Γιατί κινδυνεύει με ελεύθερη πτώση η μεταποίηση στην Ευρωζώνη
Shutterstock
Shutterstock

Γιατί κινδυνεύει με ελεύθερη πτώση η μεταποίηση στην Ευρωζώνη

Η μεταποιητική δραστηριότητα στην Ευρωζώνη υποχώρησε απότομα τον περασμένο μήνα, με την περαιτέρω κάμψη της ζήτησης να μην αφήνει μεγάλα περιθώρια για κάποια άμεση ανάκαμψη μετά τις σταθεροποιητικές τάσεις που είχε δείξει ο Οκτώβριος, σύμφωνα με την έρευνα των δεικτών PMI. 

Ειδικότερα, η τελική μέτρηση των δεικτών υπευθύνων προμηθειών που συνθέτει η S&P Global επιβεβαίωσε την προκαταρκτική εκτίμηση για υποχώρηση της μεταποίησης στις 45,2 μονάδες τον Νοέμβριο από τις 46 του Οκτωβρίου. 

Οι χειρότερες επιδόσεις συγκεντρώνονται στις μεγάλες δυνάμεις της ευρωπαϊκής μεταποίησης. Ο PMI του μεταποιητικού κλάδου της Γερμανίας παρέμεινε στο 43 όπως και τον Οκτώβριο, χαμηλότερα από το 43,2 της προκαταρκτικής μέτρησης. Της Γαλλίας υποχώρησε στο 43,1 από το 44,5 του Οκτωβρίου, επίσης χαμηλότερα από το 43,2 της προκαταρκτικής εκτίμησης και στην Ιταλία ο PMI έπεσε κατακόρυφα στο 43,3 από το 46,8 με βουτιά των νέων παραγγελιών στο 41,9 από το 45,1 προηγουμένως. 

Στο σύνολο της Ευρωζώνης, ο υποδείκτης που μετράει την παραγωγή των εργοστασίων διολίσθησε επίσης στο 45,1 από το 45,8 του Οκτωβρίου. 

Ο υποδείκτης της απασχόλησης υποχώρησε στο 45,2 από το 46,2 καταγράφοντας το χαμηλότερο επίπεδό του από τον Αύγουστο του 2022, εξέλιξη απόλυτα λογική από τη στιγμή που η πτώση της ζήτησης έχει σαν αποτέλεσμα τα εργοστάσια να μειώσουν το δυναμικό τους με τον ταχύτερο ρυθμό από την εποχή της πανδημίας του Covid-19. 

Οι αριθμοί αυτοί φαίνονται τρομακτικοί, κάτι που παραδέχτηκε και ο επικεφαλής οικονομολόγος της HCOB, Σίρους ντε λα Ρούμπια. 

Το γεγονός ότι οι νέες παραγγελίες έπεσαν κατά πολύ και με επιταχυνόμενο ρυθμό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δύσκολα θα δούμε κάποια ουσιαστική ανάκαμψη στο άμεσο μέλλον.

Η διεθνής ζήτηση αλλά και το εμπόριο μεταξύ των χωρών της Ευρωζώνης συρρικνώθηκε επίσης με ταχύτερο ρυθμό.  

Ούτε εδώ όμως αναμένουμε κάποια σημαντική ανάκαμψη, ειδικά αν ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ υλοποιήσει την επιβολή δασμών 10% σε όλες τις εισαγωγές, γεγονός που  θα καταστήσει τα ευρωπαϊκά προϊόντα περισσότερο ακριβά. 

Προ της πρώτης θητείας του Τραμπ, οι εισαγωγές αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη επιβαρύνονταν με 10%, ενώ η αντίθετη διαδρομή μόλις με 2,5%. Κατά την πρώτη θητεία του Ντόναλτ Τραμπ δεν άλλαξαν πολλά πράγματα, παρά το γεγονός ότι η εξισορρόπηση των παραπάνω ποσοστών δεν θα προκαλούσε κάποια ιδιαίτερη αναστάτωση. 

Λίγο πριν να αναλάβει όμως ο Ντόναλτ Τραμπ εκ νέου τα καθήκοντα του, απειλεί με ένα δασμολογικό τείχος που μπορεί να επιβαρύνει τους Ευρωπαίους κατασκευαστές με δασμούς της τάξης του 10% έως 20%  ή ακόμα και 25%, όπως συμβαίνει σήμερα με τις εισαγωγές φορτηγών.

Αν και πιστεύουμε ότι εν τέλει οι ΗΠΑ δεν θα ταλαιπωρήσουν την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με ένα τσουχτερό ποσοστό δασμών, ειδικά από τη στιγμή που μια τέτοια κίνηση θα δημιουργούσε αντίποινα, που θα έθεταν σε κίνδυνο τα κέρδη των Google, Microsoft, Amazon και Apple στη Γηραιά Ήπειρο, εντούτοις ένα σημαντικό θέμα για την Ευρώπη είναι ο δασμολογικός φράχτης προς το Μεξικό, ο οποίος σύμφωνα με τις προεκλογικές υποσχέσεις του Προέδρου μπορεί να υψωθεί από το 25% έως και το 100%. 

Βλέπετε, σύμφωνα με υπολογισμούς της Bernstein, το 40% και το 21% των αυτοκινήτων που πουλά η Volkswagen και η Stellantis αντίστοιχα στις ΗΠΑ, διακινείται μέσω του Μεξικού. 

Ως εκ τούτου, η επιστροφή του Ντόναλτ Τραμπ στον Λευκό Οίκο τον Ιανουάριο και η πιθανή κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων που συνεπάγεται, δημιουργεί ένα απόλυτο κλίμα αβεβαιότητας για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και γενικότερα για την ευρωπαϊκή μεταποίηση.

Βέβαια, η χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής από την ΕΚΤ και η παραγωγή νέων μοντέλων από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία σίγουρα θα προσδώσει κάποια τόνωση στην αγορά το 2025, όμως οι κόντρα άνεμοι θα συνεχίσουν να λειτουργούν ως τροχοπέδη στις πωλήσεις των ευρωπαϊκών οχημάτων σύμφωνα με πρόσφατη έκθεσή της GlobalData. 

Τα εργοστάσιά όμως των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι δομημένα για πολύ μεγαλύτερη παραγωγή. Το πιο πιθανό λοιπόν σενάριο είναι η κερδοφορία τους να συνεχίσει να πλήττεται.

Όπως διαμορφώνεται στο άμεσο μέλλον το περιβάλλον της ευρωπαϊκής μεταποίησης, η αιφνιδιαστική παραίτηση του διευθύνοντα συμβούλου της Stellantis, κατασκευάστριας εταιρείας των Jeep, Fiat και Peugeot, Carlos Tavares, δεν θα έπρεπε να μας εκπλήσσει. Υπενθυμίζουμε ότι πριν δύο μήνες η εταιρεία εξέδωσε προειδοποίηση για την κερδοφορία της, ενώ έχει χάσει περίπου το 40% της χρηματιστηριακής της αξίας από την αρχή του έτους.

Ακόμα χειρότερες επιδόσεις τους επόμενους μήνες

Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν εδώ και δύο χρόνια με την αδύναμη ζήτηση, το υψηλό κόστος παραγωγής, τον τεράστιο ανταγωνισμό από την Κίνα και τη βραδύτερη από την αναμενόμενη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, κυρίως λόγω του υψηλού κόστους σε σχέση με τα συμβατικά.

Όλα αυτά έχουν πλήξει σημαντικά την κερδοφορία. Οι εργοστασιακές παραγγελίες που ανακοινώθηκαν χθες και η έναρξη των απεργιακών κινητοποιήσεων στη μεγαλύτερη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία υποδεικνύουν ακόμα χειρότερες επιδόσεις τους επόμενους μήνες.

Η μείωση του κόστους παραγωγής προκειμένου να καταστεί η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία πιο ανταγωνιστική περιλαμβάνει και το εργασιακό κόστος, κάτι που όπως είναι φυσικό έχει προσκρούσει στην αντίθεση των εργατικών συνδικάτων, με την τρέχουσα περίοδο να σηματοδοτεί την τελική ευθεία της σύγκρουσης. 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο αποφασίστηκαν οι πολύωρες απεργίες σε εννέα εργοστάσια αυτοκινήτων και εξαρτημάτων της Volkswagen σε όλη τη Γερμανία, με αποτέλεσμα να σταματήσουν οι γραμμές συναρμολόγησης.

Μόνο στο κύριο εργοστάσιο της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ, η δίωρη απεργία σημαίνει ότι δεν μπορούν να κατασκευαστούν αρκετές εκατοντάδες αυτοκίνητα, συμπεριλαμβανομένου και του εμβληματικού Golf.

Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία στον επόμενο γύρο των διαπραγματεύσεων, οι απεργίες αναμένεται να κλιμακωθούν, με κίνδυνο να μειωθεί η παραγωγή της Volkswagen, τη στιγμή που η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει ήδη μειωμένες παραδόσεις και κατακόρυφη πτώση των κερδών της.

Προκειμένου να εξοικονομηθούν 1,5 δισ. ευρώ, το συνδικάτο πρότεινε οι μεγαλύτεροι μέτοχοι της Volkswagen να κάνουν θυσίες όσον αφορά το ετήσιο μέρισμα και να γίνει παραίτηση από τα μπόνους για το 2025 και το 2026. 

Από την πλευρά της Volkswagen έχει προτείνει τη μείωση μισθών κατά 10%, προκειμένου να μειώσει το κόστος και να υπερασπιστεί το μερίδιο αγοράς και τα κέρδη. 

Ο τέταρτος γύρος διαπραγματεύσεων έχει προγραμματιστεί στις 9 Δεκεμβρίου και θα οδηγήσει είτε στην επίλυση των διαφορών, είτε σε κλιμάκωση. 

Καλύτερες συγκριτικά οι επιδόσεις της αμερικανικής μεταποίησης

Αν και ο Νοέμβριος σηματοδότησε τον όγδοο συνεχόμενο μήνα που ο PMI στις ΗΠΑ παρέμεινε κάτω από το όριο των 50 μονάδων, εντούτοις η μεταποιητική δραστηριότητα συρρικνώθηκε λιγότερο από ότι προέβλεπαν οι αναλυτές. 

Πιο συγκεκριμένα, ο δείκτης μεταποίησης του ινστιτούτου ISM σημείωσε άνοδο 1,9 μονάδων, τη μεγαλύτερη από τον Μάρτιο, στις 48,4 μονάδες και έναντι των 46,5 μονάδων που ήταν η επίδοση του Οκτωβρίου. Οι αναλυτές προέβλεπαν ότι ο δείκτης θα διαμορφωθεί στις 47,5 μονάδες.

Σημαντικές ήταν οι επιδόσεις του δείκτη νέων παραγγελιών, ο οποίος σκαρφάλωσε σε θετικό έδαφος για πρώτη φορά τους τελευταίους οκτώ μήνες, σε μια ένδειξη ότι η επιχειρηματική εμπιστοσύνη σημειώνει σταδιακή βελτίωση. Ο δείκτης νέων παραγγελιών σκαρφάλωσε 3,3 μονάδες στις 50,4 μονάδες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη άνοδο των τελευταίων πέντε μηνών. 

Μαίρη Βενέτη

[email protected]

Aποποίηση Ευθύνης

Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.