Η πτώση των μετοχών της Novo Nordisk A/S κατά 93 δισ. δολάρια αποτέλεσε το τελευταίο πλήγμα για τις μεγαλύτερες εισηγμένες εταιρείες της Ευρώπης, οι οποίες πέρασαν άλλη μια χρονιά αγωνιζόμενες μάταια να φτάσουν τις αποδόσεις των μεγαλύτερων μετοχών της Wall Street.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Bloomberg, ενώ οι 10 κορυφαίες αμερικανικές μετοχές σημείωσαν διψήφιες αποδόσεις το 2024, με κινητήρια δύναμη τους λεγόμενους «Magnificent Seven», έξι από τα μεγαλύτερα ονόματα της Ευρώπης βρίσκονται στο «κόκκινο». Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται η κατασκευάστρια εταιρεία Ozempic Novo, της οποίας τα κέρδη για το έτος εξαλείφθηκαν πλήρως στο selloff της Παρασκευής, καθώς και η Nestle SA και η LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA.
Όλα αυτά έχουν θέσει τον δείκτη Stoxx Europe 600 σε πορεία για τη χειρότερη επίδοσή του σε σχέση με τον S&P 500 εδώ και σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα. Και ένα καλάθι ευρωπαϊκών μετοχών με κυρίαρχο κλάδο που καταρτίζεται από την Goldman Sachs Group Inc. είχε ακόμη χειρότερη επίδοση, υστερώντας έναντι του Stoxx για πρώτη φορά από το 2017.
Τα ευρωπαϊκά βαριά «χαρτιά» υποφέρουν από δύο μειονεκτήματα. Το πρώτο, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές, είναι το μέγεθος. Το καλάθι της Goldman με τις μετοχές υψηλής κεφαλαιοποίησης - που ονομάστηκε GRANOLAS- έχει αθροιστικά αξία περίπου 2,5 τρισ. δολάρια, ενώ οι Magnificent Seven έχουν προσθέσει περίπου 5 τρισ. δολάρια μόνο φέτος, ανεβάζοντας τη συνολική τους αξία πάνω από τα 16 τρισ. δολάρια.
Δεύτερον, οι λεγόμενες μετοχές της παλαιάς οικονομίας κυριαρχούν στις τάξεις των ευρωπαϊκών μετοχών υψηλής κεφαλαιοποίησης. Το καλάθι των 11 μελών του GRANOLAS περιλαμβάνει μόνο δύο ονόματα που σχετίζονται με την τεχνολογία, τη SAP SE και την ASML Holding NV.
Τομείς όπως οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι βιομηχανίες και τα μεταλλεία είναι συνήθως σε μεγάλο βαθμό εκτεθειμένοι στην άμπωτη και τη ροή των οικονομικών κύκλων. Οι μετοχές πολυτελείας, για παράδειγμα, έχουν πληγεί σκληρά από την επιβράδυνση της κατανάλωσης στην Κίνα, ενώ στη Nestle, η παραπαίουσα αύξηση των πωλήσεων έχει θέσει τις μετοχές σε τροχιά για το χειρότερο έτος στην ιστορία τους.