Όλο και περισσότερο προβληματίζει τις παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες η ανάλογη αγορά της Κίνας.
Υπενθυμίζεται πως στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία μετά βίας υπήρχε. Σήμερα η χώρα έχει την ικανότητα να κατασκευάζει περίπου 40 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, αρκετά για να προμηθεύει τον μισό κόσμο.
Μόνο στην Κίνα πωλήθηκαν περίπου 25 εκατομμύρια αυτοκίνητα το 2023, σύμφωνα με την Dunne Insights, εταιρεία που παρακολουθεί την αγορά αυτοκινήτων στην Κίνα και σε άλλες ασιατικές χώρες. Με την παραγωγή να έχει αυξηθεί, η χώρα ψάχνει να ξεφορτωθεί το πλεόνασμα, και αναζητά ολοένα και περισσότερες εξαγωγές. Έτσι, κατά το 2023, εξήγαγε αυτοκίνητα σε περισσότερες από 100 χώρες, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Dunne Insights, Μάικλ Ντιουν.
Η Dunne και άλλοι γνώστες λένε ότι είναι θέμα χρόνου να φτάσουν αυτοκίνητα με κινεζική επωνυμία στις ΗΠΑ. Άλλωστε, εταιρίες όπως η Volvo και η θυγατρική της Polestar, ανήκουν ήδη σε μια κινεζική εταιρεία, την Geely, παρόλο που οι μάρκες εδρεύουν στη Σουηδία.
«Την αποκαλώ ο μεγάλος Γκοτζίλα», είπε ο Ντουν αναφερόμενος στην Κίνα. «Ο κόσμος δεν έχει δει ποτέ μια αυτοκινητοβιομηχανία αυτού του μεγέθους και της κλίμακας».
Σύμφωνα με έρευνες που επικαλείται το CNBC, μεγάλο μερίδιο των Αμερικανών αγοραστών, ειδικά οι νεότεροι, θα προτιμούσαν να αγοράσουν ένα κινεζικό αυτοκίνητο, παρά τον γενικότερο προβληματισμό που επικρατεί για τη συγκεκριμένη αγορά, αλλά και τις προτάσεις πολλών γερουσιαστών για επιβολή δασμών.
Εντούτοις, δεν αφουγκράζονται όλοι αυτόν τον ενθουσιασμό. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, εισήγαγε τον περασμένο μήνα αυστηρούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, διπλασιάζοντας ουσιαστικά την τιμή, η οποία πριν από αυτή την κίνηση ξεκινούσε από 11.500 δολάρια. Η κυβέρνηση λέει ότι οι κινεζικές εταιρείες έχουν επωφεληθεί από την κρατική υποστήριξη και οι κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων απειλούν τις μεγάλες επενδύσεις της κυβέρνησης Μπάιντεν προς αυτή την κατεύθυνση.
Κάποιοι πολιτικοί έχουν προχωρήσει παραπέρα. Ο γερουσιαστής Σέροντ Μπράουν, είπε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X, «Οι δασμοί δεν αρκούν. Πρέπει να απαγορεύσουμε τα κινεζικά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ».
Ohioans like Doug paid the price after Bernie Moreno sold Chinese-made cars, the same cars that led to the Lordstown plant closing and thousands of Ohioans losing their jobs. pic.twitter.com/3iJ7siEdYw
— Sherrod Brown (@SherrodBrown) June 13, 2024
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Έλον Μασκ, επέκρινε τους δασμούς, αλλά νωρίτερα το 2024 είχε δηλώσει ότι χωρίς εμπορικούς φραγμούς οι περισσότερες δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα κατεδαφίζονταν από τον κινεζικό ανταγωνισμό.
Ωστόσο, μερικοί γνώστες της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι δύσπιστοι ότι οι δασμοί θα είναι σε θέση να συγκρατήσουν τις κινεζικές εισαγωγές για πολύ καιρό. Κάποιοι μάλιστα λένε ότι μπορεί να κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό.
Συγκεκριμένα, ο Μοιλ Ρούσο, πρώην στέλεχος της Chrysler που διευθύνει την εταιρεία συμβούλων Automobility με έδρα τη , είπε ότι η πρόσφατη ιστορία δείχνει τους περιορισμούς των τιμολογίων.
Ο εμπορικός πόλεμος που ξεκίνησε επί προέδρου Ντόναλντ Τραμπ μπορεί να είχε στόχο το Πεκίνο, αλλά έβλαψε τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνοντας το κόστος των ανταλλακτικών, είπε ο Ρούσο. Στο τέλος μπορεί επίσης να επιτάχυνε την παγκοσμιοποίηση των κινεζικών επιχειρήσεων αναγκάζοντάς τες να επενδύσουν σε άλλες χώρες που θα τις βοηθούσαν να αποφύγουν τους δασμούς.