Η συμφωνία της Lufthansa με την ιταλική κυβέρνηση να αγοράσει ποσοστό στην κρατική ΙΤΑ Airways (Italia Transporto Aereo) κινδυνεύει με βέτο από τις εποπτικές αρχές ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης αν δεν υπάρξει σημαντική βελτίωση στις παραχωρήσεις ώστε να καμφθούν οι επιφυλάξεις σε θέματα ανταγωνισμού.
Οι θεραπευτικές κινήσεις που πρότεινε ο γερμανικός αερομεταφορέας πρόσφατα είναι ανεπαρκείς για να κάμψουν τις επιφυλάξεις της Κομισιόν ότι η συμφωνία μπορεί να πλήξει τον ανταγωνισμό στις κοντινές και τις μακρινές πτήσεις που συνδέουν την Ιταλία με άλλες χώρες και να ενισχύσει την κυριαρχία της ΙΤΑ στο αεροδρόμιο Linate του Μιλάνου.
Ωστόσο, υπάρχει ακόμη χρόνος για τον όμιλο της Lufthansa να αντιδράσει, προσφέροντας περισσότερες παραχωρήσεις πριν από την απόφαση των ευρωπαϊκών αρχών στις 4 Ιουλίου.
Το deal Lufthansa-ITA Airways, αλλά και η συμφωνία της IAG, ιδιοκτήτριας της British Airways, να εξαγοράσει την Air Europa αποτυπώνουν την τάση συγκεντρωτισμού στον κλάδο αερομεταφορών της Ευρώπης.
Η Ρώμη επιμένει στο σχέδιό της να πωλήσει ποσοστό 41% της κρατικής ΙΤΑ, της διαδόχου της Alitalia, στην Lufthansa και δεν μελετά άλλες επιλογές, όσο οι αρχές ανταγωνισμού της ΕΕ εξετάζουν τη συμφωνία. Όμως, η κυβέρνηση της Giorgia Meloni είναι εκνευρισμένη με τις καθυστερήσεις και την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα.
Την προηγούμενη εβδομάδα η Lufthansa πρότεινε να διατηρήσει μερικές από τις ανταγωνιστικές κοντινές πτήσεις σε μία προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιρρήσεις και να εξασφαλίσει το πράσινο φως από την αρχή ανταγωνισμού. Οι πτήσεις αυτές περιλαμβάνουν προορισμούς στη Γερμανία, στο Βέλγιο, στην Ελβετία και στην Αυστρία.
Για να ικανοποιήσει τις επιφυλάξεις στις μακρινές πτήσεις ο γερμανικός αερομεταφορέας προσφέρθηκε επίσης να μην ενοποιήσει την ΙΤΑ στην κοινοπραξία του με την United Airlines και την Air Canada. Η ΙΤΑ θα λειτουργεί ανεξάρτητα για δύο χρόνια.
Προσφέρθηκε επίσης να παραχωρήσει 40 slot στο αεροδρόμιο Linate του Μιλάνου στην easyJet και τη Volotea.
H εξαγορά της Air Europa από την ΙΑG για 400 εκατ. ευρώ κινδυνεύει επίσης να εκτροχιαστεί για δεύτερη φορά αν δεν ικανοποιηθούν οι επιφυλάξεις της αρχής ανταγωνισμού της ΕΕ.
Η Κομισιόν προειδοποίησε τον προηγούμενο μήνα ότι το deal μπορεί να πλήξει τον ανταγωνισμό σε πολλούς προορισμούς στην Ισπανία, ιδιαίτερα σε αυτούς όπου δεν υπάρχει η εναλλακτική επιλογή τρένων high-speed, αλλά και σε πτήσεις προς την υπόλοιπη Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αμερική.
«Κάθε χρόνο εκατομμύρια επιβάτες ταξιδεύουν στους προορισμούς αυτούς ξοδεύοντας ετησίως πάνω από 3 δισ. ευρώ. Χωρίς τις κατάλληλες θεραπευτικές κινήσεις η παύση της λειτουργίας της Air Europa ως ανεξάρτητου αερομεταφορέα μπορεί να φέρει αρνητικές επιπτώσεις στον ανταγωνισμό στις συνωστισμένες αυτές αγορές», ήταν η άποψη της αρχής ανταγωνισμού.
Οι δύο πλευρές έχουν χρόνο για διορθωτικές κινήσεις, καθώς η απόφαση των εποπτικών αρχών θα παρθεί στις 15 Ιουλίου.
Η ΙAG θέλει να κλείσει το deal και προτίθεται να παραχωρήσει έως και το 40% των πτήσεων της Air Europa σε άλλες αεροπορικές εταιρείες, σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του επικεφαλής του ομίλου Luis Gallego.
Στο μεταξύ η αντιπολίτευση ανυπομονεί και πιέζει τον κυβερνητικό συνασπισμό της πρωθυπουργού Meloni στην Ιταλία να εξηγήσει γιατί καθυστερεί το πράσινο φως από την αρχή ανταγωνισμού της ΕΕ. «Η σαπουνόπερα με το ντοσιέ της ΙΤΑ έχει καταντήσει τραγελαφική» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Ήταν το περυσινό φθινόπωρο όταν ο γερμανικός όμιλος υπό τη διεύθυνση του Carsten Spohr ανακοίνωσε την πρόθεσή του να αποκτήσει συμμετοχή 41% στην ΙΤΑ Airways για 325 εκατ. ευρώ, σχέδιο που έγινε δεκτό με σκεπτικισμό στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης.