Το LNG ή υγροποιημένο φυσικό αέριο, δεν είναι ένα νέο διαφορετικό προϊόν. Ωστόσο έχει έρθει να μεταβάλει τις αγορές όπως τις γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Και η μεταβολή αυτή οφείλεται κατά βάση στη στάση της Ρωσίας που έχει διαταράξει σε σημαντικό βαθμό την ομαλότητα της προμήθειας υδρογονανθράκων στην Ευρωπαϊκή ήπειρο.
Το LNG δεν είναι μια άλλη μορφή υδρογονάνθρακα. Είναι μεθάνιο ή ένα μείγμα μεθανίου και αιθανίου, το οποίο αφού αφαιρεθούν διάφορες προσμίξεις, ψύχεται στους -160οC. Η ψύξη οδηγεί στην αλλαγή της κατάστασης από αέρια σε υγρή, με αποτέλεσμα το υγροποιημένο αέριο να καταλαμβάνει το 1/600 του αντίστοιχου αέριου όγκου. Και αυτό είναι κάτι που καθιστά το LNG, εύκολο στη μεταφορά.
Σε αντίθεση με το «κλασσικό» φυσικό αέριο που μεταφέρεται μέσω αγωγών, με τους περιορισμούς που απορρέουν από αυτόν τον τρόπο μεταφοράς. Αντιθέτως το LNG μπορεί να μεταφερθεί όπου υπάρχουν λιμενικές εγκαταστάσεις. Βέβαια εκεί που θα προσεγγίσει το πλοίο που θα μεταφέρει LNG, θα πρέπει να υπάρχουν οι υποδομές για να μετατραπεί το υγρό φορτίο σε αέριο, ώστε να διοχετευτεί μέσω του υπάρχοντος δικτύου προς τους καταναλωτές.
Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές LNG σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η Αυστραλία, το Κατάρ και οι ΗΠΑ. Η Αυστραλία καλύπτει τις αγορές της Ασίας και κυρίως την Κίνα. Το Κατάρ προμηθεύει τόσο τις ασιατικές αγορές όσο και την Ευρώπη. Τέλος οι ΗΠΑ αποτελούν τον μεγαλύτερο προμηθευτή της Ευρώπης, έχοντας υπερδιπλασιάσει τις παραδόσεις τους μέσα στο 2022.
Η Ευρώπη κατά τη διάρκεια του 10μήνου από τον Ιανουάριο μέχρι και τον Οκτώβριο του 2022, έχει προμηθευτεί 46 εκατ. τόνους LNG από τις ΗΠΑ, 13 εκατ. τόνους από το Κατάρ, 10 εκατ. τόνους από την Αλγερία. Η ΕΕ συνεχίζει να προμηθεύεται LNG από τη Ρωσική αγορά, με τις εισαγωγές να υπερβαίνουν τους 10 εκατ. τόνους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης οι εισαγωγές LNG καλύπτουν σήμερα το 40% των αναγκών της σε φυσικό αέριο, κάτι που έχει συμβάλει στην αποκλιμάκωση των τιμών. Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, η Γαλλία εμφανίζεται σαν ο μεγαλύτερος εισαγωγές LNG, ακολουθούμενη από την Ισπανία και την Ολλανδία.
Δυστυχώς οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις υποδοχής των ειδικών πλοίων μεταφοράς LNG στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επαρκούν. Όπως φαίνεται και στο ακόλουθο γράφημα της Κομισιόν, κατασκευάζονται σήμερα περισσότεροι από 17 σταθμοί υποδοχής LNG στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
H Ελλάδα διαθέτει σήμερα το «Revithoussa LNG Terminal» στη Ρεβυθούσα με ετήσια χωρητικότητα εισαγωγής 7 bcm και αποθηκευτική ικανότητα στα 255 χιλιάδες m3. O σταθμός “Alexandroupolis LNG Terminal” θα τεθεί σε λειτουργία το 2023 με ετήσια χωρητικότητα στα 5,5 bcm και αποθηκευτική ικανότητα στα 153,5 χιλιάδες m3. O σταθμός «Dioriga Gas FSRU» θα λειτουργήσει επίσης το 2023 με ετήσια χωρητικότητα στα 2,5 bcm. Τέλος μέσα στο 2024 θα τεθεί σε λειτουργία και ο σταθμός «Argo FSRU» με ετήσια χωρητικότητα στα 5,3 bcm και αποθηκευτική ικανότητα στα 170 χιλιάδες m3. Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα εκτέλεσης όλων των έργων, η ΕΕ θα αυξήσει μέχρι το 2026 την εισαγωγή LNG κατά 40%.