Ο όμιλος Volkswagen θα εισάγει την κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων Porsche στο χρηματιστήριο σε μια από τις μεγαλύτερες δημόσιες εγγραφές των τελευταίων ετών, τεστάροντας την όρεξη των επενδυτών παρά το αντίξοο κλίμα στις αγορές λόγω του υψηλού πληθωρισμού και των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία στην παγκόσμια οικονομία.
Η δημόσια προσφορά μετοχών μπορεί να αποτιμήσει την Porsche στα 60 με 85 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών και θα τονώσει τα ταμεία της VW με νέο χρήμα που θα βοηθήσει τον όμιλο να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση του σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Το σχέδιο της VW είναι να προσφέρει μόνο το 12,5% των μετοχών της Porsche στο επενδυτικό κοινό με την εισαγωγή στο χρηματιστήριο. Αν η τιμή των μετοχών στη δημόσια εγγραφή πιάσει το υψηλό του εύρους αποτίμησης που εκτιμούν οι αναλυτές, θα αντληθούν 10,6 δισ. ευρώ από την αγορά, καθιστώντας το εγχείρημα τη μεγαλύτερη εισαγωγή στο χρηματιστήριο ευρωπαϊκής εταιρείας από το 2011 όταν η Glencore άντλησε 10 δισ. ευρώ με τη δική της εισαγωγή.
Η ανακοίνωση του σχεδίου της VW ενίσχυσε τις μετοχές του ομίλου στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης κατά 3%. Ο διευθύνων σύμβουλος της VW και της Porsche Οliver Blume καλωσόρισε την απόφαση του εποπτικού συμβουλίου της VW να προχωρήσει με την εισαγωγή, «ιστορική κίνηση» που θα δώσει στην Porsche μεγαλύτερη ανεξαρτησία.
Για χρόνια τώρα η Porsche ήταν η χρυσή αγελάδα για την VW, καθώς παρήγαγε διψήφια περιθώρια κέρδους και είχε μεγάλη συμβολή στην κερδοφορία του ομίλου ως θυγατρική εταιρεία.
Πέρυσι οι πωλήσεις της Porsche αυξήθηκαν 11% στα 300.000 αυτοκίνητα και παρόλο που ο αριθμός αυτός αποτελεί λιγότερο από το 3% των συνολικών πωλήσεων επιβατηγών αυτοκινήτων της VW, η Porsche συνέβαλε το 50% των προ φόρων κερδών της VW στον τομέα των αυτοκινήτων.
Με το λανσάρισμα του πλήρως ηλεκτρικού μοντέλου Taycan το 2019, η Porsche ξεκίνησε τη μετάβασή της στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εκτιμά ότι θα αποτελούν το 80% των πωλήσεων της μέχρι το 2030.
Πέρυσι το Taycan ξεπέρασε σε πωλήσεις το μοντέλο 911 της Porsche και πέτυχε τις υψηλότερες πωλήσεις μετά τα SUV Macan και Cayenne. Τα έσοδα των πωλήσεων της Porsche πέρυσι ανήλθαν στα 33,1 δισ. ευρώ και η απόδοση επί των πωλήσεων στο 16%.
Η εταιρεία πλασάρεται στο επενδυτικό ενόψει της δημόσιας εγγραφής ως η νέα Ferrari, η κατασκευάστρια σπορ αυτοκινήτων που ξεπήδησε από τη Fiat από την οικογένεια Agnelli το 2015.
Η Ferrari έχει γίνει σημείο αναφοράς για τις εισαγωγές εταιρειών σπορ αυτοκινήτων πολυτελείας στο χρηματιστήριο, καθώς λίγες έχουν καταφέρει να πετύχουν τη χρηματιστηριακή της επίδοση. Η Ferrari εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης στα $52 ανά μετοχή το 2015 και σήμερα η τιμή της μετοχής βρίσκεται στα $189.
Τα στελέχη της Porsche αποφεύγουν να σχολιάσουν τις εκτιμήσεις των αναλυτών για την τελική αποτίμηση αλλά εκφράζουν αισιοδοξία για τη ζήτηση με βάση τις επαφές τους με δυνητικούς επενδυτές.
Η VW, προετοιμαζόμενη για τη χρηματιστηριακή εισαγωγή, αποφάσισε ένα split των μετοχών της Porsche σε 50% κοινές και 50% προνομιούχες άνευ ψήφου.
Η VW θα πωλήσει το 25% της Porsche μέσω κοινών μετά ψήφου και προνομιούχων άνευ ψήφου μετοχών. Οι άνευ ψήφου μετοχές που αντιστοιχούν στο 12,5% του μετοχικού κεφαλαίου της Porsche θα διατεθούν στο επενδυτικό κοινό και οι μετοχές μετά ψήφου, που επίσης αντιστοιχούν σε ένα άλλο 12,5% του μετοχικού κεφαλαίου, θα πωληθούν άμεσα στους κληρονόμους της οικογένειας Porsche που είναι και οι μεγαλομέτοχοι της VW. H VW θα συνεχίσει να διακρατεί το 75% της Porsche.
To επενδυτικό fund της οικογένειας, Porsche SE, έχει συμφωνήσει να αγοράσει τις μετοχές με ένα πριμ 7,5% πάνω από την τιμή της δημόσιας εγγραφής. Η απόκτηση του πακέτου των μετά ψήφου μετοχών δίνει στην οικογένεια των κληρονόμων τον αποτελεσματικό έλεγχο σε αποφάσεις στρατηγικού χαρακτήρα στα διοικητικά συμβούλια και τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων.
Η Investment Authority του Κατάρ έχει διαμηνύσει την πρόθεση της να αγοράσει το 4,99% των προνομιούχων μετοχών της Porsche, κίνηση που θα την καταστήσει στρατηγικό επενδυτή στην εταιρεία.
Από την πλευρά της η VW έχει πει ότι στην περίπτωση επιτυχούς εισαγωγής στο χρηματιστήριο, το 49% των εσόδων από τη δημόσια εγγραφή και την ιδιωτική τοποθέτηση θα διανεμηθεί στους μετόχους της VW με τη μορφή ειδικού μερίσματος που θα πληρωθεί στις αρχές του 2023.
Μερικοί επενδυτές έχουν προειδοποιήσει ότι η δομή της εισαγωγής, με μόνο τις άνευ ψήφου μετοχές να διατίθενται στο ευρύ επενδυτικό κοινό, μπορεί να δυσκολέψει τη VW να πιάσει την υψηλότερη δυνατή αποτίμηση για την Porsche.