Στον κόσμο της αγοράς το όνομα Θεοχαράκης είναι βεβαίως γνωστό. Με μακρά παρουσία στην οικονομική ζωή του τόπου, ο επιχειρηματίας δεν βρέθηκε στο περιθώριο, αλλά στην αιχμή των εξελίξεων. Ακόμη και σε δύσκολους καιρούς μέσα στις φουρτούνες που η παρατεταμένη κρίση και η σημερινή πανδημία κλυδωνίζουν τις επιχειρήσεις, κατάφερε να κρατήσει το «καράβι» σαν πολύπειρος καπετάνιος. Η εικόνα της αντάρας που προκαλούν τα αφρισμένα κύματα επάνω στα βράχια, του παιχνιδίσματος στο φως απ’ αυτήν την αέναη πάλη ανάμεσα στη γη και τη θάλασσα, μαγνήτισε το βλέμμα του κι έτσι θέλησε να την «κρατήσει» στο τελάρο.
Βασίλης Θεοχαράκης, «Η αντάρα των κυμάτων πάνω στα βράχια» (2021)
Ο Βασίλης Θεοχαράκης συνεχίζει και σήμερα που διάγει την ένατη δεκαετία της ζωής του, να μας ξαφνιάζει με τη δύναμη του ζωγραφικού του κόσμου. Η τέχνη για τον ίδιο μοιάζει με αστείρευτη πηγή ζωής. Έτσι, μας παραδίδει έναν κόσμο ζωγραφικών εικόνων, που δυναμώνουν την πεποίθηση ότι εδώ αρχίζει ένα δικό του ταξίδι που δεν έχει τέλος, όπως ακριβώς συμβαίνει στα όνειρα. Γι’ αυτό μας βεβαιώνει η πρόσφατη ενότητα των τοπίων και των τριάντα πέντε υδατογραφιών του, που φανερώνουν με τον πιο εμφατικό τρόπο, τη συνέπεια και το πάθος του απέναντι στη ζωγραφική. Μέσα από τα έργα αυτά μας ταξιδεύει σε χώρους, εκεί όπου, πέρα από την αδιατάρακτη σιωπή, κυριαρχούν αδιάκοπα τα διαρκώς παλλόμενα στοιχεία της φύσης. Θα λεγες πως αυτή η πάλη είναι που του δίνει νεύρο και ζωή.
Ο αλησμόνητος δάσκαλος Παναγιώτης Τέτσης έχει επισημάνει για τη ζωγραφική του δουλειά: «βλέπει, δεν φαντάζεται, ούτε καταφεύγει στο προζύμι των αναμνήσεων. Παρατηρεί και αποτυπώνει ό,τι ερεθίζει τα μάτια του. Έχει την αρετή και κατατάσσεται στη μεγάλη οικογένεια εκείνων που έχουν ανοιχτά μάτια και επιμένουν να ζωγραφίζουν. Είναι οι πιστοί της ζωγραφικής, ο αντίποδας εκείνων που έχουν κατηχηθεί στη διεθνή συνομοταξία της αρνήσεως. Ο καθένας κάνει ό,τι πιστεύει. Επιβεβαίωση της ελευθερίας στην πράξη».
Βασίλης Θεοχαράκης, «Τοπίο με βράχια στη θάλασσα» (2019)
Η τωρινή έκθεση του Θεοχαράκη, με το γνώριμο ζωγραφικό του ύφος, κουβαλά το φως της Ελλάδας. Ογδόντα περίπου έργα, ελαιογραφίες και υδατογραφίες, της χρονικής περιόδου 2012-2022, ολοκληρώνουν τη φυσιογνωμία της. Πρόκειται για μοναδικά τοπία, που αντανακλούν την αξεπέραστη ομορφιά του Αιγαίου και του Ιονίου, αλλά και των ανεξερεύνητων δασών. Συνεχίζει παθιασμένα να ζωγραφίζει την άκρη μιας παραλίας, κάθε φορά από ένα διαφορετικό μέρος του τόπου μας, παραμένοντας σταθερός στις αρχές του: σχεδιαστική οξύτητα, αρμονικές χρωματικές αντιπαραθέσεις, σοφή συνθετική δομή.
Γεννημένος στον Πειραιά, ο Βασίλης Θεοχαράκης παράλληλα με τις σπουδές του στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής κοντά στον σπουδαίο Σπύρο Παπαλουκά. Έργα του παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά το 1957, στο Διεθνές Φεστιβάλ Νέων στη Μόσχα, καθώς και στην 5η Πανελλήνια Έκθεση Ζωγραφικής στο Ζάππειο. Έχει πραγματοποιήσει πολλές ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα (Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Μουσείο Βορρέ, Ίδρυμα Πιερίδη, Πινακοθήκη Ρόδου, Πινακοθήκη Κυκλάδων, Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ, MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης κ.ά.), καθώς και στο εξωτερικό.
Βασίλης Θεοχαράκης
Δημιούργημα του Βασίλη Θεοχαράκη είναι και το κεντρικό στην πρωτεύουσα Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Βασίλη και Μαρίνας Θεοχαράκη, που ιδρύθηκε το 2004. Το μέγαρο-στολίδι της Αθήνας άνοιξε τις πύλες του τον Δεκέμβριο του 2007 και με τη χρηστή διαχείριση του Φώτη Παπαθανασίου και την επιμελητική φροντίδα του Τάκη Μαυρωτά έχει πραγματοποιήσει αναρίθμητες εκθέσεις, διαλέξεις και εκπαιδευτικά προγράμματα, συνεχίζοντας να προσφέρει πολιτισμό στους δύσκολους καιρούς μας.
Η έκθεση με τίτλο «Βασίλης Θεοχαράκης. Στην Άκρη…» θα διαρκέσει έως τις 19 Ιανουαρίου 2023, με είσοδο ελεύθερη για το κοινό στο Ίδρυμα (Βασιλίσσης Σοφίας 9 &, Μέρλιν 1, Αθήνα). Συνοδεύεται από πολυσέλιδο ομότιτλο κατάλογο των εκδόσεων «Μέλισσα», με όλα τα εκτιθέμενα έργα, καθώς και κείμενα των Christopher Hudson (τ. Διευθυντής Εκδόσεων του Μητροπολιτικού Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης), Τάκη Μαυρωτά, Claudio Strinati (τ. Έφορος των Μουσείων της Ρώμης), Παναγιώτη Τέτση, Μαρίνας Λαμπράκη-Πλάκα και Άγγελου Δεληβορριά.
Κεντρική φωτογραφία: Βασίλης Θεοχαράκης, «Τοπίο με βράχια στη θάλασσα Ι» (2020)