Εσείς, πόσα χρήματα θα δίνατε για ν’ αγοράσετε μια εικονική καρέκλα; Προτού βιαστείτε ν’ απαντήσετε, ο Christie’s με τη χθεσινή του δημοπρασία, δημιούργησε προηγούμενο στις πωλήσεις NFT που σχετίζονται με το design. Σε συνεργασία με τον Αμερικανό σχεδιαστή Μίσα Καν (Misha Kahn), ο οίκος διέθεσε σε online δημοπρασία, από τις 18 έως τις 24 Αυγούστου, 10 παρτίδες που πωλήθηκαν από 7.500 έως 47.500 δολ.
Για όσους δυσπιστούν απέναντι στα NFT’s, ο Κρίστις θέλησε να επιστρατεύσει ένα πρωτοπόρο όνομα από το χώρο των εφαρμοσμένων τεχνών. Ο Καν ζει και εργάζεται στο Μπρούκλιν της Νέας Υόρκης και η πορεία του είχε ανοδική πορεία, όταν εμφανίστηκε στην Μπιενάλε του Μουσείου Τεχνών και Σχεδιασμού (2014). Έκτοτε, έγινε γνωστός για τη δημιουργία επίπλων τα οποία δείχνουν τολμηρά τόσο στο χρώμα όσο και στη φόρμα, παραπέμποντας στις εμπνεύσεις του Γκαουντί ή του Νταλί.
Τώρα, ο δημιουργός συστήνεται στον ψηφιακό κόσμο, μέσα από τη δική του σειρά NFT. Κάθε λαχνός αντιπροσωπεύει ένα μεμονωμένο καρέ που έχει ληφθεί από μια πηγή κινούμενων εικόνων, συνολικού χρόνου 13 δευτερολέπτων. Κάθε «βιομορφική», όπως την αποκαλεί, εικόνα απηχεί μια φουτουριστική μορφή επίπλου, προσωπικής του έμπνευσης, η οποία καταλαμβάνει χώρο σε ένα εικονικό περιβάλλον.
Ο Καν εκπροσωπείται από την κορυφαία γκαλερί design, Friedman Benda. Γεννημένος το 1989, δουλεύει με ένα ευρύ φάσμα τεχνικών και εργαλείων, από κολάζ και αυτοσχεδιαστικά καλούπια έως εφαρμογές στη ρομποτική και την εικονική πραγματικότητα. Στη πώληση με τον εύγλωττο τίτλο «Furniture Unhinged» (έπιπλα ανισόρροπα) παρουσίασε 10 NFT, καθένα από τα οποία περιλαμβάνει ένα μοναδικό τρισδιάστατο μοντέλο που αποδίδεται ως αρχείο FBX μαζί με ένα αντίστοιχο βίντεο MP4.
Μέσα στο βίντεο, κάθε φιγούρα δημιουργείται από μια σουρεαλιστική σειρά παραδοσιακών επίπλων, συμπεριλαμβανομένης μιας καρέκλας, η οποία έχει τυπωθεί σε 3D μηχάνημα και συνοδεύει το ψηφιακό έργο. Πρόκειται για το πιο ακριβό έργο που ο σχεδιαστής υλοποίησε σε θερμοπλαστικό πολυεστέρα PETG.
Καθώς ήταν η πρώτη φορά που μία πώληση διέθεσε NFT’s εμπνευσμένα από το design, δεν υπήρχαν αρχικές τιμές. Ωστόσο, το αποτέλεσμα δεν θα πρέπει να σκόρπισε χαμόγελα στους οργανωτές. Αν το συγκρίνουμε μάλιστα με τη δημοπρασία που οργάνωσε μόλις πριν λίγους μήνες ο οίκος Christie’s, για τον άγνωστο μέχρι χθες Beeple και το έργο του που πωλήθηκε έναντι 69,3 εκατ. δολαρίων, τότε μιλάμε για δημοπρασία εξαιρετικά «χαμηλής πτήσης» που πρέπει να προβληματίσει τους ανθρώπους του οίκου.
Το βέβαιο είναι ότι ο Κρίστις δεν θα σταματήσει να επενδύει στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τα NFTs. Πιο πιθανό είναι να μην υπάρχει συνέχεια με τον σχεδιαστή και η κατηγορία των ψηφιακών αρχείων που αναφέρονται σε design απεικονίσεις να κρατηθεί για λίγο ως το επόμενο όνομα που θα προσελκύσει τους κορυφαίους συλλέκτες. Το ακρωνύμιο NFT είναι εδώ για να μείνει και θα το συναντάμε όλο και πιο συχνά στις επόμενες αγοραπωλησίες.