Η παρεμβατικότητα και η διεισδυτικότητα του Elon Musk, στην κοινότητα των νέων επενδυτών των χρηματιστηριακών αγορών της Νέας Υόρκης, είναι μοναδική. Πάνω από 40 εκατ. ενεργοί χρηματιστηριακοί λογαριασμοί, παρακολουθούν τις αναρτήσεις του, τις δηλώσεις του, τις εκτιμήσεις του και τις προτροπές του, ανεξάρτητα αν αυτές αφορούν την Tesla ή το Bitcoin ή το Dogecoin.
Δεν είναι λίγοι αυτοί που θεωρούν ότι ο Elon Musk «κάνει πια την πλάκα του», προτείνοντας κινήσεις, που σαν αυτοεκπληρούμενες προφητείες αποτυπώνονται στα ταμπλό των χρηματιστηριακών αγορών και των ανταλλακτηρίων των κρυπτονομισμάτων. Για παράδειγμα, όπως φαίνεται στη φωτογραφία που ακολουθεί, αρκούσε η ανάρτηση τριών λέξεων «One word: Doge» σε ένα tweet, για να οδηγήσει το Dogecoin από τα $0,007 στα $0,84.
Το tweet που είχε αναρτήσει τον Αύγουστο του 2018, στο οποίο ανέφερε ότι θα έβγαζε τη μετοχή της Tesla από το χρηματιστήριο στα $420 ανά μετοχή, είχε προκαλέσει μια έκρηξη στην τιμή της, αλλά τον είχε οδηγήσει και στο γραφείο της Αμερικανικής Κεφαλαιαγοράς (SEC). Εκεί η SEC (US Securities and Exchange Commission), του επέβαλε να παραιτηθεί από τη θέση του στην εταιρεία και τον προειδοποίησε για τη επιβολή μεγάλων προστίμων.
Τελευταίο παράδειγμα της παρέμβασης του στις αγορές ήταν το tweet σχετικά με τους wallstreetbets και την μετοχή της Gamestop, την οποία είχα παραφράσει ως Gamestonk, με αποτέλεσμα την εκτόξευση της μετοχής, καθώς οι περισσότεροι εκτίμησαν ότι ο Elon Musk αγόραζε μετοχές της εταιρείας.
Η ανακοίνωση της TESLA ότι έχει επενδύσει ήδη $1,5 δισ. σε bitcoin και ότι πρόκειται σύντομα θα αρχίσει να δέχεται το δημοφιλές κρυπτονόμισμα ως μέσο πληρωμής για τα οχήματα της, μόλις το επιτρέψει η σχετική νομοθεσία, απογείωσε το BTC πάνω από τα $43.000. Η ανακοίνωση έγινε με κάθε επισημότητα μέσω καταχώρησης στην SEC.
Επομένως η Tesla, δήλωσε ότι θα είναι η πρώτη μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που θα χρησιμοποιεί το κρυπτονόμισμα ως μέσο συναλλαγών με τους πελάτες της. Ταυτόχρονα η Tesla ανακοίνωσε ότι μέρος των ταμειακών διαθεσίμων της, τοποθετήθηκαν στο bitcoin, με στόχο την «περισσότερη ευελιξία προκειμένου να επιτύχει περαιτέρω διαφοροποίηση και μεγιστοποίηση των αποδόσεων στα μετρητά της».
Και δεν γνωρίζουμε ποια από τις δυο ειδήσεις, έδωσε μεγαλύτερη ώθηση χθες στο bitcoin. Αυτή που αφορά την επένδυση ύψους $1,5 δισ. ή αυτή που στο μέλλον θα συμβάλει στην υιοθέτηση του bitcoin σαν μέσου πληρωμής μια εμπορικής συναλλαγής;
Σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα του Binance, μόλις το 21% των συμμετεχόντων στην κοινότητα των κρυπτονομισμάτων θα ήταν διατεθειμένο να χρησιμοποιήσει τα κρυπτονομίσματα ως μέθοδο πληρωμής των καθημερινών εμπορικών συναλλαγών του.
Και από αυτούς μόλις το 13% ανήκει στην κατηγορία Crypto Natives, δηλαδή στην κατηγορία όσων χρησιμοποιούν συχνά τα κρυπτονομίσματα, για άλλους λόγους, πέρα από τους επενδυτικούς.
Σε απόλυτους αριθμούς σύμφωνα στοιχεία του BitPay, το ύψος των εμπορικών συναλλαγών που πληρώθηκαν και εκκαθαρίστηκαν σε κρυπτονομίσματα το 2019, ανήλθε τα $1 δισ. Στο Coinbase Commerce πληρώθηκαν μέσω crypto πληρωμές ύψους $135 εκατ.
Σύμφωνα με τη Chainalysis, το ύψος των πληρωμών – κινήσεων σε bitcoin, ανήλθε μέσα στο 2019 στα $4 δισ., χωρίς να γνωστοποιείται ποιο ήταν το ύψος των εμπορικών συναλλαγών.
Αυτό σημαίνει ότι η «εμπορική χρήση» των κρυπτονομισμάτων, είναι ιδιαίτερα χαμηλή.
Από τα 4.484 κρυπτονομίσματα, μόλις 5 χρησιμοποιούνται για εμπορικές συναλλαγές. Και από το σύνολο της «αξίας» τους, που ανέρχεται στα $1,3 τρισ., το σύνολο των εμπορικών συναλλαγών δεν υπερβαίνει σε ετήσια βάση τα $6 δισ., δηλαδή το 0,4%. Ενώ αντίστοιχα το καθημερινό ύψος των συναλλαγών τους στα χρηματιστήρια – ανταλλακτήρια των crypto, αγγίζει τα $200 δισ., δηλαδή το 16%.
Η δυσαρμονία αυτή αποκαλύπτει ότι τα cryptos δεν χρησιμοποιούνται ως εναλλακτικά νομίσματα απέναντι στα «άνευ αξίας» νομίσματα που εκδίδουν οι κεντρικές τράπεζες. Χρησιμοποιούνται καθαρά σαν εργαλεία μιας ακραίας και αγελαίας κερδοσκοπίας.
Σύμφωνα με το ανταλλακτήριο Binance, το 39% των επενδυτών κρυπτονομισμάτων επενδύει σε αυτά, για να αποδομήσει το παραδοσιακό σύστημα, το 32% για να εκμεταλλευτεί βραχυπρόθεσμες επενδυτικές ευκαιρίες και το 29% επενδύει λόγω του φόβου μην χάσει το ανοδικό πάρτι.
Μπορεί η Tesla να αντικαταστήσει τα δολάρια με Bitcoins;
Ας έρθουμε τώρα στο παράδειγμα της Tesla. Το πιο φθηνό μοντέλο της πωλείται προς $37.990 και το πιο ακριβό στα $139,990. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Quartz, που έχει κάνει αναλύσεις πάνω στην μονάδα παραγωγής της Tesla στη Γερμανία, το κόστος κατασκευής του φθηνού μοντέλου Model 3, ανέρχεται στα $30.000, από τα οποία το $20.000 είναι τα υλικά και τα $10.000 τα εργατικά κόστη.
Η παραγωγή του συγκεκριμένου οχήματος έχει κόστη που αποτιμώνται σε δολάρια. Οι μισθοί, η ενέργεια, τα μεταλλικά σημεία, τα ρομπότ, τα υλικά των μπαταριών, τα τσιπάκια κλπ, έχουν πάνω τους μια δολαριακή ρήτρα.
Πράγμα που σημαίνει ότι αν η Tesla εμπορεύεται τα αυτοκίνητα της σε τιμές bitcoin, θα πρέπει να κάνει hedge στον «συναλλαγματικό κίνδυνο», όπως δηλαδή κάνει κάποιος, που παράγει σε ευρώ και πουλάει σε δολάριο.
Διότι μπορεί σήμερα ένα Tesla Model 3, να αγοράζεται με 1 bitcoin που αντιστοιχεί σε $43.000, όμως αύριο το bitcoin μπορεί να αντιστοιχεί σε $20,000. Πίσω από το bitcοin δεν υπάρχει μια αξία, παρά μόνο μια προσδοκία, εξ ου και η χαοτική διακύμανση της τιμής του. Επομένως, πως θα εμπορεύεται η Tesla τα αυτοκίνητα της σε «κλειδωμένες τιμές» bitcoin, όταν αυτές δεν θα συσχετίζονται και δεν θα ακολουθούν το κόστος παραγωγής;
Κι αν αύριο το bitcoin φτάσει τα $50.000, για ποιο λόγο ο αγοραστής να δώσει 1 ΒTC δηλαδή $50.000, για να αγοράσει ένα αυτοκίνητο που κάνει $37.990; Και γιατί, να μην ανταλλάξει το 1BTC σε κάποιο ανταλλακτήριο προς $50.000, να πληρώσει τα $37.990 για την αγορά του αυτοκινήτου και να κρατήσει τα υπόλοιπα χρήματα;
Ο δρόμος για τη εμπορική υιοθέτηση των κρυπτονομισμάτων είναι μακρύς και ολισθηρός. Καλός ο ενθουσιασμός, καλύτερη όμως η επιφυλακτικότητα.
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, ουδεμία διασφάλιση δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες.