Οι προσδοκίες για μείωση της ζήτησης στο πετρέλαιο με την καθημερινή κατανάλωση να εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 15 εκατομμύρια έως 22 εκατομμύρια βαρέλια τον Απρίλιο, ήτοι μια πτώση 20% από πέρσι, σε συνδυασμό με την πολιτική της Σαουδικής Αραβίας να πλημμυρίσει την αγορά με πετρέλαιο, έχει οδηγήσει στη συντριβή των τιμών κοντά στα χαμηλά 17 ετών, με το Brent πέριξ των 25 δολαρίων το βαρέλι και το wti πέριξ των 20.50 δολαρίων.
Ήδη πολλά διυλιστήρια έχουν ξεκινήσει τη μείωση της επεξεργασίας, πολλοί σχιστολιθικοί σταματούν τις εργασίες τους, ενώ όλοι -διυλιστήρια, έμποροι και παραγωγοί πετρελαίου- προσπαθούν να εξασφαλίσουν πλοία για την αποθήκευση του αργού πετρελαίου που πλημμυρίζει την αγορά, προκειμένου να εκμεταλλευτούν τη διαφορά ρεκόρ που υπάρχει μεταξύ της spot και της μελλοντικής τιμής του εμπορεύματος.
Ακριβώς αυτός ο προσανατολισμός άνοιξε ένα παράθυρο ευκαιρίας για έναν νέο γύρο ανόδου των τιμών των ναύλων για τα μεγάλα τάνκερ VLCC.
Σύμφωνα με το Reuters, τα ναύλα στα VLCC για τη διαδρομή από τον Κόλπο της Μέσης Ανατολής προς την Κίνα αυξήθηκαν στα 180.000 δολάρια ημερησίως από 125.000 δολάρια πριν λίγες ημέρες. (Σ.Σ:Υπόψιν ότι οι τιμές αυτές είναι πολύ πάνω από το breakeven επίπεδο των 25.000-35.000 ευρώ, ανάλογα με το δεξαμενόπλοιο, ημερησίως).
Κάποιοι μάλιστα εξασφάλισαν ακόμα καλύτερη τιμή, όπως για παράδειγμα η Unipec, η οποία ναύλωσε το δεξαμενόπλοιο New Prospect για τη συγκεκριμένη διαδρομή σε τιμή πέριξ των 225.000 δολαρίων ημερησίως.
Καθώς όλο και περισσότερες εταιρείες σπεύδουν να ναυλώσουν πλοία για πλωτή αποθήκευση πετρελαίου, η διαθεσιμότητα των τάνκερ στη σποτ αγορά περιορίζεται, με ευθεία προβολή στην αύξηση των ναύλων. Κολοσσοί όπως η Aramco Trading, η Shell η Vitol κ.α, προχωρούν ιδιαίτερα επιθετικά σε αυτή την τακτική έναντι να επωφεληθούν των χαμηλών τιμών.
Σύμφωνα με αναλυτές, όσο ο ΟΠΕΚ συνεχίζει τον πόλεμο των τιμών και η επιδημία Covid-2019 λυγίζει τη ζήτηση για τον μαύρο χρυσό, το contango πετρελαίου έξι μηνών μπορεί να διευρυνθεί σε τουλάχιστον 15 δολάρια το βαρέλι, δικαιολογώντας μια τιμή ναύλωσης για πλωτή αποθήκευση στα 160.000 δολάρια ημερησίως.
Έχει ενδιαφέρον να αναφέρουμε ότι η Frontline και η Cosco Shipping Energy Transportation έκλεισαν συμφωνίες για τρία τάνκερ VLCC του στόλου τους, χρονικής διάρκειας έξι μηνών, με ναύλα πέριξ των 100.000 δολαρίων ημερησίως. (σ.σ: H πρώτη από τα 6,38 δολάρια 20 Μαρτίου διαπραγματεύεται πέριξ των 10 δολαρίων, ενώ η δεύτερη έχει ελάχιστα ανέβει με αναφορά την ίδια ημερομηνία).
Για πόσο θα μπορούσαν να διατηρηθούν τα ναύλα σε αυτά τα επίπεδα;
Σύμφωνα με τον επικεφαλή ανάλυσης στη ναυλομεσιτική Braemar ACM για τον τομέα των τάνκερ στην Ασία, Anoop Singh: «Είναι δύσκολο να πούμε εάν θα διατηρηθούν ή όχι τα ναύλα και σε ποιά επίπεδα, αλλά λαμβάνοντας υπόψη τα πλάνα εξαγωγών της Σαουδικής Αραβίας για τους επόμενους μήνες σε περισσότερα από 10 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, καθώς και τη ζήτηση για πλωτή αποθήκευση, τότε μπορούμε να αναμένουμε ότι οι τιμές θα παραμείνουν ισχυρές».
Αποποίηση Ευθύνης
Το υλικό αυτό παρέχεται για πληροφοριακούς και μόνο σκοπούς. Σε καμια περίπτωση δεν πρέπει να εκληφθεί ως προσφορά, συμβουλή ή προτροπή για την αγορά ή πώληση των αναφερόμενων προϊόντων. Παρόλο που οι πληροφορίες που περιέχονται βασίζονται σε πηγές που θεωρούνται αξιόπιστες, καμία διασφάλιση δε δίνεται ότι είναι πλήρεις ή ακριβείς και δεν θα πρέπει να εκλαμβάνονται ως τέτοιες