Της Μαίρης Βενέτη
Ενδεικτική για το πόσο σημαντική είναι μια συμφωνία για το Brexit για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν η χτεσινή ανακοίνωση της Volkswagen, σύμφωνα με την οποία η εταιρεία θα προχωρήσει σε σημαντική αύξηση των αποθεμάτων της στη Βρετανία, καθώς όλα δείχνουν ότι δύσκολα οι πολιτικοί θα καταφέρουν να καθορίσουν τους όρους της αποχώρησης της χώρας από την ΕΕ πριν από την 31η Οκτωβρίου.
Σύμφωνα με τον Juergen Stackmann, μέλος του ΔΣ της εταιρίας με αρμοδιότητα τις πωλήσεις, έχουν αναθεωρηθεί ανοδικά τα επίπεδα των αποθεμάτων, ώστε να καθυστερήσει η επίπτωση των πιθανών εισαγωγικών δασμών για κάποιο διάστημα. Βέβαια όπως χαρακτηριστικά σημείωσε: «... υπάρχουν όρια σε αυτά που μπορούμε να κάνουμε».
Οι αυξημένες πλέον πιθανότητες ενός άτακτου Brexit και οι ανησυχίες για τις μελλοντικές εμπορικές σχέσεις υποχρεώνουν πολλές εταιρείες να λάβουν μέτρα για να μετριάσουν τον αντίκτυπο ενδεχόμενων δασμών.
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται ο πιο ευάλωτος στους κινδύνους που κρύβει ένα Brexit χωρίς συμφωνία, αφού θα απορυθμιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού, θα προκληθεί σοβαρό πλήγμα στην έγκαιρη παράδοση, ενώ τόσο οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ όσο και του Ηνωμένου Βασιλείου θα πληγούν σοβαρά από φόρους και διοικητικές επιβαρύνσεις για ανταλλακτικά και οχήματα.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έχει προειδοποιήσει εδώ και καιρό για τις επιπτώσεις μιας αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς συμφωνία.
Οι ευρωπαϊκές ενώσεις κατασκευαστών εκτιμούν ότι το πρόσθετο κόστος των τελωνειακών δασμών σε περίπτωση ενός άτακτου Brexit θα ανέλθει τουλάχιστον στα 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ.
Μάλιστα η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Επιτροπή Σύνδεσης για την Κατασκευή Εξοπλισμού και Εξαρτημάτων Αυτοκινήτων (CLEPA) και 21 εθνικές ενώσεις έχουν προχωρήσει σε κοινή ανακοίνωση με τελικό συμπέρασμα:
«Η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς συμφωνία θα προκαλέσει μια συνταρακτική αλλαγή στους εμπορικούς όρους, με δισεκατομμύρια ευρώ δασμών να απειλούν να επηρεάσουν τις επιλογές των καταναλωτών και στις δύο πλευρές της Μάγχης».
Κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η BMW, η PSA,η Ford, η Honda και η Nissan, ετοιμάζονται για την επόμενη μέρα.
Η BMW έχει ήδη προειδοποιήσει ότι θα μεταφέρει μέρος της παραγωγής κινητήρων και οχημάτων εκτός Βρετανίας εάν υπάρξει ένα άτακτο Brexit.
H Nissan ανακοίνωσε τον Μάρτιο ότι θα σταματήσει την παραγωγή των πολυτελών μοντέλων Infiniti στο εργοστάσιο της στο Σάντερλαντ στη βορειοανατολική Αγγλία.
Η Honda σκοπεύει να κλείσει ένα μεγάλο εργοστάσιο στη Βρετανία που απασχολεί 3.500 υπαλλήλους.
H γαλλική PSA έχει προειδοποιήσει ότι η συνέχιση της παραγωγής στη Βρετανία θα εξαρτηθεί από τους όρους (;) του Brexit, ενώ τον περασμένο Ιούνιο, η Ford ανακοίνωσε ότι θα κλείσει το 2020 ένα εργοστάσιο που κατασκευάσει μηχανές στην Ουαλία.
Προφανώς μετά την 31η Οκτωβρίου θα ακολουθήσουν και άλλες ανακοινώσεις.
Μεγάλο το κόστος για τον κλάδο τόσο για την ΕΕ όσο και για τη Βρετανία
Η βρετανική βιομηχανία αυτοκινήτων πληρώνει ήδη τον λογαριασμό της εξόδου από την ΕΕ καθώς οι νέες επενδύσεις ήδη μειώθηκαν περισσότερο από 70% το πρώτο εξάμηνο του έτους. Μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου, οι νέες επενδύσεις στην βιομηχανία που ανακοινώθηκαν έπεσαν στα 90 εκατομμύρια λίρες (98,2 εκατομμύρια ευρώ).
Η βιομηχανία αυτοκινήτων, ο μεγαλύτερος εξαγωγικός κλάδος προϊόντων της Βρετανίας που απασχολεί πάνω από 800.000 εργαζομένους, είναι από τους σφοδρότερους πολέμιους ενός Brexit χωρίς συμφωνία μιας και οι πρόσθετοι δασμοί και η γραφειοκρατία θα πλήξουν την παραγωγή.
Και η άλλη πλευρά όμως ήδη μετράει απώλειες, καθώς περίπου το 10% των οχημάτων που συναρμολογούνται στην ευρωπαϊκή ήπειρο εξάγονται στη Βρετανία.
Ο ευρωπαϊκός κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας παράγει 19,1 εκατομμύρια οχήματα ετησίως και απασχολεί 13,8 εκατομμύρια προσωπικό, ήτοι το 6,1% του εργατικού δυναμικού.
Ένα άναρχο Brexit λοιπόν αποτελεί σημαντικό παράγοντα επιβράδυνσης, που πλήττει πρώτα πρώτα τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης, τη Γερμανία.
Ήδη σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, οι γερμανικές εξαγωγές αυτοκινήτων έχουν μειωθεί κατά 14%, αποτελώντας βαρίδι για τον βιομηχανικό τομέα της Γερμανίας , ο οποίος όμως συμβάλλει σε ποσοστό άνω του 20% στο ΑΕΠ και αποτελεί ένα τεράστιο asset για τη χώρα.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να αναδειχθεί ότι ήδη δεκάδες χιλιάδες καλοπληρωμένες θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζουν το φάσμα της απαξίωσης λόγω της κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης- οι ηλεκτρικοί κινητήρες έχουν πολύ λιγότερα εξαρτήματα και η διαδικασία παραγωγής τους απαιτεί λιγότερη ένταση εργασίας- οπότε ένα άναρχο Brexit στην ουσία αποτελεί το δεύτερο καίριο πλήγμα στην καρδιά τόσο της γερμανικής οικονομίας όσο και της ευρωπαϊκής οικονομίας.
(σ.σ: Μια πρώτη προσέγγιση για τα συνολικότερα κόστη που δυστυχώς φαίνεται να έχουμε μπροστά μας μετά την 31η Οκτωβρίου είχαμε δώσει σε άρθρο μας αρχές του έτους)
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή, ή προτροπή για αγορά ή πώληση των αναφερομένων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται, βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δεν δίνεται ότι είναι ακριβείς ή πλήρεις και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.