Οι εντάσεις μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν, η διακοπή της Λιβύης -καθώς οι ένοπλες δυνάμεις σφράγισαν τον αγωγό από το μεγαλύτερο κοίτασμα της χώρας- και η μείωση της παραγωγής του Ιράκ σε ένα από τα βασικά πετρελαϊκά πεδία, επανέφεραν τις τιμές άνω των 65 δολαρίων/βαρέλι για το Brent και άνω των 58 δολαρίων για το WTI.
Πιο συγκεκριμένα, η παραγωγή πετρελαίου της Λιβύης θα περιοριστεί στα 72.000 βαρέλια ημερησίως, όταν οι δεξαμενές αποθήκευσης είναι πλήρεις, σύμφωνα με την κρατική εταιρεία National Oil Corp.
Αυτό είναι το χαμηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2011, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg.
Όσον αφορά το Ιράκ, ενδεχομένως να έχουμε διακοπή παραγωγής και από δεύτερο κοίτασμα, καθώς κλιμακώνεται η ένταση στον δεύτερο παραγωγό του OPEC.
Από την άλλη, στην έκθεση του OPEC την περασμένη εβδομάδα, αναδεικνύεται το γεγονός ότι ανταγωνιστές παραγωγοί εκτός OPEC παίρνουν μερίδιο της αγοράς και οι ΗΠΑ καταγράφουν ένα ακόμη ρεκόρ παραγωγής.
Οι ΗΠΑ, οι οποίες είδαν την παραγωγή τους να αυξάνεται τα τελευταία χρόνια λόγω της επανάστασης του σχιστόλιθου, θα δουν για πρώτη φορά την παραγωγή υγρών να υπερβαίνει το ορόσημο των 20 εκατ. βαρελιών ημερησίως.
Η αμερικανική παραγωγή υγρών θα διαμορφωθεί στα 20,21 εκατ. βαρέλια ημερησίως στο δ΄ τρίμηνο του 2020, σχεδόν ικανοποιώντας την αμερικανική ζήτηση των 21,34 εκατ. βαρελιών.
Δεδομένης βέβαια αυτής της συνισταμένης, η αγορά πετρελαίου δεν είναι έτοιμη για κατάργηση της συμφωνίας των μελών του OPEC για μειωμένη παραγωγή στο σύνολο του 2020.
(σ.σ : Σημειώνεται ότι ο OPEC και οι σύμμαχοι συμφώνησαν τον Δεκέμβριο του 2019 σε μείωση της παραγωγής κατά επιπλέον 500.000 βαρέλια την ημέρα έως την επόμενη συνεδρίαση τον Μάρτιο του 2020, με αποτέλεσμα η συνολική μείωση της ημερήσιας παραγωγής να διαμορφώνεται στα 1,7 εκατ. βαρέλια).
Στα ίδια συμπεράσματα καταλήγουμε και από τις ανακοινώσεις της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, ΙΕΑ.
Η μείωση της πετρελαϊκής παραγωγής από τη Σαουδική Αραβία ήταν βασικός μοχλός μείωσης των αποθεμάτων παγκοσμίως στη διάρκεια του Δεκεμβρίου, αν και οι προσπάθειες των χωρών του Κόλπου επηρεάστηκαν από την αύξηση που σημειώθηκε σε άλλες χώρες-μέλη του OPEC.
Η ΙΕΑ ανακοίνωσε πτώση 200.000 βαρελιών ημερησίως στην προσφορά πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία –στα 9,68 εκατ. βαρέλια ημερησίως- μαζί με την εποχιακή πτώση στην παραγωγή βιοκαυσίμων που έφερε τη μείωση 780.000 βαρελιών ημερησίως στις παγκόσμιες προμήθειες.
Επίσης, η ΙΕΑ διατήρησε αμετάβλητες τις προβλέψεις της για την αύξηση της πετρελαϊκής ζήτησης για το 2019 και το 2020 στα 1 και 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ενώ διατήρησε και τις εκτιμήσεις της για την αύξηση της παραγωγής των μη μελών του OPEC για το 2020, στα 2,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Τι θα κάνουν λοιπόν οι τιμές του πετρελαίου εν μέσω αντίρροπων δυνάμεων;
Όσο η επενδυτική κοινότητα φοβάται για μια διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων, είναι λογικό οι τιμές να κρατάνε τα επίπεδα αυτά και ενδεχομένως αν σπάσουν τα 67,50 δολάρια/βαρέλι για το Brent, να φιγουράρουν πέριξ των 73-76 δολαρίων/βαρέλι, όπως φαίνεται και στο παρακάτω διάγραμμα.
Ο όποιος ενθουσιασμός όμως των trader πρέπει να είναι συγκρατημένος καθώς:
- Τα μέλη του OPEC έχουν εφεδρική παραγωγική ικανότητα μετά τη μείωση του εφοδιασμού σε τιμές στήριξης.
- Η παραγωγή εκτός του ομίλου αναμένεται να αυξηθεί φέτος, άρα θα είναι «ετοιμοπόλεμη» να προσφέρει αποθεματικό σε πιθανές διακοπές.
Ως εκ τούτου, το πιο λογικό είναι οι τιμές του πετρελαίου, πέραν των ανοδικών εκφάνσεων που θα δημιουργεί η διεθνής ειδησιογραφία, εν κατακλείδι να επιστρέφουν στα τρέχοντα επίπεδα, ήτοι πέριξ των 63-65 δολαρίων/βαρέλι.
Φυσικά μια τέτοια εξέλιξη επαναλαμβανόμενων «σκαμπανεβασμάτων» ακόμα και μεταξύ των «εσωτερικών» άκρων της διακύμανσης που περιγράψαμε- όπερ μεταξύ 65-73 δολαρίων/βαρέλι- θα είναι μια εξαιρετική ευκαιρία αποδόσεων για τους traders.
Εξυπακούεται βέβαια ότι στο σενάριο αυτό δεν περιλαμβάνεται μια γενικευμένη κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή, που θα μπορούσε βραχυπρόθεσμα να οδηγήσει «χαλαρά» τις τιμές πολύ πάνω από τα 76 δολάρια το βαρέλι, με πρώτο ορόσημο τα επίπεδα του Οκτωβρίου του 2018, πέριξ των 87 δολαρίων.
Οι πρώτες παράπλευρες απώλειες
Η μείωση της παραγωγής πετρελαίου, οδήγησε σε αυξημένο volatility και την ναυλαγορά των VLCCs.
Δεξαμενόπλοια με ρότα την Ιαπωνία, από τη Μέση Ανατολή, πήραν ναύλο ύψους 57.000 δολαρίων την ημέρα, μειωμένο κατά 48% σε σύγκριση με τους ναύλους μόλις λίγες ημέρες πριν.
Για να κατανοήσουμε το μέγεθος της πτώσης των ναύλων, να αναφέρουμε ότι πριν μειωθεί η παραγωγή, για ένα δεξαμενόπλοιο VLCC με σύστημα καθαρισμού του αέρα-scubber – ώστε να έχει ως καύσιμο το φθηνότερο πετρέλαιο HSFO - οι ημερήσιοι ναύλοι έφθαναν τα 117.000 δολάρια και για ένα VLCC χωρίς scrubber τα 101.000 δολάρια.
Αποποίηση Ευθύνης: Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.