«Βραχυκύκλωμα» στον κλάδο ηλεκτροκίνησης

«Βραχυκύκλωμα» στον κλάδο ηλεκτροκίνησης

Γροθιά στο στομάχι ήταν η πρόσφατη παγκόσμια έρευνα της McKinsey, σύμφωνα με την οποία σχεδόν το 30% των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων παγκοσμίως είναι πιθανό να επιστρέψουν σε αυτοκίνητα κινητήρων εσωτερικής καύσης.(ΙCE).

Τα δεδομένα της McKinsey ενισχύονται από μια μελέτη από τον ερευνητή της αγοράς αυτοκινήτων Edmunds, η οποία διαπίστωσε ότι το δεύτερο τρίμηνο, το 39,4% των ηλεκτρικών οχημάτων που χρησιμοποιήθηκαν ως ανταλλαγή χρησιμοποιήθηκε για την αγορά ή τη μίσθωση ενός νέου οχήματος ICE. 

Ειδικά όσον αφορά την αγορά των ΗΠΑ, η έκθεση της ΜcKinsey αποκαλύπτει ακόμα μεγαλύτερη αδυναμία στις βραχυπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς ηλεκτροκίνησης, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ έχουν «δεύτερες σκέψεις». 

Πιο συγκεκριμένα, το 46% των ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ ισχυρίστηκε ότι ήταν πιθανό να επιστρέψει στα ICE, τη στιγμή που ο παγκόσμιος μέσος όρος των κατόχων ηλεκτρικών οχημάτων που δήλωσαν ότι είναι πιθανό να επιστρέψουν σε ΙCE είναι πέριξ του 29% .(σ.σ: ο παγκόσμιος μέσος όρος περιλάμβανε μεταξύ άλλων οδηγούς από την Αυστραλία, τη Βραζιλία, την Κίνα, τη Γερμανία, τη Νορβηγία, τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Νότια Κορέα).

Η υιοθέτηση των EV έχει επιβραδυνθεί λοιπόν, ειδικά στις ΗΠΑ. 

Το γεγονός αυτό έχει επιβαρύνει τα αποτελέσματα των αυτοκινητοβιομηχανιών. Οι «παραδοσιακές» αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να μειώσουν τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, εν μέσω της εξασθένησης της ζήτησης, της στροφής προς τα υβριδικά και του σκληρού ανταγωνισμού από την Tesla και τους Κινέζους κατασκευαστές. 

«Ροκανισμένα» ήταν και τα περιθώρια κερδοφορίας, καθώς ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για να σχεδιάσουν και να κατασκευάσουν τα EV οχήματά τους, τη στιγμή που μέχρι στιγμής αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό των πωλήσεων τους. 

Δείτε για παράδειγμα τα αποτελέσματα των GM και Ford. Παρά το γεγονός ότι παρουσίασαν σημαντικές αυξήσεις στις πωλήσεις EV, μόλις ανοίξει κανείς το πλάνο συγκριτικά με το σύνολο των πωλήσεων συνειδητοποιεί ότι η εντυπωσιακή αύξηση οφείλεται απλά στο χαμηλό σημείο εκκίνησης.

Πιο συγκεκριμένα, στην GM οι παραδόσεις EV αυξήθηκαν κατά 40% το δεύτερο τρίμηνο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, αλλά αποτελούσαν μόνο το 3,2% των συνολικών πωλήσεων στις ΗΠΑ. 

Η Ford από την πλευρά της ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 60%, φτάνοντας σχεδόν τις 24.000 μονάδες, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος Jim Farley περιέγραψε στους αναλυτές ένα «πιο ρεαλιστικό» σχέδιο EV κατά τη διάρκεια της κλήσης για τα κέρδη της.

Αλλά και η leader του κλάδου, η Tesla, σημείωσε αυτό το τρίμηνο μείωση εσόδων κατά 7% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, στα 19,9 δις δολάρια, λόγω επιβράδυνσης πωλήσεων και αυξανόμενου ανταγωνισμού, ειδικά στην Κίνα, που αποτελεί μια εκ των βασικών αγορών της. 

Καθώς η εταιρεία του Έλον Μασκ χάνει μερίδιο αγοράς, αναγκάζεται να μειώνει τις τιμές της παγκοσμίως και να υιοθετεί συνεχώς προσφορές και κίνητρα, τακτική που πλήττει την κερδοφορία. Όσον αφορά την αγορά των ΗΠΑ, αν και παραμένει η κορυφαία εταιρεία ηλεκτροκίνησης με διαφορά βάσει πωλήσεων, εντούτοις χάνει και εκεί σταδιακά μερίδιο αγοράς από τον ταχύτατα αυξανόμενο ανταγωνισμό.

Δεν είναι τυχαίο λοιπόν ότι όλα τα μεγάλα ονόματα του κλάδου έχουν αρχίσει να μειώνουν «κομψά» τις εκτιμήσεις τους για τον ρυθμό ανάπτυξης του τομέα μεσοβραχυπρόθεσμα.

Η GM και η Ford για παράδειγμα ναι μεν συνεχίζουν να βλέπουν αυξημένες πωλήσεις EV χάρη στο χαμηλό σημείο εκκίνησης όπως αναφέραμε και πιο πάνω, όμως στην ουσία μείωσαν τις προβλέψεις ανάπτυξης βραχυπρόθεσμα ,εξαιτίας των επίμονων προβλημάτων σε ζωτικής σημασίας προβλήματα όπως η φόρτιση, η αυτονομία αλλά και το τσουχτερό κόστος των ΕVs.

Στην ουσία, και οι δύο μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες απέσυραν για το εγγύς μέλλον τις πρότερες προβλέψεις ανάπτυξης και παραγωγής EVs.

Τα βαρίδια του κλάδου

Εκτός από τα δεδομένα της McKinsey για την εμπειρία των σημερινών ιδιοκτητών ηλεκτρικών οχημάτων, μια πρόσφατη δημοσκόπηση της Gallup υπέδειξε ότι στις ΗΠΑ ολοένα και λιγότεροι καταναλωτές σκέφτονται να προβούν σε αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Το συγκεκριμένο ποσοστό έπεσε από το 43% το 2023 στο 35% το 2024. 

Τι έχει συμβεί όμως και έχει αλλάξει η στάση των καταναλωτών απέναντι στην ηλεκτροκίνηση;

- Η ελλιπής υποδομή φόρτισης και το «άγχος» της αυτονομίας

Σύμφωνα με την McKinsey, από τους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων που σκέφτονται πλέον το επόμενο όχημα τους να είναι ένα ICE ,το 35% αναφέρει ως βασικό λόγο της σκέψης αυτής την έλλειψη επαρκούς δημόσιας υποδομής φόρτισης, ενώ το 21% αναφέρει ότι δεν αντέχει πλέον το άγχος σχετικά με την πρόσβαση σε σημείο φόρτισης.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν μεγάλες διαφορές στη διανομή των φορτιστών EV. Στις ΗΠΑ, το 60% των κατοίκων των πόλεων έχει πρόσβαση σε λίγότερο από ένα μίλι από τον πλησιέστερο φορτιστή, σε σύγκριση με το 41% ​​των κατοίκων των προαστίων και το 17% των κατοίκων της υπαίθρου. 

- Το μεγάλο κόστος για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Ενώ οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων δέχθηκαν πιέσεις φέτος, το κόστος εξακολουθεί να είναι ο δεύτερος πιο συνηθισμένος λόγος για την επιστροφή σε ένα όχημα ICE μεταξύ των αγοραστών EV στην έρευνα της McKinsey, με το 34% των οδηγών EV να λέει ότι «το συνολικό κόστος οδήγησης είναι πολύ υψηλό».

Ανοίγοντας το κάδρο, το μεγαλύτερο εμπόδιο για την είσοδο νέων αγοραστών EV παραμένει η τιμή, καθώς κοστίζουν πολύ περισσότερο από ένα μη ηλεκτρικό.

-Η πτώση της αξίας μεταπώλησης. 

Η πίεση των πωλήσεων EV όχι μόνο είχε ως αποτέλεσμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις τιμές και να προσφέρουν περισσότερα κίνητρα - χαμηλότερα επιτόκια και καλύτερους όρους στις μισθώσεις από ό,τι τα αυτοκίνητα ΙCE - αλλά οδήγησε επίσης σε απότομη πτώση της αξίας των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών οχημάτων. 

- Το χαμηλό ποσοστό ικανοποίησης όσων χρησιμοποιούν EV ως κύριο μέσο μεταφοράς

Μεταξύ των χρηστών EV για τους οποίους το ηλεκτρικό όχημα είναι ο κύριος τρόπος μεταφοράς τους, υπάρχει μεγαλύτερη δυσαρέσκεια σε σχέση με τους ιδιοκτήτες υψηλού εισοδήματος που διαθέτουν πολλά αυτοκίνητα, δικό τους γκαράζ και δικό τους σύστημα φόρτισης και τις περισσότερες φορές κάνουν λιγότερα από 100 μίλια στην καθημερινή τους οδήγηση. 

Αυτή η κατηγορία καταναλωτών δηλώνει πιο πολύ ικανοποιημένη από το ηλεκτρικό της όχημα και είναι πιο πιθανό να το αντικαταστήσει επίσης με ηλεκτρικό όχημα. 

Αντίθετα, ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών που χρησιμοποιούν το ηλεκτρικό όχημα ως κύριο μέσο των μετακινήσεων τους, δηλώνει ότι θεωρεί τα ηλεκτρικά οχήματα λιγότερο λειτουργικά, καθώς η χρήση τους συνοδεύεται από αισθητά λιγότερη εμπιστοσύνη όσον αφορά κυρίως την αυτονομία, τον χρόνο και την ευκολία φόρτισης.

Μίζερη η βραχυπρόθεσμη εικόνα αλλά όχι και η μακροπρόθεσμη

Καθώς το εύρος των μπαταριών αυξάνεται, οι υποδομές φόρτισης βελτιώνονται, οι τιμές συνεχίζουν να πέφτουν και σύντομα αναμένεται να βγουν νέα χρηματοδοτικά προγράμματα για αγορά μπαταρίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, πολλοί παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι είναι θέμα χρόνου η εικόνα για τις πωλήσεις EV να γίνει πιο φωτεινή.

To χρονικό πλαίσιο βέβαια αγνοείται, αν και πολλά στελέχη όπως η διευθύνουσα σύμβουλος της GM, Mary Barra, εκτιμούν μια δεκαετία, ίσως και περισσότερο.

Ως στήλη πάντως συμφωνούμε με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ford, Farley, ο οποίος δήλωσε σχετικά με τα κέρδη της εταιρείας ότι τα μικρότερα και πιο προσιτά οχήματα είναι ο καλύτερος τρόπος να καθιερωθούν τα EV στην αγορά. 

Σύμφωνα με τον Farley, τα «μαθηματικά» στην ηλεκτροκίνηση είναι τελείως διαφορετικά από την αγορά ICE. Στα ICE, ο τομέας του κλάδου που εδώ και 120 χρόνια η Ford πρωτοστατεί, όσο μεγαλύτερο είναι το όχημα, τόσο υψηλότερο είναι το περιθώριο κέρδους. 

Ακριβώς το αντίθετο συμβαίνει με τα ηλεκτρικά οχήματα. Όσο μεγαλύτερο είναι το όχημα, τόσο μεγαλύτερη είναι η μπαταρία και τόσο μεγαλύτερη η πίεση στα περιθώρια κέρδους.

To πιο πιθανόν λοιπόν είναι τα επόμενα χρόνια να έχουμε μια πολύ καλύτερη τιμολόγηση στα μικρότερα ΕVs, κάτι που θα διευκολύνει τους καταναλωτές στην υιοθέτηση τους για τις καθημερινές μετακινήσεις τους.

Η αγορά επίσης έχει συνειδητοποιήσει τις βελτιώσεις που πρέπει να γίνουν στις υποδομές φόρτισης, αλλά και στο πλαίσιο πολιτικής, προκειμένου να υποστηριχθεί η υιοθέτηση των ΕVs από μεγαλύτερη μερίδα καταναλωτών. 

Η Νορβηγία αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Με υψηλούς φόρους για τα συμβατικά οχήματα και μεγάλα κίνητρα για τους οδηγούς EV, συμπεριλαμβανομένων δωρεάν διοδίων, μηδενικού φόρου ταξινόμησης και μηδενικού φόρου προστιθέμενης αξίας, η Νορβηγία έχει περιγραφεί ως «EV Utopia». (σ.σ:Το 2023, η Νορβηγία είχε το υψηλότερο ποσοστό υιοθέτησης ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο). 

Δεν είναι τυχαίο ότι σε σύγκριση με το 46% των κατόχων ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ που υποστηρίζει ότι ενδέχεται να επιστρέψει στα ICE, μόνο το 18% των Νορβηγών κατόχων θέλει να αλλάξει.

Aποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.