο Τάσσος χάραξε τη δύναμη του χεριού του στο εξώφυλλο του δίσκου «Ένας όμηρος» του Μίκη Θεοδωράκη (1964). Είναι βέβαιο πως αυτή η ξυλογραφία σε πλάγιο ξύλο δεν πρόκειται να περάσει απαρατήρητη από τους φίλους της χαρακτικής και η αρχική εκτίμηση του Ανδρέα Βέργου στα 800 ευρώ, αναμένουμε να εκτιναχθεί (λαχνός 506).
Τάσσος, «Ένας όμηρος»
Η διήμερη δημοπρασία με σπάνια βιβλία, χειρόγραφα, έγγραφα και χαρακτικά θα πραγματοποιηθεί Τρίτη 27 Ιουνίου (λαχνοί 1-272) και Τετάρτη 28 Ιουνίου (λαχνοί 273-535) στις 18:30 μ.μ. Δείτε όλα τα χαρακτικά εδώ.
Κεντρική φωτ.: Νικόλαος Βεντούρας, «Ιστιοφόρα»